ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

مزایا و معایب خرید تتر

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 03 مهر 1403
اقتصاد و سرمایه گذاری   فرزاد نشاط
زمان انتشار 03 مهر 1403
مزایا و معایب خرید تتر

در حال حاضر، تتر (Tether) سومین ارز دیجیتال دنیا از نظر ارزش معاملات است که توسط کاربران مختلف در سرتاسر جهان به منظور خرید و فروش رمزارزها استفاده ‌می‌شود. مهمترین مزیت تتر در سطح جهانی، ثابت بودن ارزش آن یعنی برابری آن با قیمت دلار آمریکا است. مزیت مهمتر تتر برای ایرانیان، قابلیت جانشینی به عنوان دلار است. در نتیجه، سرمایه‌گذاران ‌می‌توانند به دور از محدودیت‌های خرید و فروش دلار کاغذی، در تتر سرمایه گذاری کنند. البته در کنار این مزایا، خرید تتر با معایبی نیز همراه است که مهمترین آن، بحث پشتوانه تتر و امنیت آن در دنیای رمزارزها است. در ادامه، جزئیات بیشتری در خصوص مزایا و معایب تتر شرح خواهیم داد.

مزایای تتر

از جمله مزایای خرید تتر که با توکن USDT‌ نشان داده ‌می‌شود، ‌می‌توان به مواردی همچون گزینه مناسبِ جایگزین دلار، نقدشوندگی بالا، سرعت بالای تراکنش‌ها، جفت معاملاتی سایر ارزهای دیجیتال و ... اشاره کرد.

مزایای تتر

۱- تتر؛ جانشین دلار در سرمایه گذاری

در ایران، تتر تقریبا جایگزینی برای سرمایه گذاری در دلار به شمار می‌آید، چراکه محدودیت‌هایی که دولت در خصوص حجم خرید اعمال ‌می‌کند را نداشته و علاوه بر این، سرمایه‌گذاران ‌می‌توانند به صورت شبانه‌روزی از طریق صرافی‌های ایرانی، تتر را خرید و فروش کنند.

از آنجایی که در شرایط تورمی، حفظ ارزش سرمایه اولین اولویت مردم است، بسیاری از افراد سعی ‌می‌کنند به جای دلار از تتر استفاده کنند. برای اینکه سرمایه گذاری موفقی در تتر داشته باشید بایستی شرایط اقتصاد کلان را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. از جمله مواردی که بر قیمت دلار در ایران تاثیر می‌گذارند ‌می‌توان به نرخ تورم و سیاست‌های پولی اشاره کرد. هنگامی که افراد بدون تحلیل شرایط اقتصادی، دست به خرید و فروش تتر می‌زنند اغلب یا بازدهی کمی به دست آورده و یا دچار خواب سرمایه ‌می‌شوند. برخی نیز حتی در این زمینه زیان ‌می‌کنند.

واقعیت این است که قیمت یک دارایی مالی همیشه به سمت بالا حرکت نمی‌کند بلکه در یک مسیر مواج دچار رشد و کاهش‌های پیاپی ‌می‌شود. در این میان دانش اقتصاد کلان همچون ابزاری موثر برای سرمایه گذاری در تتر به کمک افراد می‌آید.

  • در دوره اقتصاد کلان با تدریس استاد هومن مقراضی، نحوه به کارگیری متغیرهای اقتصادی به دور از پیچیدگی‌های معمول و در راستای کسب بازدهی از سرمایه گذاری در دلار و تتر، طلا، سهام و سایر بازارهای مالی آموزش داده ‌می‌شوند.

۲- نقدشوندگی بالای تتر

از دیگر مزایای استفاده از تتر می‌توان به نقدشوندگی بالای آن اشاره کرد. طبق آخرین داده‌های مربوط به ارزش بازار ارزهای دیجیتال، تتر اولین استیبل کوین بزرگ و سومین ارز دیجیتال بزرگ در جهان است. در نتیجه نقدشوندگی آن بسیار بالا است و شما ‌می‌توانید در صورت نیاز، به سرعت تترهای خود را به فروش برسانید.

۳- نوسان کم تتر و ارزش ثابت

استیبل کوین‌ها (رمزارزهای باثبات) برخلاف سایر رمزارزها، نوسانات قیمت شدیدی ندارند چراکه اغلب، ارزش آنها به یک ارز فیات همچون دلار آمریکا، یورو و ... وابسته است. از این لحاظ، ارزش یک USDT برابر با یک دلار است. بنابراین مزیت تتر در این است که ریسک نوسان شدید قیمت سایر ارزهای دیجیتال را ندارد.

۴- تتر؛ ابزاری برای محافظت از سرمایه در برابر ریزش بازار رمزارزها

از یکی از مزایای تتر در سطح جهانی، ترید کردن ارزهای دیجیتال است. به عنوان مثال، اغلب کاربران برای خرید و فروش بیت کوین از تتر استفاده ‌می‌کنند. هنگامی که بازار ارزهای دیجیتال در حرکات اصلاحی قرار گرفته یا ریزش ‌می‌کند، معامله‌گران با فروش ارز دیجیتال و تبدیل آن به یک استیبل کوین همچون USDT از کاهش شدید سرمایه خود جلوگیری ‌می‌کنند.

نقطه قوت تتر

۵- امنیت بالای بلاک چین‌ها

گرچه ارز دیجیتال تتر، بلاک چین اختصاصی خود را ندارد اما بر بستر سایر بلاک چین‌ها همچون اتریوم، امنی، ترون، بایننس اسمارت چین و ... ارائه ‌می‌شود. امنیت بالای این بلاک چین‌ها به ویژه بلاک چین اتریوم کاربران را از خطرات احتمالی سرقت الکترونیکی، سرقت اطلاعات و ... محافظت ‌می‌کند.

۶- سرعت بالای انجام تراکنش‌های تتر

سرعت بالای تراکنش‌های تتر، یکی از مهمترین مزایای این ارز دیجیتال است. البته سرعت تراکنش‌ها در بلاک چین‌های مختلف متفاوت است. در میان بلاک چین‌های محبوب تتر، بلاک چین بایننس اسمارت چین بیشترین سرعت انجام تراکنش‌ها را دارد.

۷- گستردگی تتر در سطح صرافی‌ها و سهولت خرید

یکی دیگر از مزایای خرید تتر، پذیرش گسترده آن در صرافی‌ها است. تتر، تاکنون در لیست بسیاری از صرافی‌های جهان قرار گرفته است. پذیرش گسترده تتر در جهان ‌می‌تواند به نوعی امنیت آن را تضمین کند.

۸- تتر؛ جفت معاملاتی رمزارزها

تتر، جفت معاملاتی اغلب ارزهای دیجیتال است که امکان تبدیل و معامله بین ارزهای دیجیتال مختلف را به راحتی امکان‌پذیر ‌می‌کند. به عنوان مثال، ‌می‌توان به جفت‌های بیت کوین/ تتر (BTCUSDT) و اتریوم/ تتر (ETHUSDT) اشاره کرد.

۹- عدم محدودیت حجمی در خرید تتر

برخلاف دلار، که ممکن است هر روز قوانین جدیدی برای خرید و فروش آن در ایران وضع شود، تتر چنین محدودیت‌هایی را ندارد. به طور اخص ‌می‌توان به این نکته اشاره کرد که یکی از مزیت‌های تتر نسبت به دلار، عدم وجود محدودیت‌های حجمی در خرید و فروش است.

۱۰- عدم محدودیت زمانی در خرید تتر

در اغلب صرافی‌ها، امکان خرید و فروش تتر به صورت ۲۴ ساعته وجود دارد. بنابراین سرمایه‌‌گذاران ‌می‌توانند در هر زمانی معاملات خود را انجام دهند.

 معایب تتر

معایب تتر

از جمله معایب خرید تتر ‌می‌توان به مواردی همچون ریسک صرافی، شفافیت ناکافی در خصوص پشتوانه تتر، متمرکز بودن، عدم ثبات همیشگی در نسبت ۱ به ۱ تتر و ... اشاره کرد.

۱- کارمزد متغیر تتر در بلاک چین‌های مختلف

یتراکنش‌های تتر بر روی هر کدام از بلاک چین‌ها، کارمزد متفاوتی دارد. در این زمینه، کارمزد انتقال تتر در بلاک چین بایننس اسمارت چین کمتر بوده و سرعت تراکنش‌های آن نیز بیشتر است. در حالی که کارمزد انتقال بلاک چین در شبکه اتریوم که به امنیت بالا شهرت دارد بیشتر بوده و سرعت تراکنش‌ها در آن کمتر است.

۲- شفافیت ناکافی در پشتوانه تتر

شرکت صادرکننده تتر، «تتر لیمیتد» مدعی نسبت ۱ به ۱ دلار و تتر است در حالی که ذخایر خود را تماما به صورت وجه نقد نگهداری نمی‌کند. در واقع بخش اعظمی از ذخایر شرکت که پشتوانه تتر هستند به صورت معادل‌های نقدی (اسناد خزانه‌داری آمریکا، سپرده‌های کوتاه‌مدت) نگهداری ‌می‌شود اما بخش دیگری از آن به صورت فلزات گران‌بها، بیت کوین، اوراق قرضه و ... سرمایه گذاری شده است. بنابراین اگر تحت شرایط غیرمنتظره‌ای، تمام دارندگان تتر قصد فروش داشته باشند، شرکت تتر لیمیتد نمی‌تواند به سرعت معادل دلاری تتر را به آنها پرداخت کند. با این وجود، این شرکت تاکنون به تمام درخواست‌های بازخرید تتر عمل کرده است.

علاوه بر این، شرکت صادرکننده تتر به دلیل عدم صداقت ۱۰۰ درصدی در ادعای نسبت ۱ به ۱ تتر و دلار و همچنین وام دادن بخشی از ذخایر شرکت خود به صرافی بیتفینکس جریمه شده است.

اختلاف قیمت دلار و تتر

۳- اختلاف قیمت دلار و تتر

یکی دیگر از معایب خرید تتر، اختلاف قیمت تتر و دلار است. از نظر تئوری، ارزش یک تتر برابر با یک دلار است. اما ممکن است در سطح جهانی به دلیل شرایط مختلف، قیمت تتر کمی کمتر یا بیشتر از یک دلار باشد. علاوه بر این، این تفاوت قیمت و دلار در سطح داخل کشور نیز به عللی همچون تفاوت میزان کارمزد صرافی‌ها، فاصله زمانی بین معاملات تتر و دلار کاغذی و ... به وجود می‌آید.

۴- متمرکز بودن تتر

یکی از معایب استفاده از تتر این است که برخلاف خاصیت تمرکززدایی سایر رمزارزها، USDT توسط یک شرکت ارائه شده و متمرکز است. این متمرکزسازی، نگرانی‌هایی را در مورد شفافیت، حسابرسی و پشتیبانی ذخایر تتر ایجاد کرده است. البته این ویژگی از نگاه برخی از کاربران یک مزیت به شمار می‌رود چراکه از نظر آنها، امنیت یک استیبل کوین متمرکز بیشتر از نوع غیرمتمرکز آن است.

۵- ریسک صرافی

یکی از معایب خرید تتر، احتمال ورشستگی صرافی یا کلاهبرداری آن است. البته این نوع از ریسک در بازار فارکس نیز وجود دارد اما سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ‌می‌توانند با انتخاب یک صرافی معتبر، این ریسک را تا حد زیادی کاهش دهند.

۶- کاربردهای محدود

علی‌رغم اینکه تتر برای انتقال پول و معاملات رمزارزها به کار گرفته ‌می‌شود اما به دلیل عدم وجود شبکه بلاک چین اختصاصی یا قراردادهای هوشمند، نسبت به سایر ارزهای دیجیتال همچون اتریوم کاربردهای بسیار محدودی دارد.

۷- دستکاری احتمالی در بازار

توکن USDT، به دلیل حجم معاملات بالایی که در بازار کریپتو دارد، چندین بار متهم به دستکاری بازار شده و از این جهت مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال، تاکنون هیچ کدام از این موارد به صورت قانونی اثبات نشده‌اند.

۸- عدم قطعیت قانونی و نظارتی در خصوص تتر

استیبل کوین‌هایی مانند تتر، از نظر قانونی و نظارتی در یک منطقه خاکستری قرار داشته و بحث‌های مداومی در خصوص نحوه طبقه‌بندی و تنظیم آنها وجود دارد. تغییرات در مقررات قانونی ‌می‌تواند بر ثبات و دسترسی ارز دیجیتال تتر تاثیر بگذارد.

۹- عدم مقبولیت کافی تتر در دنیای واقعی

اگرچه Tether در دنیای رمزارزها کاربرد بسیاری برای انجام معاملات دارد اما کاربرد آن در دنیای واقعی بسیار کمتر است. به عنوان مثال، نمی‌توان در سطح گسترده، با تتر به خرید کالا پرداخت یا دستمزد دلاری فعالیت در یک پروژه فریلنسری را دریافت کرد.

سخن پایانی

در این قسمت با مزایا و معایب تتر آشنا شده و دانستیم که مهمترین مزیت‌های خرید تتر، نقدشوندگی بالا، امکان کسب سود از نوسانات قیمت دلار کاغذی در ایران و سهولت معاملات تتر است. از مهمترین معایب خرید تتر ‌می‌توان به شفافیت ناکافی پشتوانه تتر و عدم اطمینان از بقای رمزارزها در آینده اشاره کرد. البته با وجود عدم صداقت ۱۰۰ درصدی شرکت صادرکننده تتر و جریمه‌هایی که در این زمینه پرداخته است، تاکنون تعهدات مربوط به بازخرید تتر را به خوبی انجام داده است.

 

جهت آشنایی با سایر موضوعات مربوط به تتر و دلار از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- مهمترین مزیت تتر در سطح جهان چیست؟

ثبات قیمت، نقدشوندگی بالا و گستردگی استفاده از آن توسط کاربران مختلف، از مهمترین مزیت‌های تتر در سطح جهان هستند.

۲- مزایای خرید تتر در ایران چیست؟

خرید تتر در ایران دو مزیت مهم دارد؛ امکان سرمایه گذاری در تتر برای کسب سود از نوسانات قیمت دلار کاغذی و امکان انجام معاملات سایر ارزهای دیجیتال.

۳- مهمترین ریسک خرید تتر چیست؟

ریسک سرمایه گذاری در تتر شامل ناامنی عمومی نسبی در دنیای ارزهای دیجیتال، احتمال عدم توانایی شرکت صادرکننده تتر برای بازخرید تمام تترهای موجود و البته ریسک ورشکستی صرافی‌ها یا کلاهبرداری آنها است.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود