ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

مزایا و معایب صندوق طلا

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 23 مهر 1403
اقتصاد و سرمایه گذاری   فرزاد نشاط
زمان انتشار 23 مهر 1403
مزایا و معایب صندوق طلا

صندوق طلا (Gold Fund) جانشین مناسبی برای سرمایه گذاری در طلای فیزیکی است و می‌تواند بازدهی مشابه و حتی در مواردی بیشتر نسبت به آن ایجاد کند. خرید صندوق طلا به خصوص در شرایط تورمی می‌تواند به حفظ ارزش سرمایه افراد و کسب بازدهی برای آنها کمک کند. از جمله مزایای صندوق طلا می‌توان به امکان سرمایه گذاری با پول کم، سهولت خرید و فروش از طریق بازار بورس، نقدشوندگی بالا، امکان فروش بخش کوچکی از صندوق طلا در صورت نیاز به نقدینگی، عدم نیاز به پرداخت اجرت، مالیات و ... اشاره کرد. از جمله معایب صندوق طلا نیز می‌توان به عدم مالکیت طلای فیزیکی، عدم امکان دخالت دادن نظرات سرمایه‌گذاران در پرتفوی صندوق طلا و ... اشاره کرد. در ادامه به شرح جزئیات بیشتر در خصوص مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری طلا خواهیم پرداخت.

مزایای صندوق طلا

مزایای صندوق طلا

در این بخش به مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا می‌پردازیم.

۱- امکان سرمایه گذاری با پول کم در صندوق طلا

یکی از مهمترین مزایای صندوق طلا، امکان سرمایه گذاری با پول کم (حداقل ۵۰۰ هزار تومان بدون احتساب کارمزد) است. بدین ترتیب برخلاف طلای فیزیکی و بسیاری از دارایی‌های مالی همچون ملک و خودرو، امکان سرمایه گذاری در صندوق طلا برای افرادی که سرمایه اندکی دارند، نیز وجود دارد.

۲- سهولت خرید صندوق طلا

خرید صندوق طلا از طریق بازار بورس و به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. کافی است افراد کد بورسی خود دریافت کرده و در یکی از بهترین کارگزاری‌های بورس ایران ثبت نام کنند. برخلاف طلای فیزیکی که خرید آن در اغلب موارد به صورت حضوری انجام می‌پذیرد، تمام معاملات خرید و فروش صندوق طلا، آنلاین است.

۳- بازدهی صندوق طلا متناسب با بازار سکه و طلا

هنگامی که قیمت طلای فیزیکی در بازار افزایش می‌یابد، تقاضا برای خرید صندوق‌های طلا نیز افزایش می‌یابد. متعاقبا با افزایش تقاضا، قیمت این صندوق‌ها نیز افزایش می‌یابد. در این راستا، سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از انواع تکنیک‌ها و استراتژی‌های خرید و فروش طلا هم در طلای فیزیکی و هم در صندوق طلا سرمایه گذاری کنند تا بیشترین بازدهی ممکن را به دست بیاورند. مجموعه‌ی این تکنیک‌ها در دوره سرمایه گذاری هوشمندانه در طلا آموزش داده می‌شود و افراد پس از گذراندن این دوره می‌توانند به یکی از متخصصین این حوزه تبدیل شده و تا سالها از روشهایی که در این دوره آموزش دیده‌اند، در جهت کسب سود از بازار طلا استفاده کنند.

۴- امکان نقد کردن بخشی کوچکی از دارایی‌ها در صندوق طلا

تصور کنید که ۵ سکه بهار آزادی خریداری کرده ولی به هر دلیلی، نیاز دارید بخش کوچکی از طلاهای خود را نقد کنید. در این حالت مجبور می‌شوید یک سکه تمام را به فروش برسانید. در طرف مقابل، امکان فروش بخش کوچکی از دارایی در صندوق‌های طلا وجود دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون متحمل شدن هزینه‌های اضافه، دارایی خود را نقد کنند.

۵- اختلاف کم در قیمت خرید و فروش صندوق‌های طلا

هنگامی که فردی طلای فیزیکی یا شمش طلای خود را به فروش می‌رساند، با قیمتی کمتر از قیمت خرید این کار را انجام می‌دهد. در واقع اگر فردی قصد داشته باشد در بازه زمانی کوتاهی سکه یا شمش طلا را خرید و فروش کند، به علت تفاوت قیمت خرید و فروش طلا متضرر شده یا بازدهی اندکی به دست می‌آورد. در طرف مقابل، اختلاف قیمت خرید و فروش صندوق‌های طلا بسیار کمتر از سکه و شمش است و از این لحاظ، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شوند.

۶- نقدشوندگی بالای صندوق طلا

یکی از مزایای صندوق طلا، نقدشوندگی بالای آن است. نقدشوندگی بالا بدین معنی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به سرعت دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنند چون به دلیل حجم معاملات بالا در این صندوق‌ها و بازارگردان، همیشه فرد دیگری در طرف مقابل معامله فروش شما برای خرید صندوق‌ها وجود دارد. در حالی که گاهی فروش طلای فیزیکی با دشواری‌هایی همراه می‌شود و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند به سرعت طلای خود را به فروش برسانند.

ساعت خرید و فروش صندوق طلا

۷- مدیریت ریسک در صندوق‌های طلا

مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری طلا می‌توانند در زمان رونق بازار، تا ۱۰۰٪ منابع خود را به سکه طلا، شمش طلا و اوراق مشتقه مربوط به طلا اختصاص دهند تا بدین ترتیب بیشترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند. از طرف دیگر، هنگامی که بازار طلا در رکود است، مدیران می‌توانند تنها ۷۰٪ را به طلا و اوراق مشتقه آن اختصاص داده و ۳۰٪ باقی مانده را در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند. بدین ترتیب ریسک سرمایه گذاری در صندوق طلا مدیریت می‌شود.

۸- پوشش ریسک در صندوق‌های طلا

یکی از مزایای صندوق طلا امکان استفاده آنها از اوراق مشتقه طلا (قرارداد آتی سکه و شمش طلاو ...) است. این قراردادهای مشتقه از خاصیت اهرم معاملاتی برخوردار بوده و دوطرفه هستند. بدین معنی که می‌توان با مبلغی بیشتر از سرمایه اصلی در این قراردادها وارد شد و سودی چند برابری به دست آورد. از طرف دیگر، قراردادهای نوع فروش این امکان را به وجود می‌آورند که صندوق‌های طلا در شرایط رکود بازار نیز بازدهی داشته باشند.

۹- عدم وجود ریسک‌های طلای فیزیکی در صندوق طلا

خرید طلای فیزیکی با ریسک سرقت و تقلبی بودن همراه است در حالی که صندوق‌های طلا این ریسک را ندارند.

۱۰- نظارت سازمان بورس بر صندوق‌های طلا

از دیگر مزایای صندوق طلا، نظارت سازمان بورس بر این صندوق‌ها و ترکیب دارایی‌های آنها است. به همین خاطر، سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا کاملا امن است.

۱۱- کارمزد اندک صندوق‌های طلا

کارمزد خرید و فروش صندوق‌های طلا نسبتا اندک و در مقابل اختلاف قیمت خرید و فروش طلای فیزیکی ناچیز است.

  • کارمزد خرید صندوق طلا برابر با 0.0012 از ارزش معامله است.
  • کارمزد فروش صندوق طلا برابر با 0.0012 از ارزش معامله است.
  • مجموع کارمزد خرید و فروش صندوق طلا برابر با 0.0024 است.

به عنوان مثال، اگر شخصی قصد خرید واحدهای صندوق طلا به ارزش ۱۰ میلیون تومان را داشته باشد باید کارمزدی به اندازه ۱۲ هزار تومان پرداخت کند.

۱۲- معافیت مالیاتی صندوق طلا

از دیگر مزیت‌های صندوق طلا نسبت به سکه، شمش و سایر انواع شکل‌های طلای فیزیکی، معاف بودن از مالیات است. پرداخت مالیات، بازدهی نهایی افراد را کاهش می‌دهد و صندوق‌های طلا را که از معافیت مالیاتی برخوردار هستند به یکی از گزینه‌های جذاب سرمایه گذاری تبدیل می‌کند.

معایب صندوق طلا

معایب صندوق طلا

در این قسمت به شرح معایب صندوق سرمایه‌گذاری طلا خواهیم پرداخت.

۱- محدودیت دامنه نوسان در صندوق طلا

یکی از معایب خرید صندوق طلا، وجود محدودیت دامنه نوسان است. دامنه نوسان صندوق‌های طلا در بورس، مثبت و منفی ۱۰٪ است. اگر در طول یک روز، سکه و شمش طلا در بازار رشد قیمتی بیشتر از ۱۰٪ داشته باشند، صندوق‌های طلا در آن روز تا سقف ۱۰٪ بازدهی خواهند داشت و نه بیشتر. البته این رشد قیمتی در روزهای بعدی و بازه بلندمدت در صندوق‌ها جبران می‌شود. علاوه بر این، اگر بر اساس انتشار اخبار خاصی، سکه و شمش طلا در یک روز بیشتر از ۱۰٪ افت کنند، صندوق‌های طلا تا سقف ۱۰٪ افت خواهند کرد و نه بیشتر.

۲- عدم حق انتخاب در مدیریت دارایی‌های صندوق طلا

از دیگر معایب صندوق طلا، خاصیت غیرمستقیم آن در سرمایه گذاری است. به عبارت دیگر، افراد نمی‌توانند شخصا در چینش پرتفوی صندوق‌های طلا نقشی داشته باشند یا به دانش خود اتکا کنند. در واقع، آنها به مدیران صندوق و نحوه عملکرد آنها برای کسب بازدهی از صندوق طلا تکیه می‌کنند.

۳- عدم مالکیت طلای فیزیکی

هرچند عدم مالکیت طلای فیزیکی در صندوق‌های طلا را نمی‌توان به عنوان یک ایراد در نظر گرفت اما صندوق طلا از نظر آن دسته از افرادی که به نگهداری طلای فیزیکی علاقه دارند، مناسب نیست.

۴- تاثیرپذیری از نوسانات اونس جهانی طلا و قیمت دلار

قیمت طلا در هر نوعی که باشد اعم از فیزیکی یا صندوق طلا، از نوسانات قیمت طلای جهانی و دلار تاثیر می‌پذیرد. این ویژگی می‌تواند هم منجر به افزایش قیمت صندوق‌های طلا و هم کاهش قیمت آنها شود.

تاثیرپذیری صندوق طلا از نوسانات اونس جهانی طلا و قیمت دلار

سخن پایانی

در این بخش به بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق طلا پرداخته و دانستیم این صندوقها جایگزین مناسب طلای فیزیکی هستند و می‌توانند بخشی از پرتفوی سرمایه گذاری افراد را به خود اختصاص دهند. البته چینش پرتفوی بر اساس صندوق طلا و سایر دارایی‌های مالی باید با توجه به تحلیل شرایط اقتصاد کلان صورت بگیرد. در صورت عدم تخصص یا زمان کافی در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره سرمایه گذاری انجمن خبرگان استفاده کنید. از جمله مزایای این انجمن می‌توان به ارائه پیشنهاد سرمایه گذاری بر اساس سطح ریسک‌پذیری افراد، تحلیل هفتگی بازارهای طلا، سهام، ارز، خودرو و ملک، سیگنال بنیادی بورس و ... اشاره کرد.

 

جهت آشنایی با سایر موضوعات مربوط به سرمایه گذاری در طلا از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- مزایای خرید صندوق طلا نسبت به طلای فیزیکی چیست؟

خرید صندوق طلا نسبت به طلای فیزیکی مزایای متعددی دارد که از بین آنها می‌توان به معافیت مالیاتی، تفاوت اندک قیمت خرید و فروش، عدم نیاز به پرداخت اجرت و سود فروشنده، سهولت در خرید، نبود ریسک سرقت و سایر مواردی که در متن مقاله توضیح داده‌ایم، اشاره کرد.

۲- معایب خرید صندوق طلا نسبت به طلای فیزیکی چیست؟

تنها ایرادی که صندوق طلا نسبت به طلای فیزیکی دارد این است که ماهیت آن مجازی است و امکان استفاده به صورت فیزیکی را ندارد.

۳- آیا بازدهی صندوق طلا بیشتر از سکه طلا است؟

بازدهی صندوقهای طلا متناسب با سکه و شمش طلا است و با توجه به شرایط بازار، نوع مدیریت صندوق و فاکتورهایی از این دست می‌تواند بازدهی بیشتر یا کمتری نسبت به این دو داشته باشد. با این وجود، سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا ریسک کمتر، هزینه کمتر و سهولت بیشتری نسبت به سکه و شمش طلا دارد.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود