ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

تفاوت نزدک و داو جونز در چیست؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 08 خرداد 1403
فارکس   فرزاد نشاط
زمان انتشار 08 خرداد 1403
تفاوت نزدک و داو جونز در چیست؟

داو جونز (Dow Jones) و نزدیک (Nasdaq) دو شاخص بسیار مهم در بازار سهام آمریکا هستند. شاخص داوجونز (با نماد DJI) نوعی میانگین قیمت 30 شرکت مهم آمریکایی را اندازه‌گیری می‌کند اما شاخص نزدک (با نماد IXIC) میانگین وزنی قیمت و سود نقدی سهام بیش از 3 هزار شرکت موجود در بازارهای بورس نیویورک و بورس نزدک را اندازه‌گیری می‌کند؛ دیگر تفاوت مهم این دو شاخص، نوسان کمتر شاخص داوجونز نسبت به شاخص نزدک است.

هر دو شاخص داوجونز و نزدک با تحت نظر داشتن طیف گسترده‌ای از سهام شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف، اطلاعات بسیاری مهمی در مورد عملکرد کلی بازار را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهند. اهمیت این دو شاخص به حدی زیاد است که در اکثر مواقع، سقوط یا رشد آنها معادل سقوط یا رشد کلی بازار آمریکا، و حتی اقتصاد جهانی در نظر گرفته شود. به دلیل اهمیت این موضوع، در ادامه با شاخص‌های داو جونز و نزدک، و همچنین با مهمترین تفاوت‌های آنها، آشنا خواهیم شد.

شاخص داو جونز چیست؟

داو جونز که با نام کامل میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones Industrial Average) شناخته می‌شود، یک شاخص اقتصادی محبوب است که اعضای آن، 30 شرکت بلو چیپ هستند. سهام این شرکت‌های بلو چیپ معمولا در بازار بورس نیویورک (NYSE) و بازار بورس نزدک (که نباید آن را با شاخص نزدک اشتباه بگیرید) معامله می‌شوند.

شاخص داو جونز چیست؟

داو جونز یکی از قدیمی و معتبرترین شاخص‌های بازار ایالات متحده است که برخی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی دارای شهرت جهانی عضو آن هستند. از میان اعضای داو جونز می‌توان به شرکت‌های گلدمن ساکس، نایک، آدیداس، اپل، جانسن اند جانسن، کوکاکولا، ویزا و مایکروسافت اشاره کرد. این شاخص در سال 1896، توسط چارلز داو (Charles Dow) ایجاد شد.

برخلاف سایر شاخص‌های محبوب بازار آمریکا، نظیر اس اند پی 500 و نزدک که در محاسبات بیشتر ارزش بازار سهام را ملاک قرار می‌دهند، داو جونز بیشتر به قیمت معامله سهام توجه می‌کند. همچنین بد نیست بدانید که ترکیب 30 شرکتِ داو جونز معمولا تغییرات زیادی ندارد. در واقع، طی تقریبا یک قرنی که از زمان ایجاد آن می‌گذرد، ترکیب این شاخص حدودا 60 بار تغییر داشته است. به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه گذاران داو جونز را انتخابی مطمئن و کم‌ریسک تلقی می‌کنند.

چه چیزی شاخص داو جونز را متمایز می‌کند؟

امروزه شاخص‌های دیگری که مبتنی بر داو جونز هستند، نیز وجود دارند که از میان آنها می‌توان به شاخص پایداری داو جونز (Dow Jones Sustainability Index) و شاخص نفت و گاز داو جونز (Dow Jones Oil & Gas Index) اشاره کرد. علاوه بر این، سرمایه گذاران ممکن است با صندوق‌های سرمایه گذاری شاخصی و انواع EFT مبتنی بر داو جونز نیز مواجه شوند. در هر صورت، هر جا به Dow یا The Dow اشاره شد، بدانید که منظور همان داو جونز اصلی (با نماد DIJA) است.

سهم‌های عضو شاخص داو جونز معمولا در بازار بورس نیویورک معامله می‌شوند که زمان فعالیت آن 9:30 تا 16:00 (منطقه زمانی شرقی ایالات متحده) است. جدول زیر، آخرین لیست سهام شرکتهای موجود در شاخص داوجونز را به نقل از وبسایت CNBC نمایش می‌دهد.

نام شرکت

نماد

آمازون

AMZN

امریکن اکسپرس

AXP

امژن

AMGN

اپل

AAPL

بوئینگ

BA

کاترپیلار

CAT

سیسکو

CSCO

شورون

CVX

گروه گلدمن ساکس

GS

هوم دیپو

HD

هانی ول

HON

آی بی ام

IBM

اینتل

INTC

جانسون و جانسون

JNJ

کوکاکولا

KO

جی پی مورگان چیس

JPM

مک دونالد

MCD

تری ام

MMM

مرک اند کو

MRK

مایکروسافت

MSFT

نایکی

NKE

پروکتر اند گمبل

PG

تراولرز کمپانی

TRV

یونایتد هلث گروپ

UNH

سِیْلزفورس.کام

CRM

ورایزن کِمیونیکِیشنز

VZ

ویزا کارت

V

والمارت

WMT

والت دیزنی

DIS

شرکت داو کمیکال

DOW

 

شاخص نزدک چیست؟

برای جلوگیری از سردرگمی، ابتدا باید بدانید که کلمه نزدک می‌تواند دو معنی داشته باشد:

  • بازار بورس نزدک (Nasdaq Stock Market): این بازار بورس در سال 1971 ایجاد شد و یکی از اولین بازارهای الکترونیکی بود که به سرمایه گذاران اجازه می‌داد بدون حضور فیزیکی در اتاق معامله، برای خرید و فروش سهام اقدام کنند.
  • شاخص نزدک (Nasdaq Index): درست مانند داو جونز، امروزه چند شاخص جدید مبتنی بر نزدک نیز ایجاد شده است. اما با این وجود، معمولا هنگامی که کلمه Nasdaq به کار می‌رود، منظور همان شاخص اصلی نزدک است. البته بد نیست به شاخص نزدک-100 (Nasdaq 100) هم اشاره‌ای داشته باشیم که 100 شرکت برتر غیر مالی آمریکا (بر مبنای ارزش بازار سهام) عضو آن هستند و همگی در بازار بورس نزدک معامله می‌شوند.

بازار بورس نزدک، پس از بازار بورس نیویورک، دومین بازار بورس برتر در ایالات متحده است. شاخص نزدک نیز، مانند داو جونز، به مبنایی برای انواع صندوق‌های سرمایه گذاری شاخصی و ETF تبدیل شده است. زمان فعالیت این بازار بورس 9:30 تا 16:00 (منطقه زمانی شرقی ایالات متحده) است.

چه چیزی شاخص نزدک را متمایز می‌کند؟

نزدک با نام کامل شاخص کامپوزیت نزدک (Nasdaq Composite Index) و نماد IXIC، یکی از محبوبترین شاخص‌های بازار سهام آمریکا است. تمام اعضای این شاخص، در بازار بورس نزدک معامله می‌شوند و بیشتر آنها سهم‌های مربوط به شرکت‌های فناوری هستند. از میان بزرگترین اعضای نزدک می‌توان به انویدیا، تسلا، متا و آلفابت اشاره کرد. با این وجود، شرکت‌های فعال در حوزه‌های خدمات مصرف کنندگان، بیوتکنولوژی و صنعتی نیز در لیست نزدک دیده می‌شوند.

به نقل از وبسایت نزدک، ۲۰ شرکت برتر شاخص نزدک و نماد آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

۲۰ شرکت برتر شاخص نزدک و نماد آنها

شاخص‌های نزدک و داو جونز چه تفاوت‌هایی دارند؟

به طور کلی، هر دو شاخص نزدک و داو جونز به عنوان ابزاری برای شناسایی وضعیت کلی بازار به کار می‌روند؛ به این معنا که بالا یا پایین بودن آنها، به معنای بهبود یا افت وضعیت کلی اقتصاد آمریکا در نظر گرفته می‌شود. امروزه سرمایه گذاران زیادی روی صندوق‌هایی که بر مبنای این شاخص‌ها ایجاد شده‌اند، سرمایه گذاری می‌کنند.

تفاوت اصلی بین نزدک و داو جونز، به شرکت‌های عضو آنها، و تعداد سهامی که در لیست خود قرار می‌دهند، خلاصه می‌شود. به طور کلی، معیار خاصی وجود ندارد که بتواند اثبات کند از بین نزدک و داو جونز کدام یک شاخص بهتری است. در ضمن، از آن جایی که معیارهای مورد توجه نزدک و داو جونز بزرگترین شرکت‌های آمریکایی را شناسایی می‌کند، طبیعتا برخی شرکت‌ها (مانند اپل) در لیست هر دو شاخص وجود خواهند داشت.

همانطور که قبلا اشاره شد، داو جونز تنها سهام 30 شرکت برتر بازار را در لیست خود قرار می‌دهد. این شرکت‌ها همگی سهامی عام هستند و نام‌های آنها در آمریکا و حتی در سطح جهان، شناخته شده است. از طرف دیگر، سهام بیش از 3 هزار شرکت مختلف در لیست نزدک ثبت شده است. البته عضو شدن سهام یک شرکت در نزدک تنها در که امکان پذیر است که آن شرکت شرایط خاصی داشته باشد.

برخی از مهمترین شرایط لازم برای اضافه شده به لیست نزدک عبارتند از:

  • شرکت باید 1.25 میلیون سهم معامله شده در بازار عمومی داشته باشد که در حال حاضر‌، در اختیار تریدرهای عام (یا سهامداران خرد) قرار دارند. برای محاسبه این تعداد سهام، سهام متعلق به اعضای عالی رتبه شرکت‌ها لحاظ نمی‌شود؛ همچنین، کسانی بیش از 10 درصد از سهام یک شرکت را در اختیار داشته باشند، سهامداران خرد محسوب نمی‌شوند.
  • به طور معمول، قیمت سهام شرکت باید حداقل 4 دلار باشد.
  • معیارهای خاصی در رابطه با سهامداران، شامل حداقل تعداد سهامداران، حجم معاملات سهامداران و حداقل سهامی که باید توسط هر سهامدار نگهداری شود، باید رعایت شوند.

سایر تفاوت‌های نزدک و داو جونز که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرند

لیست داو جونز و نزدک هر سه ماه یکبار، و معمولا همزمان با رخ دادن رویدادهای بزرگی نظیر تجزیه سهام یا تغییر ساختار شرکت‌ها، بروزرسانی یا به اصطلاح ریبالانس (Rebalance) می‌شود. البته نزدک ممکن است در شرایط خاص، این کار را زودتر نیز انجام دهد.

سرمایه گذاران برای بهره بردن از اطلاعات این دو شاخص، باید به نحوه وزن دهی سهم‌ها توجه داشته باشند. برای مثال، عملکرد سهام شرکت بزرگی مانند اپل که در نزدک و داو جونز وزن زیادی دارد، می‌تواند وضعیت کلی هر دو شاخص را تا حد زیادی تغییر دهد. به همین دلیل، سرمایه گذاران باید در تحلیل نزدک و داو جونز دقت بیشتری به خرج دهند تا بتوانند هر نوع بازاری، بهترین استراتژی معاملاتی ممکن را اتخاذ کنند.

جدول مقایسه نزدک و داو جونز

برای درک بهتر تفاوت‌های دو شاخص نزدک و داو جونز، به جدول زیر توجه داشته باشید:

جدول مقایسه نزدک و داو جونز

آیا می‌توان شاخص نزدک و داو جونز را معامله کرد؟

معامله مستقیم یا اسپات شاخص‌های نزدک و داو جونز امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان به راحتی از طریق قراردادهای CFD ارائه شده توسط بروکرهای فارکس بر روی این دو شاخص، معاملات خرید و فروش انجام داد. پیشنهاد می‌کنیم جهت تسلط به انجام معاملات این بازار از دوره فارکس با استراتژی CTS استفاده کنید. در این دوره جامع، استاد هومن مقراضی با آموزش تحلیل تکنیکال کلاسیک، پرایس اکشن، روانشناسی، مدیریت ریسک و سرمایه در قالب استراتژی معاملاتی موفق و سودآور CTS شما را برای کسب بازدهی از انواع جفت ارزها، سهام خارجی، شاخص‌ها، طلا و سایر دارایی‌های مالی قابل معامله در بروکرهای فارکس آماده می‌کند.

امروزه صندوق‌های سرمایه گذاری زیادی این دو شاخص را مبنا قرار داده که با سرمایه گذاری روی آنها، می‌توان از پتانسیل شرکت‌های عضو نزدک و داو جونز بهره‌مند شد. با توجه به نوع بروکر انتخابی خود می‌توانید در این صندوق‌های سرمایه گذاری نیز معاملات دوطرفه خرید و فروش انجام دهید.

سخن پایانی

به طور خلاصه، شاخص داو جونز سهام 30 شرکت بزرگ آمریکایی را تحت نظر دارد و وضعیت آن، بازتابی از وضعیت بخش بزرگی از اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود. در مقابل، شاخص نزدک متشکل از سهام شرکت‌های عموما فناوری محور است، و تصویری کلی‌تر از بخش فناوری ارائه می‌کند.

امروزه هر دو شاخص مبنایی برای انواع صندوق‌های سرمایه گذاری هستند و می‌توان بر اساس آنها، یک پرتفوی قوی و متنوع ایجاد کرد که در مقایسه با بسیاری از سرمایه گذاری‌های دیگر، ریسک کمتری برای سرمایه گذار خواهند داشت. علاوه بر این، تمام معامله‌گران ایرانی می‌توانند از طریق بازار فارکس (و با توجه به نوع بروکر انتخاب شده) در هر دو شاخص نزدک و داوجونز معاملات خرید و فروش انجام دهند.

 

جهت آشنایی با سایر موضوعات مربوط به بورس‌های جهانی از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- نماد داوجونز در تریدینگ ویو چیست؟

نماد شاخص داوجونز در تریدینگ ویو، DJI است. در برخی پلتفرم ها، نماد داوجونز با DJIA نیز نمایش داده می‌شود.

۲- چه شرکت‌هایی در نزدک و داو جونز قرار می‌گیرند؟

شاخص نزدک تمامی شرکت‌هایی که سهام آنها در بازار بورس نزدک معامله می‌شود را تحت نظر دارد. در مقابل، داو جونز سهام 30 شرکت بلو چیپ (معتبر و شناخته شده) برتر بازار را شناسایی و دنبال می‌کند.

۳- نزدک بهتر است یا داو جونز؟

به طور کلی، معیار خاصی وجود ندارد که برتر بودن شاخص نزدک یا داو جونز را مشخص کند. هر کدام از این دو شاخص، بخش‌های خاصی از اقتصاد را دنبال می‌کنند و صندوق‌های سرمایه گذاری مبتنی بر آنها نیز عموما کم‌ریسک تلقی می‌شود. با این وجود، نوسان کلی داو جونز در مقایسه با نزدک کمتر است.

۴- نماد شاخص نزدک در تریدینگ ویو چیست؟

نماد شاخص نزدک در تریدینگ ویو، IXIC است. این نماد مربوط به شاخص اصلی نزدک یعنی شاخص نزدک کامپوزیت است.

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود