ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

صندوق سرمایه‌گذاری زعفران چیست؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 08 شهریور 1403
بورس تهران   کاوه اوحدی
زمان انتشار 08 شهریور 1403
صندوق سرمایه‌گذاری زعفران چیست؟

صندوق سرمایه گذاری زعفران، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس است که دارایی پایه آن گواهی سپرده کالایی زعفران است. به زبان ساده ‌می‌توان گفت، افراد با خرید واحدهای صندوق زعفران، سرمایه خود را به صندوق سپرده و صندوق نیز با خرید و فروش زعفران و کسب سود از این طریق، به سرمایه گذارانِ خود از طریق افزایش قیمتِ واحدهای صندوق، بازدهی می‌رساند. البته همچون هر دارایی مالی دیگری، احتمال افت قیمت در این صندوق‌ها و ضرر سرمایه گذاران نیز وجود دارد.

در حال حاضر، تنها دو صندوق زعفران نهال و سحرخیز در بازار سرمایه ایران وجود دارند؛ این صندوق‌ها از نوع ETF یا قابل معامله در بورس هستند. ما در ادامه به بررسی تمام نکات مرتبط با سرمایه گذاری در این دو صندوق‌ زعفران خواهیم پرداخت.

صندوق زعفران چیست؟

صندوق زعفران در بورس از جمله صندوق‌های سرمایه گذاری مبتنی بر کالاهای کشاورزی است که دارایی پایه آن گواهی سپرده کالایی زعفران است. گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن در مقدار مشخصی از کالاست. به عنوان مثال، اگر فردی ۵۰۰ گواهی سپرده کالایی زعفران داشته باشد، بدین معنی است که ۵۰۰ گرم زعفران خریداری کرده است و ‌می‌تواند آن را به شکل فیزیکی از انبارهای بورس کالا تحویل بگیرد یا صرفا با خرید و فروش‌های مکرر، از نوسانات قیمت آن بازدهی به دست بیاورد.

مدیران صندوق‌های زعفران، با خرید و فروش گواهی سپرده زعفران در بازه‌های زمانی مختلف، در کالای زعفران سرمایه گذاری ‌می‌کنند. سرمایه گذاران نیز با خرید واحدهای صندوق‌های زعفران به شکل غیر مستقیم در زعفران سرمایه گذاری ‌می‌کنند.

لیست صندوق‌های زعفران در بورس

هم اکنون دو صندوق زعفران با مشخصات زیر در بازار سرمایه ایران وجود دارند:

  • صندوق سرمایه گذاری طلای سرخ نوویرا با نماد «نهال»
  • صندوق سرمایه گذاری گروه زعفران سحرخیز با نماد «سحرخیز»

بهترین صندوق زعفران کدام است؟

جهت انتخاب بهترین صندوق زعفران به مقایسه صندوق زعفران سحرخیز و نهال ‌می‌پردازیم.

بهترین صندوق زعفران کدام است؟

صندوق زعفران نهال، نسبت به صندوق زعفران سحرخیز بزرگتر است اما در نگاه بلندمدت، بازدهی آن کمتر از صندوق سحرخیز بوده است. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بازدهی گذشته لزوما به معنای عملکرد بهتری صندوق در آینده و بازدهی بیشتر برای سهامداران نیست. علاوه بر این، خرید صندوق زعفران روشی غیرمستقیم برای سرمایه گذاری است که نسبت به روشهای مستقیم یعنی خرید و فروش سهام با بازدهی کمتری همراه خواهد بود.

مقایسه صندوق زعفران سحرخیز و صندوق زعفران نهال از نظر ترکیب دارایی‌ها

گواهی سپرده کالایی زعفران، بیشترین وزن هر دو صندوق‌ نهال و سحرخیز را به خود اختصاص داده است. جدول زیر، ترکیب پرتفوی صندوق سحرخیز و نهال را با یکدیگر مقایسه ‌می‌کند.

مقایسه صندوق زعفران سحرخیز و صندوق زعفران نهال از نظر ترکیب دارایی‌ها

دقت داشته باشید که وزن‌دهی این موارد ممکن است در طول زمان و با توجه به استراتژی‌های مدیر صندوق تغییر کند. همان گونه که مشاهده ‌می‌کنید صندوق سحرخیز، درصد بیشتری را به سپرده بانکی اختصاص داده است. هم اکنون، نرخ سود سپرده بانکی کمتر از نرخ تورم است، به همین دلیل سرمایه‌گذاری در صندوق سحرخیز چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

در شرایط تورمی، خرید صندوق طلا گزینه بهتری به شمار می‌آید؛ طلا یک دارایی ضد تورمی است بدین معنی که با افزایش تورم، خرید آن توسط مردم بیشتر شده و در نتیجه قیمت آن افزایش می‌یابد. قیمت صندوق‌های طلا که عمده دارایی آنها اوراق بهادار مبتنی بر سکه و شمش طلاست نیز همگام با تغییرات قیمت طلا، تغییر ‌می‌کند. بنابراین اگر سرمایه کمی داشته و سعی دارید بیشترین بازدهی را از آن کسب کنید از صندوق‌های سرمایه گذاری طلا در بورس استفاده کنید.

نحوه تحلیل صندوق زعفران

نحوه تحلیل صندوق زعفران

پیش از خرید یکی از دو صندوق سرمایه گذاری زعفران باید با نحوه تحلیل آنها آشنا شوید. در همین راستا، عوامل تاثیرگذار بر قیمت زعفران را بررسی ‌می‌کنیم.

  • نرخ دلار: زعفران کالایی است که حجم عمده‌ای از آن به کشورهای خارجی صادر ‌می‌شود، بنابراین افزایش قیمت دلار ‌می‌تواند در افزایش قیمت زعفران تاثیرگذار باشد.
  • میزان تولید و عرضه زعفران: ایران، بیشتر از ۹۰٪ زعفران در جهان را تولید ‌می‌کند. هنگامی که به دلایل مختلف از حجم تولید سالانه آن کاسته ‌می‌شود، احتمال افزایش قیمت زعفران وجود خواهد داشت.
  • میزان تقاضای زعفران (داخلی و جهانی): اگر میزان تقاضا برای خرید زعفران که به طلای سرخ شهرت دارد در جهان و ایران افزایش پیدا کند، قیمت آن بیشتر ‌می‌شود.
  • هزینه تولید: طبیعی است که با افزایش هزینه‌های تولید، قیمت زعفران نیز افزایش می‌یابد. هزینه تولید زعفران به دو بخش هزینه‌های ثابت (زمین و تجهیزات) و هزینه‌های متغیر (خرید پیاز زعفران، آبیاری، برداشت، ‌جداسازی و ...) تقسیم ‌می‌شود. تورم بالا اثر خود را در هر دو بخش گذاشته و منجر به افزایش قیمت ‌می‌شود.

 تصویر بالا نمونه‌ای از تحلیل صندوق زعفران را نشان ‌می‌دهد. اگر آمار صادرات را در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ را با سال قبل مقایسه کنید، در می‌یابید که حجم صادرات کاهش یافته است. در واقع، کاهش حجم تولید زعفران در نیمه دوم سال از دلایل عمده‌ای بود که در کنار سایر فاکتورها منجر به افزایش قیمت زعفران و در نتیجه افزایش قیمت صندوق‌های زعفران در بورس شد.

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری زعفران

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری زعفران

پیش از خرید واحدهای صندوق زعفران نهال یا سحرخیز، باید با نکات مثبت و منفی سرمایه گذاری در این صندوق‌ها آشنا شوید.

۱- مزایای صندوق زعفران

  • پتانسیل کسب بازدهی: به هنگام افزایش قیمت زعفران که در نتیجه کاهش عرضه، افزایش تقاضا و سایر موارد ایجاد ‌می‌شود، پتانسیل کسب بازدهی افزایش می‌یابد.
  • امنیت: هر دو صندوق زعفران، در بورس کالا تایید شده و اساسنامه، امیدنامه، ترکیب دارایی و سایر جزئیات دیگر را از طریق وب سایت‌های خود و سایتTSETMC  در دسترس همگان قرار داده‌اند.
  • حمایت از تولید زعفران: این صندوق‌ها در راستای کمک به تولید زعفران نیز نقش مهمی دارند.
  • سرمایه گذاری غیر مستقیم در زعفران با پول کم: تمام افراد نمی‌توانند شخصا زمینی خریداری کرده و به کشت زعفران بپردازند اما با خرید واحدهای صندوق زعفران در بورس ‌می‌توانند از نوسانات قیمت این کالای ارزشمند به شکل غیر مستقیم بهره‌مند شوند.
  • عدم نیاز به رصد بازار و اتکا به مدیریت صندوق: صندوق‌های زعفران از جمله روشهای غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس به شمار می‌آیند و سرمایه‌گذاران با اتکا به نحوه مدیریت صندوق به انتظار کسب بازدهی می‌مانند. البته این صندوق‌ها همچون سایر دارایی‌های مالی کاهش و افزایش قیمت را توامان تجربه ‌می‌کنند و افراد باید با تحلیل این صندوق‌ها، بهترین زمان خرید را بیابند.
  • ریسک متوسط: ریسک صندوق‌های سرمایه گذاری زعفران نسبت به سهام کمتر است.
  • نقدشوندگی مناسب: قابلیت فروش سریع این دارایی در هر لحظه که سرمایه‌گذار تمایل به فروش داشته باشد، متوسط و مناسب است.  

۲- معایب صندوق زعفران

  • نوسانات غیر منتظره قیمت: به علت تغییرات آب و هوایی و سایر موارد مرتبط با کشت زعفران، احتمال تغییرات ناگهانی قیمت در این کالا وجود دارد.
  • بازدهی کمتر نسبت به سهام: به طور میانگین بازدهی صندوق‌های زعفران کمتر از سرمایه‌گذاری در سهام است. البته سرمایه‌گذاران باید دانش بورسی کافی جهت انتخاب سهام را داشته باشند. در صورتی که در این زمینه آموزش ندیده یا زمان کافی جهت انتخاب بهترین سهام‌ها از بین بیش از ۷۰۰ نماد بورسی را ندارید از سرویس سیگنال بورس تهران که همراه با زمان دقیق خرید و فروش ارائه ‌می‌شود، استفاده کنید.
  • هزینه صندوق: هزینه‌های مدیریت صندوق از معایب این صندوق‌ها هستند که موجب کاهش بازدهی سرمایه‌گذار به شکل غیر مستقیم ‌می‌شوند؛ این هزینه‌ها معمولا از محل دارایی‌های صندوق پرداخت ‌می‌شوند.

معرفی سایر روشهای سرمایه گذاری در زعفران

معرفی سایر روشهای سرمایه گذاری در زعفران

صندوق سرمایه گذاری زعفران تنها روشی است که با استفاده از آن ‌می‌توان از طریق بورس در این کالای ارزشمند سرمایه گذاری کرد. سایر روشهای سرمایه گذاری در زعفران عبارتند از:

  • گواهی سپرده کالایی زعفران: سرمایه‌گذاران ‌می‌توانند با خرید این گواهی سپرده، مستقیما به خرید زعفران و تحویل فیزیکی آن از بورس (بالای ۵۰۰ گرم) بپردازند یا صرفا با خرید و فروش این گواهی‌ها بدون ورود به مرحله تحویل از نوسانات قیمت زعفران، کسب سود کنند. برای انجام معاملات در گواهی سپرده زعفران، نیازی به دریافت کد بورس کالا نیست و افراد ‌می‌توانند با همان کد بورسی مربوط به سهام در این بازار شرکت کنند.
  • قرارداد آتی زعفران: این قرارداد دوطرفه است و سرمایه‌گذاران هم امکان خرید قرارداد آتی خرید زعفران و هم امکان خرید قرارداد آتی فروش زعفران را دارند. بنابراین امکان کسب سود هم در شرایط کاهش قیمت و هم افزایش قیمت وجود دارد. علاوه بر این، برای خرید نیازی نیست ارزش کامل قرارداد را پرداخت کنید. تنها کافی است بخشی از ارزش قرارداد را به عنوان وجه تضمین اولیه پرداخت کنید.
  • قرارداد اختیار معامله زعفران: این قرارداد نیز دوطرفه است و در آن خریداران اختیار معامله خرید زعفران و اختیار معامله فروش زعفران، این حق را دارند که در موعد سررسید مقدار زعفران مشخص شده در قرارداد را با قیمت تعیین شده خریداری کرده یا به فروش برسانند. در این زمینه الزامی برای خریدار وجود ندارد. فروشندگان هر دو نوع اختیار خرید و فروش باید از تصمیمات خریداران تبعیت کنند.

سخن پایانی

صندوق سرمایه گذاری زعفران، یکی از صندوق‌های کالایی در بورس است که سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای آن ‌می‌توانند از نوسانات قیمت این دارایی در کنار پذیرش ریسک‌های آن، بهره‌مند شوند. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که این روشِ غیرمستقیم سرمایه گذاری نسبت به خرید و فروش حرفه‌ای سهام در بورس، بازدهی کمتری به همراه خواهد داشت.

 

جهت آشنایی با سایر صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- صندوق نهال بخریم یا نه؟

قیمت صندوق نهال متاثر از نوسان قیمت زعفران، نرخ دلار، میزان تولید زعفران، میزان تقاضا و ... است. بنابراین پیش از این خرید باید این موارد را تحلیل کنید. 

۲- کارمزد صندوق سرمایه گذاری زعفران چقدر است؟

کارمزد خرید صندوق زعفران معادل 0.0012 ارزش معامله و کارمزد فروش آن نیز معادل 0.0012 می‌باشد. در مجموع، کارمزد خرید و فروش واحدهای صندوق زعفران معادل 0.0024 ارزش معامله است.

۳- حداقل مبلغ برای خرید صندوق زعفران در بورس چقدر است؟

صندوق‌های زعفران از نوع ETF یا قابل معامله در بورس بوده و در حال حاضر، حداقل مبلغ سرمایه گذاری در آنها معادل پانصد هزار تومان است. البته باید میزان اندکی نیز به عنوان کارمزد معاملات به این مبلغ اضافه کنید.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود