ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

پشتوانه تتر چیست؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 03 مهر 1403
اقتصاد و سرمایه گذاری   فرزاد نشاط
زمان انتشار 03 مهر 1403
پشتوانه تتر چیست؟

پشتوانه تتر، دلار آمریکا است که به صورت نقدی یا معادل‌های نقدی (سپرده‌های کوتاه‌مدت، اوراق قرضه و ...) به ازای هر واحد از Tether در گردش، در ذخایر شرکت صادرکننده تتر، «تتر لیمیتد» نگهداری می‌شود. این شرکت مدعی است که نسبت ۱:۱ میان USDT و دلار آمریکا برقرار است و پشتوانه آن نیز ذخایر دلاری شرکت است که به شکل انواع دارایی‌های مالی نگهداری می‌شوند.

در ادامه، به بررسی جزئیات پشتوانه تتر، صحت ادعای شرکت خالق تتر، تاریخچه و سایر موارد مهمی که به امنیت تتر مربوط می‌شوند، می‌پردازیم تا اشخاصی که قصد سرمایه گذاری در تتر یا انجام معاملات در بازار کریپتوکارنسی‌ها را دارند، بتوانند میزان امنیت این ارز دیجیتال را بسنجند.

بررسی شفافیت پشتوانه تتر

جهت بررسی امنیت تتر برای سرمایه گذاری باید از صحت ادعادی شرکت تتر لیمیتد (Tether Limited) مطمئن شویم. این شرکت مدعی است که به ازای هر یک تتری که منتشر می‌کند، یک دلار به ذخایر شرکت خود اضافه می‌کند. البته این دلارهای اضافه شده، علاوه بر شکل نقدی، در قالب سپرده‌های کوتاه‌مدت، اوراق قرضه و ... نگهداری می‌شوند.

شرکت تتر لیمیتد هر روز گزارشی از جزئیات دارایی‌های خود که معادل نقدی تترهای در گردش به حساب می‌آیند، منتشر می‌کند. جزئیات ذخایر این شرکت طبق آخرین داده‌های منتشر شده در پایان آگوست ۲۰۲۴ در تصویر زیر نشان داده شده است:

دارایی های شرکت تتر لیمیتد

همان طور که مشاهده می‌کنید، ذخایر شرکت تتر لیمیتد که به عنوان پشتوانه تتر در نظر گرفته می‌شوند، کاملا معادل پول نقد نیستند. به جز مورد اول و دوم که حدود ۸۴٪ از ذخایر شرکت را تشکیل می‌دهند، دارایی‌هایی مانند فلزات گران‌بها و بیت کوین دقیقا معادل پول نقد نیستند. با این حال، اختصاص بیشتر ذخایر شرکت به پول نقد و معادل‌های نقدی، این اطمینان را ایجاد می‌کند که شرکت تتر لیمیتد می‌تواند توکن‌های USDT خود را با پول نقد پشتیبانی کند. البته:

  • این چینش ذخایر شرکت نشان می‌دهد که ادعای شرکت در نسبت ۱:۱ میان تتر و دلار کاملا صادقانه نیست چراکه تمام ذخایر شرکت در قالب وجه نقد یا معادل‌های نقدی آن نگهداری نمی‌شوند.

با وجود عدم انطباق کامل نسبت یک به یک دلار و تتر، شرکت تتر لیمیتد تاکنون تمام تعهدات خود را در زمینه پشتوانه تتر به خوبی انجام داده است. علاوه بر این، شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت شرکت تتر لیمیتد، درصدهای به روز شده این دارایی‌ها را مشاهده کنید اما در نهایت نمی‌توانید متوجه شوید که در صورت درخواست بازخرید کل تترهای در گردش، این شرکت می‌تواند از عهده ی آن برآید یا نه. به همین دلیل در ادامه جزئیات بیشتری در خصوص شفافیت عملکرد این شرکت در سالهای گذشته شرح خواهیم داد.

بررسی جزئیات ذخایر نقدی شرکت تتر لیمیتد

در این قسمت، قصد داریم مورد اول از جدول بالا که بیشترین وزن ذخایر شرکت تتر لیمیتد را به خود اختصاص می‌دهند، بررسی کنیم.  وجه نقد، معادل‌های وجه نقد و حساب‌های کوتاه مدت که حدود ۸۴٪ از ذخایر شرکت را به وجود آورده‌اند به صورت زیر نگهداری می‌شوند:

جزئیات ذخایر شرکت تتر لیمیتد در بخش وجه نقد/ معادل‌های وجه نقد/ حساب‌های کوتاه‌مدت

اسناد خزانه‌داری آمریکا

81.13%

قرارداد بازخرید بانکی یک شبه

11.31%

قرارداد بازخرید بانکی مدت‌دار

1%

صندوق‌های بازار پول

6.37 %

وجه نقد و سپرده‌های بانکی

0.11%

اسناد خزانه غیرآمریکایی

0.07%

 

نحوه کار دلار به عنوان پشتوانه تتر چگونه است؟

تتر (Tether)  یک ارز رمزنگاری شده است که در دسته استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرد. Stablecoin یا ارز دیجیتال باثبات، ارزش خود را از دارایی واقعی یا ارز فیاتی که به آن متصل شده، می‌گیرد. در نتیجه نوسان قیمت آنها بسیار کمتر از سایر ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین است.

فرض کنید یک شرکت که مالک ۱۰۰ میلیون تتر است تصمیم بگیرد تترهای خود را به فروش برساند. در این حالت، شرکت تتر لیمیتد می‌تواند به سرعت با استفاده از ذخایر نقدی خود ۱۰۰ میلیون دلار به این شرکت در ازای دریافت توکن‌های تتر، پرداخت کرده و در نهایت آنها را از گردش خارج کند.

به غیر از تتر، استیبل کوین‌های دیگری وجود دارند که سیستم پشتوانه آنها متفاوت است، با این حال، از نظر ارزش معاملات، هم اکنون تتر بزرگترین استیبل کوین در جهان به شمار می‌آید.

بررسی امنیت و پشتوانه تتر در گذر زمان

بررسی امنیت و پشتوانه تتر در گذر زمان

در این قسمت، شکاف‌های امنیتی و پشتوانه‌ای تتر را در طول دوران فعالیت این ارز دیجیتال بررسی می‌کنیم.

۱- سال ۲۰۱۷

در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، بخشی از توکن‌های USDT به ارزش ۳۱ میلیون دلار به سرقت رفتند. این سرقت الکترونیک به هنگام پیاده‌سازی یک‌ هارد فورک که شامل تقسیم یک بلاک چین به دو شاخه است، اتفاق افتاد. در همان زمان، کفایت شرکت تتر لیمیتد در پرداخت ما به ازای دلاری برای تتر مورد بحث بود و همان طور که بررسی‌های بعدی نشان داد، این شرکت در دسترسی به خدمات بانکی با مشکل مواجه بود.

۲- سال ۲۰۱۹

در آوریل سال ۲۰۱۹، دادگاه نیویورک، شرکت iFinex (شرکت مادر تتر لیمیتد) را از نقض بیشتر قوانین نیویورک منع کرد و دستور انجام تحقیقات بیشتر در خصوص پولشویی این شرکت را صادر کرد. در این تحقیقات مشخص شده بود که صرافی BitFinex که متعلق به شرکت آیفینکس بوده، ۷۰۰ میلیون دلار از ذخایر تتر وام گرفته تا وجوه مسدود شده مشتریان خود را پرداخت کند. این مشتریان متعلق به شرکت بیتفینکس و شرکت شریکش، «کریپتو کپیتال» بودند. در واقع، ذخایر تتر شرکت تتر لیمیتد برای مخفی کردن زیان‌های گسترده و فاش نشده شرکت بیتفینکس به کار گرفته شده بودند.

۳- سال ۲۰۲۱

پرونده قبلی شرکت تتر لیمیتد و بیتفینکس در فوریه ۲۰۲۱، با پرداخت جریمه ۱۸.۵ میلیون دلاری و توقف تجارت با ساکنین یا نهادهای نیویورکی و همچنین ارائه اطلاعات مربوط به پشتوانه تتر (= ذخایر تتر) به دادستان کل نیویورک برای ۲ سال آینده مختومه اعلام شد.

در اکتبر ۲۰۲۱، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) بر اساس تحقیقات نمونه‌ای که طی ۲۶ ماه (از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸) بر روی ذخایر تتر انجام داده بود، به این نتیجه رسید که ذخایر شرکت تتر لیمیتد برای توکن‌های USDT در گردش تنها در ۲۷.۶٪ روزهای دوره کافی بوده است. در نتیجه، CFTC ، کمپانی تتر لیمیتد را به پرداخت جریمه ۴۱ میلیون دلاری محکوم کرد. جریمه‌ای که شرکت تتر لیمیتد در نهایت با پرداخت آن موافقت کرد.

۴- سال ۲۰۲۲

در ماه مه سال ۲۰۲۲، با از دست رفتن شبکه ترا (TerraUSD) برای مدت کوتاهی قیمت تتر به 0.96 دلار رسید اما پس از مدت کوتاهی دوباره قیمت تتر به 0.99 دلار بازگشت و شرکت تتر لیمیتد اعلام کرد که به درخواست‌های بازخرید، با نسبت ا به ا دلار آمریکا پاسخ خواهد داد.

۵- سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۳ یک شکایت طولانی مدت از شرکت تتر لیمیتد و بیتفینکس که توسط قاضی پرونده ارائه شده بود، رد شد و از آن زمان تاکنون شرکت تتر لیمیتد (طبق گفته‌های خود شرکت) اقدامات گوناگونی برای افزایش امنیت ارزهای دیجیتال، آموزش کاربران و قانون‌گذاران و همکاری با سازمان‌های مجری قانون ادامه داده است.

آیا پشتوانه تتر، امنیت سرمایه گذاری در آن را تضمین می‌کند؟

آیا پشتوانه تتر، امنیت سرمایه گذاری در آن را تضمین می‌کند؟

همان طور که پیشتر اشاره شد با وجود ابهامات در خصوص شفافیت صحت ادعای ۱ به ۱ تتر و جریمه‌هایی که شرکت صادرکننده تتر و کمپانی مادر آن ، آیفینیکس تاکنون پرداخت کرده‌اند و همچنین با توجه به اینکه شرکت تتر لیمیتد تاکنون تعهدات بازپرداخت خود را انجام داده است، می‌توان از تتر به عنوان جانشینی برای دلار در سرمایه گذاری استفاده کرد.

با این حال، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هیچ چیز در دنیای رمزارزها قطعی نیست و در آینده ممکن است هر اتفاقی بیفتد. در هر حال، موضوع مهمتری که برای سرمایه گذاری در تتر مطرح است، شناسایی زمان مناسب خرید و فروش برای کسب بیشترین بازدهی است. اگر با تحلیل اقتصادی بازارهای مالی که مهمترین فاکتور برای سرمایه گذاری در تتر و دلار به حساب می‌آید آشنا نیستید، می‌توانید از سیگنال خرید تتر و دلار انجمن خبرگان استفاده کنید. این سیگنال‌ها توسط کارشناسان خبره این انجمن و با نظارت استاد هومن مقراضی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده می‌شوند.

تفاوت پشتوانه تتر و سایر استیبل کوین‌ها

تفاوت پشتوانه تتر و سایر استیبل کوین‌ها

با اینکه در گذشته تنها تتر بر بازار استیبل کوین‌ها تسلط داشت اما هم اکنون استیبل کوین‌های دیگری نیز وجود دارند که توسط کاربران رمزارزها برای معاملات ارزهای دیجیتال به کار گرفته می‌شوند. سیستم پشتوانه برخی از آنها مشابه با تتر و برخی دیگر متفاوت از تتر است.

پشتوانه USDT در مقابل استیبل کوین‌های الگوریتمی

استیبل کوین‌های الگوریتمی همچون USDN، به علت رفع مشکل تمرکزگرایی استیبل کوین‌هایی همچون تتر به وجود آمدند. در استیبل کوین‌های الگوریتمی که بر مبنای قراردادهای هوشمند عمل می‌کنند، عمل ضرب سکه و سوزاندن توکن‌ها (= خارج کردن آنها از گردش) به صورت خودکار انجام می‌شود تا ذخایر معادل دلاری در قرارداد هوشمند، معادل توکن‌های صادر شده باشند.

در طرف مقابل، پشتوانه تتر از سیستم IOU (من به شما مدیونم) پیروی می‌کند. بدین معنی که یک نهاد مرکزی از استیبل کوین با دارایی یا ارز فیات (در خصوص تتر با دلار) حمایت می‌کند و صادرکننده (در این مورد شرکت تتر لیمیتد) تعهد می‌دهد که افراد می‌توانند در هر زمانی، سرمایه گذاری خود را با نرخ مبادله ۱ به ۱ بازخرید کنند.

پشتوانه USDT در مقابل دای (DAI)

دای، استیبل کوینی غیرمتمرکز است و برخلاف تتر که توسط یک نهاد مرکزی کنترل و پشتیبانی می‌شود، از طریق قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین اتریوم، به صورت خودکار مدیریت می‌شود. فرآیند مدیریت و ایجاد دای بدون دخالت انسانی و از طریق سیستم وثیقه‌گذاری انجام می‌شود. بدین معنی که کاربران ارزهای دیجیتال خود مانند اتریوم را در قراردادهای هوشمند قفل کرده و در ازای آن توکن دای دریافت می‌کنند.

پشتوانه USDT در مقابل USDC

توکن USDC نیز همچون تتر توسط یک نهاد مرکزی اداره شده و توسط دارایی‌های واقعی پیشتیبانی می‌شود اما ترکیب دارایی ذخایر این دو با یکدیگر متفاوت است. بر اساس گزارش ماهانه نهاد صادرکننده این استیبل کوین، USDC تنها وجه نقد و اوراق قرضه کوتاه مدت آمریکا را به عنوان پشتوانه در ذخایر خود نگهداری می‌کند. بنابراین برخلاف پشتوانه تتر که از ترکیب وجه نقد، فلزات گران‌بها، اسناد خزانه‌داری، بیت کوین و ... تشکیل شده، USDC دارایی ایمن‌تر و شفاف‌تری در نظر گرفته می‌شود.

بررسی وجه قانونی تتر

بررسی وجه قانونی تتر

اگر قصد سرمایه گذاری در تتر را دارید باید قوانین کشور خود در خصوص تتر را بدانید. تاکنون در ایران، موردی مبنی بر غیرقانونی بودن معاملات تتر اعلام نشده است. تتر به صورت گسترده‌ای در جهان در حال استفاده است با این حال برخی کشورها قوانین خاصی برای تتر دارند اما در برخی دیگر از کشورها، تتر به راحتی در صرافی‌های ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی امنیت تتر از لحاظ فنی

تتر، بلاک چین مخصوص به خود را ندارد اما در بستر سایر بلاک چین‌ها همچون اتریوم، سولانا و ... ارائه می‌شود. همان طور که پیشتر اشاره شد، در سالهای گذشته، بخشی از توکن‌های تتر به سرقت رفتند اما از آن زمان تاکنون تتر مشکلی از نظر امنیت فنی نداشته است. در نهایت می‌توان گفت، امنیت فنی تتر به مقدار زیادی به امنیت شبکه بلاک چین‌هایی همچون اتریوم وابسته است. اگر بلاک چین اتریوم دچار مشکل شود، امنیت تتر نیز از بین رفته و حتی احتمال سقوط آن نیز وجود دارد.

بررسی مکانیزم‌های امنیت فنی تتر

تامین امنیت تتر بر اساس سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) و تحت نظارت سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) ایجاد می‌شود. تتر در راستای برقراری امنیت ، از موارد زیر استفاده می‌کند:

  • رمزنگاری اطلاعات: سیستم رمزنگاری امن تتر از دسترسی غیرمجاز و تغییر اطلاعات در طول انتقال توکن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • شناسایی و احراز هویت: فرآیند احراز هویت کاربران به منظور جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به سرویس‌ها و اطلاعات تتر استفاده می‌شود.
  • مدیریت دسترسی: تتر با استفاده از سیتسم‌های مدیریت دسترسی می‌تواند سطوح دسترسی متفاوتی برای کاربران تعیین کند. در نتیجه از دسترسی غیرمجاز کاربران به اطلاعات حساس جلوگیری می‌شود.
  • حفاظت در برابر تهدیدات: مکانیزم‌های آتش‌سوزی (Firewall)، تشخیص حملات (Intrusion Detection)  و سایر فناوری‌ها در جهت مقابله با تهدیدات امنیتی به کار گرفته می‌شوند.

چگونه نسبت ۱ به ۱ تتر به دلار حفظ می‌شود؟

همان طور که اشاره شد، نسبت تتر به دلار ۱ به ۱ است بدین معنی که به ازای هر یک توکن USDT، یک دلار فیزیکی به عنوان پشتوانه آن وجود دارد. در بازارهای مالی به هنگام افزایش تقاضا برای یک دارایی، قیمت آن افزایش یافته و با کاهش تقاضا، قیمت نیز کاهش می‌یابد. اگر میزان تقاضا برای تتر افزایش یابد، از نظر تئوری باید قیمت تتر نسبت به دلار بیشتر شود اما شرکت صادرکننده تتر به سرعت با افزایش عرضه USDT، این تقاضا را سرکوب کرده و نسبت ۱ به ۱ را نگه می‌دارد.

به هنگامی که میزان تقاضا برای تتر کاهش یافته و در نتیجه امکان کم شدن ارزش آن نسبت به دلار وجود داشته باشد، شرکت صادرکننده با بازخرید تترها و پرداخت دلار، توکن‌های اضافه را از گردش خارج می‌کند تا بتواند تعادل قیمتی یا همان نسبت یک به یک را نگه دارد.

سخن پایانی

در این قسمت به بررسی پشتوانه تتر پرداخته و دانستیم شرکت تتر لیمیتد، سازنده توکن‌های USDT، به ازای یک تتر، یک دلار آمریکا در ذخایر نگهداری می‌کند. با اینکه این شرکت در طول سالهای گذشته دو بار جریمه شده است اما تاکنون توانسته است تعهدات بازخرید تتر را با دلار انجام دهد. تتر هم اکنون، سومین ارز دیجیتال بزرگ در دنیا از نظر ارزش معاملات و بزرگترین استیبل کوین در جهان به شمار می‌رود و روزانه افراد بسیاری در حال استفاده از آن هستند. هرچند نمی‌توان در دنیای رمزارزها از آینده مطمئن بود اما تتر از سال ۲۰۱۴ تاکنون مشکلی جدی در بازخرید توکن‌های خود نداشته است.

 

جهت آشنایی بیشتر با مباحث مربوط به سرمایه گذاری در تتر و دلار از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- پشتوانه تتر چیست؟

پشتوانه تتر، دلار آمریکا است که شرکت خالق تتر، «تتر لیمیتد» به عنوان ذخایر خود نگهداری می‌کند. به عبارت دیگر، به ازای هر یک USDT در گردش، یک دلار آمریکا در «تتر لیمیتد» ذخیره می‌شود.

۲- آیا ادعای نسبت یک به یک تتر و دلار صحت دارد؟

بررسی ذخایر شرکت «تتر لیمیتد» نشان می‌دهد که این شرکت ذخایر دلاری خود را به شکل‌های مختلفی همچون وجه نقد، اسناد خزانه‌داری آمریکا، اوراق قرضه شرکتی، فلزات گران‌بها، بیت کوین و ... نگهداری می‌کند. در فرآیند بازخرید تتر، وجود پول نقد در شرکت موجب سرعت پرداخت دلار به افراد می‌شود. اما به نظر می‌رسد به دلیل ترکیب دارایی‌های شرکت، تبدیل تمام توکن‌های تتر به پول نقد در لحظه امکان‌پذیر نیست. با این حال شرکت تتر لیمیتد تاکنون تعهدات بازخرید خود را با نسبت ۱ به ۱ انجام داده است.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود