ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

تتر بخریم یا دلار؟ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 12 شهریور 1403
اقتصاد و سرمایه گذاری   فرزاد نشاط
زمان انتشار 29 مرداد 1403
تتر بخریم یا دلار؟ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

خرید تتر یا دلار برای سرمایه گذاری مزایا و معایب خاص خود را دارد. یکی از مهمترین مزیت‌های تتر برای سرمایه گذاری، سهولت در خرید آن به صورت اینترنتی (بدون محدودیت زمانی و حجم خرید) است. با این حال، نداشتن پشتوانه قوی از مهمترین ایرادات آن به شمار می‌آید. از طرف دیگر، خرید دلار کاغذی برای سرمایه گذاری به دلیل پشتوانه قوی‌تر، بهتر است. با این وجود، یکی از مهمترین معایب سرمایه گذاری در دلار، احتمال ایجاد محدودیت در خرید و فروش و ریسک خرید دلار تقلبی و سرقت است.

  • میزان سودآوری سرمایه گذاری در تتر و دلار تقریبا مشابه با یکدیگر است.

میزان سودآوری سرمایه گذاری در تتر و دلار

همه ما با مفهوم دلار کاغذی آشنا هستیم، بنابراین در ابتدا به مفهوم تتر و پشتوانه آن پرداخته و در نهایت با مقایسه دلار و تتر، مزایا و معایب سرمایه گذاری در این دو دارایی را شرح خواهیم داد. در نهایت به این سوال نیز که «دلار برای سرمایه گذاری بهتر است یا تتر؟» پاسخ خواهیم داد.

تتر چیست؟

تتر که با نماد USDT نمایش داده ‌می‌شود، ارز دیجیتالی است که ارزش آن به دلار آمریکا متصل است. به عبارت دیگر، تتر یک استیبل کوین است که ارزش آن همگام با دلار آمریکا در نوسان است.

استیبل کوین 

بر اساس اطلاعات وب سایت کوین مارکت کپ، تا ماه جولای ۲۰۲۴، تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ در دنیا پس از بیت کوین و اتریوم است که ارزش بازار آن بالغ بر ۱۱۴ میلیارد دلار است.

دلار کاغذی چیست؟

منظور از دلار کاغذی که با نماد USD نمایش داده ‌می‌شود، ارز فیات کشور آمریکا است که به صورت اسکناس منتشر شده و در صرافی‌های ایرانی نیز خرید و فروش ‌می‌شود. اسکانس‌های دلار از ۱ تا ۱۰۰ دلاری و با تصویر شخصیت‌های مختلف توسط بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) منتشر ‌می‌شوند. دلار کاغذی، بخشی مهم از اقتصاد آمریکا بوده و دولت این کشور قادر است به هنگام برخورد با تورم بالا، با به کارگیری سیاست‌های پولی انقباضی، ارزش دلار را نسبت به سایر ارزهای خارجی، طلا و ... افزایش دهد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در تتر

مزایا و معایب سرمایه گذاری در تتر

پیش از اینکه بین خرید دلار یا تتر، یکی را انتخاب کنید باید با تمام نکات مثبت و منفی ارز دیجیتال تتر آشنا شوید.

۱- مزایای سرمایه گذاری در تتر

پذیرش گسترده: تتر، بزرگترین استیبل کوین دنیاست که هم در ایران و هم در بسیاری از کشورها در بخش معاملات ارزهای دیجیتال پذیرفته شده است.

 معاملات شبانه‌روزی: امکان خرید و فروش تتر در ۲۴ ساعت شبانه‌روز وجود دارد و از این لحاظ محدودیتی برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

ثبات نسبت به سایر ارزهای دیجیتال: تتر یک استیبل کوین است و ارزش آن تقریبا معادل یک دلار آمریکا است. از این لحاظ، تتر نوسانات شدید قیمتی در سایر ارزهای دیجیتال را نداشته و امن‌تر است.

عدم محدودیت در خرید: برخلاف دلار کاغذی، خرید تتر محدودیتی در مقدار خرید ندارد.

سهولت نگهداری: نگهداری تتر در صرافی‌ها یا کیف پول‌های ارز دیجیتال، کاملا ساده است اما همیشه ریسک ورشکستی صرافی یا هک کیف پول‌ها نیز وجود دارد.

خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال: تتر، جفت دوم بسیاری از ارزهای دیجیتال است. بنابراین افراد با خرید تتر ‌می‌توانند در سایر جفت ارزهای دیجیتال همچون تتر/ بیت کوین (BTC/USDT) معامله کنند.

۲- معایب سرمایه گذاری در تتر

کارمزد: خرید و فروش تتر در اغلب صرافی‌ها شامل کارمزد معامله یا کارمزد برداشت وجه ریالی ‌می‌شود.

امنیت شبکه: تتر، همچون سایر ارزهای دیجیتال با خطرات امنیت در حوزه بلاک چین و هک شدن رو‌به‌رو است.

تاثیرپذیری از تورم: فارغ از بحث تورم در ایران، از آنجایی که خرید تتر معادلِ تقریبیِ خرید دلار آمریکا است، از تورم این کشور تاثیر می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر تورم آمریکا در سال ۳٪ باشد، سالانه ۳٪ از ارزش تتر شما کم ‌می‌شود.

عدم شفافیت کامل شرکت ناشر: هرچند شرکت «تتر لیمیتد» (ناشر تتر)، تعهد ۱ به ۱ دلار به جای تتر را پذیرفته، اما ذخایر آن کاملا به صورت دلار نیست.

عدم حمایت آمریکا از تتر: با اینکه تتر، ارزش خود را از دلار می‌گیرد اما تاکنون سیاستمداران آمریکایی، نگاه مثبتی به تتر نداشته‌اند. در نتیجه، قوانین حاکم بر تتر برخواسته از کشور هنگ هنگ (کشور ناشر تتر) هستند نه ایالات متحده.

امکان کسب سود از نوسانات قیمت: معامله‌گران ‌می‌توانند با استفاده از دانش اقتصاد کلان و تحلیل تکنیکال از نوسانات قیمت تتر برای کسب سود استفاده کنند.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در دلار

مزایا و معایب سرمایه گذاری در دلار

برای گرفتن تصمیمی بهتر در خرید تتر یا دلار، باید با تمام نکات مثبت و منفی دلار کاغذی آشنا شوید.

۱- مزایای سرمایه گذاری در دلار کاغذی

پشتوانه قوی: پشتوانه اسکناس‌های دلار، بانک مرکزی آمریکا است، به همین دلیل خرید آنها نسبت به تتر، امنیت بیشتری دارد.

پذیرش گسترده: دلار در بسیاری از کشورها از جمله ایران پذیرفته شده است. بنابراین کاربرد استفاده از آن بسیار زیاد است.

سهولت استفاده: خرید یا استفاده از دلار کاغذی نیازی به تکنولوژی خاص یا ثبت نام در صرافی‌های اینترنتی ندارد. علاوه بر این، اسکناس‌های دلار کاملا ملموس هستند و حس اطمینان خاطر بیشتری از مالکیت دارایی را در برخی از افراد ایجاد ‌می‌کنند.

امکان کسب سود از نوسانات قیمت: افرادی که مدام دلار را خرید و فروش ‌می‌کنند (معامله‌گران نه سرمایه‌گذاران)، ‌می‌توانند با پیش‌بینی قیمت دلار، در قیمت پایین دلار را خریداری کرده و در قیمت‌های بالا به فروش برسانند.

۲- معایب سرمایه گذاری در دلار کاغذی

محدودیت زمانی: تنها در بازه زمانی فعالیت صرافی‌ها که معمولا از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر است، امکان خرید دلار کاغذی وجود دارد.

محدودیت در مقدار خرید: خرید دلار با محدودیت‌های مقداری همراه است و ممکن است هر روز قوانین جدیدتری در این زمینه وضع شود. این محدودیت به ویژه برای افرادی که در تهران سکونت ندارند، بیشتر است.

محدودیت در فروش: در پاره‌ای از مواقع، ممکن است دولت برای کنترل بازار ارز، محدودیت‌هایی در فروش دلار کاغذی ایجاد کند.

تاثیرپذیری از تورم: با خرید دلار کاغذی باید تاثیرات تورم این کشور بر کاهش ارزش پول آن را نیز در نظر داشته باشید. هرچه میزان تورم در آمریکا بیشتر شود، ارزش دلار شما نیز کمتر ‌می‌شود.

کنترل دولت در بازار: برخی مواقع، بانک مرکزی ‌می‌تواند با عرضه شدید دلار در بازار، قیمت آن را کاهش دهد. البته به تبعیت از این موضوع، قیمت تتر نیز با کاهش همراه خواهد شد.

ریسک تقلب و سرقت: همچون سایر دارایی‌های مالی فیزیکی، ریسک جعلی بودن و ریسک سرقت در این بازار نیز وجود دارد.

مقایسه تتر و دلار برای سرمایه گذاری

مقایسه تتر و دلار برای سرمایه گذاری

در ادامه، به شکل مختصر و مفید سرمایه گذاری در تتر و دلار را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

۱- نقدشوندگی

اولین نکته مهمی که در مقایسه تتر و دلار لازم به توضیح است، نقدشوندگی یا سرعت تبدیل شدن دارایی به پول نقد است. دلار کاغذی، نقدشوندگی بسیار بالایی دارد، به طوری که اگر با دلارهای خود به هر کشوری سفر کنید، قابلیت انجام دادوستدهای روزانه و فعالیت‌های تجاری با آن امکان‌پذیر است. در طرف مقابل، تتر به اندازه دلار کاغذی در جهان شناخته شده و مقبول نیست. بنابراین نقدشوندگی آن کمتر است.

۲- محدودیت زمانی

مقایسه دلار کاغذی و تتر در ایران نشان ‌می‌دهد که به علت شبانه‌روزی بودن معاملات تتر و نداشتن محدودیت زمانی، امکان بهره گرفتن از نوسانات کوتاه‌مدت که به علت انتشار اخبار اقتصادی یا سایر موضوعات سیاسی به وجود می‌آیند، وجود دارد. به عنوان مثال، منتشر شدن یک خبر بد اقتصادی در ایران ‌می‌تواند قیمت تتر را در همان زمان تغییر دهد اما کسانی که قصد خرید یا فروش دلار کاغذی را دارند باید تا صبح فردا و شروع به کار صرافی‌ها منتظر بمانند.

۳- محدودیت خرید و فروش (مقداری و جغرافیایی)

دلار کاغذی محدودیت حجم خرید (به ویژه برای ساکنین خارج از تهران) دارد. حال آنکه تتر نه محدودیت مکانی و نه محدودیتی در مقدار خرید و فروش دارد.

۴- کارمزد

خرید دلار کاغذی کارمزدی ندارد اما برای خرید تتر باید کارمزد معامله یا کارمزد برداشت وجه ریالی را به صرافی پرداخت کنید.

۵- تفاوت در ارزش

ارزش یک دلار آمریکا در تمام کشورهای جهان ثابت و برابر با ۱۰۰ سنت است اما ارزش تتر، ‌می‌تواند در مواقعی کمتر از یک دلار شود. از جمله دلایلی که منجر به این کاهش ‌می‌شوند، ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط عرضه و تقاضای تتر
  • افزایش حجم معاملات سایر ارزهای دیجیتال که یک طرف آنها تتر است.
  • هزینه تراکنش‌های تتر
  • شدت گرفتن نوسانات قیمتی در بازار کریپتوکارنسی‌ها
  • و ... .

مواردی از این دست باعث شده تا قیمت دلار کاغذی با قیمت تتر اندکی تفاوت داشته باشد و سرمایه‌گذاران را گیج کند.

۶- قابلیت انتقال سریع

تتر به ویژه در کشور ما که با تحریم روبه‌رو است، نسبت به دلار کاغذی فرآیند سریعتری برای انتقال پول دارد. البته اگر قصد ارسال پول به شخصی دارید که به کیف پول‌های ارز دیجیتال دسترسی داشته و مهمتر از همه تتر را به عنوان پول می‌پذیرد، ‌می‌توانید به راحتی آن را به حساب او منتقل کنید. در حالی که برای انتقال دلار از خارج کشور به ایران یا بالعکس باید از شرکت‌های واسطه استفاده کرده و هزینه بالای آن را پراخت کنید.

۷- قابلیت تبدیل

یکی از تفاوت‌های تتر و دلار کاغذی، قابلیت تبدیل آنها به سایر ارزهای فیات است. این امکان در دلار کاغذی وجود دارد اما امکان تبدیل تتر به سایر ارزهای فیات وجود ندارد.

۸- قابلیت آربیتراژ

آربیتراژ کردن به معنای خرید یک دارایی با قیمت پایین در یک صرافی و فروش آن در صرافی دیگر با قیمت بالاتر است. معامله‌گران فعال بازار ‌می‌توانند از تفاوت قیمت تتر در صرافی‌ها استفاده کرده و از طریق آربیتراژ سود به دست بیاورند اما این امکان در خرید و فروش دلار فیزیکی به شکل محسوسی وجود ندارد.

۹- سطح ریسک

هر سرمایه گذاری علاوه بر پتانسیل بازدهی، ریسک‌هایی نیز دارد. در مقایسه تتر و دلار کاغذی نوع این ریسک‌ها با هم متفاوت است.

  • ریسک دلار کاغذی در امکان سرقت، جعلی بودن و محدودیت خرید و فروش آن توسط دولت است.
  • ریسک تتر در تاثیرپذیری از نوسانات ارزهای دیجیتال، ایجاد مشکل در شبکه تتر یا هک شدن کیف پولهای ارزهای دیجیتال که محلی برای نگهداری تتر هستند و ورشکستی صرافی، است.

۱۰- سودآوری

آخرین تفاوت تتر و دلار کاغذی در میزان سودآوری آنهاست. در واقع، به دلیل ماهیت مشابه این دو، میزان سودآوری آنها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. تصویر زیر، نمودار دلار را با نمودار تتر مقایسه ‌می‌کند.

قیمت و میزان نوسانات تتر و دلار

همان طور که مشاهده ‌می‌کنید، تفاوت چندانی در قیمت و میزان نوسانات در این دو وجود ندارد. بنابراین ‌می‌توان گفت سرمایه گذاری در دلار یا تتر از نظر سودآوری تفاوتی ندارند.

سرمایه گذاری در دلار بهتر است یا تتر؟

سرمایه گذاری در دلار کاغذی محدویت‌های بیشتری نسبت به تتر دارد، به همین علت سرمایه گذاری در تتر بهتر است. با این حال پشتوانه دلار، قوی‌تر از تتر است و از این لحاظ، سرمایه گذاری در دلار کاغذی بهتر است. ما تا بدینجا تمام نکات مربوط به سرمایه گذاری در تتر و دلار را بررسی کردیم و از اینجا به بعد این خود شما هستید که باید یکی از این دو را با توجه به معیارهای ذکر شده انتخاب کنید. نکته‌ی بسیار مهم دیگری که بسیاری از آن غافل هستند، سرمایه گذاری در سایر دارایی‌های ارزشمند همچون طلا است.

بهترین گزینه برای سرمایه گذاری

در ایران، از بازه ۳۰ سال پیش تاکنون، همواره سرمایه گذاری در طلا و سکه، بازدهی بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران کرده است تا دلار. طلا، یک دارایی ضد تورم است که هم در ایران و در هم در جهان به ویژه در دوران تورم بالا، خواهان بسیاری دارد. به همین دلیل پیشنهاد ‌می‌کنیم تنها درصد کوچکی از سرمایه خود را به خرید تتر یا دلار اختصاص داده و درصد بزرگتری از آن را صرف سرمایه گذاری در طلا کنید.

اگر اطلاعاتی در زمینه بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری، بهترین زمان خرید و فروش طلا و سایر استراتژی‌های سرمایه گذاری در طلا ندارید، از دوره هوشمندانه سرمایه گذاری در طلا و سکه استفاده کنید. در این دوره تمام روشهای سرمایه گذاری در طلا همچون خرید طلای آبشده، سکه، طلای دست دوم، صندوق‌های طلا، شمش طلا و فوت و فن‌های معامله در این بازار آموزش داده ‌می‌شوند.

سرمایه گذاری در دلار کاغذی برای چه کسانی مناسب نیست؟

سرمایه گذاری در دلار کاغذی برای افرادی که میزان سرمایه بالایی دارند، پیشنهاد نمی‌شود. چون اولا محدودیت‌های خرید، مانع از خرید دلار به مقدار زیاد ‌می‌شود. دوما، سیاست‌های دولت مبنی بر کنترل نرخ ارز، اجازه رشد منطقی قیمت در بازار دلار را نمی‌دهد. بنابراین افرادی که سرمایه بالایی دارند، بهتر است از سایر گزینه‌های سرمایه گذاری همچون ملک، خودرو، طلا، سهام و ... استفاده کنند. در این بخش، مشاوره اقتصادی برای شناسایی بازار مالی مناسب و بهترین زمان ورود به آن با توجه به سطح ریسک‌پذیری و سرمایه اولیه افراد انجام ‌می‌شود.

سرمایه گذاری در تتر برای چه کسانی مناسب نیست؟

سرمایه گذاری در تتر برای افرادی که سرمایه کمتری در اختیار دارند، چندان مناسب نیست. از آنجایی که قیمت تتر، متاثر از قیمت دلار است و قیمت دلار نیز تا حد امکان توسط دولت کنترل ‌می‌شود، بازدهی چندانی از این بازار به دست نمی‌آید. این افراد ‌می‌توانند با استفاده از انواع روش‌های سرمایه گذاری در بورس فعالیت خود در بازار سرمایه ایران را شروع کرده و یا به جای آن از صندوق‌های طلا در بورس که امکان سرمایه گذاری در آنها با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان وجود دارد، استفاده کنند. نوسانات قیمت صندوق‌های طلا متاثر از بازار طلا و سکه در ایران است و حتی در برخی مواقع، بازدهی بیشتری نسبت به این بازار داشته است.

پشتوانه تتر چیست؟

پشتوانه تتر چیست؟

پشتوانه تتر، دلارهای ذخیره‌ای است که در شرکت منتشرکننده تتر، «Tether Limited» نگهداری ‌می‌شود. این شرکت اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی، استیبل کوین تتر را منتشر کرده و در صرافی بیتفینکس در معرض خرید و فروش قرار دارد. هم اکنون کمپانی آیفینکس در هنگ کنگ که مالک صرافی بیتفینکس نیز هست، مالکیت شرکت «تتر لیمیتد» را بر عهده دارد.

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا این شرکت به ازای هر یک تتری که منتشر ‌می‌کند، واقعا یک دلار کاغذی ذخیره ‌می‌کند؟

بررسی ادعای پشتوانه دلاریِ ارز دیجیتالِ تتر

شرکت «تتر لیمیتد» ادعای اینکه تتر به طور کامل توسط دلار آمریکا حمایت ‌می‌شود را مطرح کرده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) شرکت تتر را به دلیل این ادعا به پرداخت ۴۱ میلیون دلار جریمه محکوم کرد. شرکت تتر همچنان ادعای ۱ به ۱ تتر و دلار را در وب سایت خود مطرح ‌می‌کند. اگرچه این ادعا کاملا صادقانه نیست ولی به دلیل انتشار روزانه خلاصه‌ای از ذخایر شرکت قابل قبول است. شرکت تتر تاکنون تعهد ۱ به ۱ خود را اجرا کرده است ولی اینکه در آینده چه اتفاقاتی برای این تعهدات رخ دهد، نامعلوم است.

شرکت تتر، پشتوانه دلاری خود را به چه صورتی نگهداری ‌می‌کند؟

در این قسمت، به نقل از اطلاعات موجود در قسمت «شفافیت» وب سایت شرکت «تتر لیمیتد» به بررسی نحوه نگهداری ذخایر دلاری این شرکت که پشتوانه تتر به شمار می‌آیند، می‌پردازیم.

۱- وجه نقد/ معادل‌های وجه نقد/ حساب‌های کوتاه مدت

84.05%

۲- اوراق قرضه شرکتی

0.02%

۳- فلزات گران بها

3.31%

۴- بیت کوین

4.87%

۵- سایر سرمایه گذاری‌ها

3.45%

۶- وام با وثیقه

4.29%

 

حدوده ۸۰٪ از مورد اول یعنی وجه نقد به شکل اوراق خزانه‌داری آمریکا نگهداری ‌می‌شود.

پشتوانه دلار چیست؟

پشتوانه دلار چیست؟

پشتوانه دلار، ارزش و اعتبار دولت آمریکا به عنوان یک اقتصاد قدرتمند و میزان تولید در این کشور است. دلار کاغذی، از جنس ارزهای فیات است که پشتوانه خود را نه از یک کالا همچون طلا بلکه از اعتبار اقتصاد کشور صادرکننده و ارزشی که مردم برای آن قائل هستند، می‌گیرد. بانک مرکزی آمریکا می‌تواند با اتکا به درآمدهای کنونی و آتی دولت آمریکا، اسکناس‌های دلار را منتشر کرده و ارزش آنها در جهان را کنترل کند.

علاوه بر این، دلار آمریکا به شکل گسترده‌ای در فعالیت‌های تجاری بین‌المللی استفاده می‌شود و بسیاری از بانک‌های مرکزی در جهان از جمله ایران، دلار را به عنوان ذخیره ارزی، نگهداری می‌کنند. این افزایش تقاضا برای دلار در جهان نیز ارزش آن را بیشتر و پشتوانه آن را قوی‌تر می کند.

سخن پایانی

در این قسمت به بررسی سرمایه گذاری در تتر و دلار کاغذی پرداخته و با مزایا و معایب هر دو شیوه آشنا شدیم. سرمایه گذاری در تتر به علت سهولت در خرید و فروش و عدم محدودیت در مقدار خرید و زمان معاملات، طرفداران بسیاری در ایران دارد. با این حال، امنیت دلار کاغذی (به واسطه اینکه توسط بانک مرکزی آمریکا پشتوانه می‌شود) بیشتر از تتر است که پشتوانه آن دلارهای ذخیره شده در یک شرکت هنگ کنگی است. در حال حاضر، به دلیل بازدهی کم سرمایه گذاری در تتر و دلار، بخش کوچکی از سرمایه خود را به این بازارها اختصاص داده و برای بخش دیگر سرمایه از سایر دارایی‌های مالی پُربازده همچون طلا استفاده کنید.

 

جهت اطلاع از سایر موضوعات مهم مرتبط با سرمایه گذاری از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- دلار کاغذی بخریم یا تتر؟

دلار کاغذی، پشتوانه قوی‌تری نسبت به تتر دارد. با این حال، خرید تتر سهولت بیشتری نسبت به دلار کاغذی دارد. علاوه بر این، تتر محدودیت زمانی و حجم خرید را همچون دلار کاغذی ندارد. جهت انتخاب دلار کاغذی یا تتر، ‌می‌توانید از نکات جامعی که در متن مقاله شرح داده شده، استفاده کنید.

۲- سود ماهانه تتر چیست؟

خرید تتر، سود ماهانه‌ای به همراه ندارد. در واقع، هرچه قدر قیمت دلار کاغذی در بازار ایران، افزایش یا کاهش پیدا کند، قیمت تتر نیز تقریبا به همان میزان افزایش یا کاهش می‌یابد.

۳- آیا امکان تبدیل دلار کاغذی به تتر وجود دارد؟

بله. صرافی‌های ایرانی و شرکت‌های واسطه، خدمات تبدیل دلار کاغذی به تتر و یا تبدیل تتر به دلار کاغذی را انجام داده و در ازای آن کارمزد دریافت ‌می‌کنند.

۴- آیا تتر جایگزین دلار ‌می‌شود؟

از نظر تئوری، ارزش یک تتر معادل یک دلار است. با این حال، قوانین مربوط به تتر توسط شرکت‌های غیرآمریکایی (آیفینیکس) تنظیم ‌می‌شوند نه وزرات خزانه‌داری ایالات متحده. در حال حاضر، سیاستمداران آمریکایی علاقه چندانی به حمایت از تتر یا سایر ارزهای دیجیتال از خود نشان نمی‌دهند. با این حال، تتر در حال تبدیل شدن به یک  ارز گسترده برای انتقال ثروت در جهان است.

۵- آیا خرید تتر یا دلار کاغذی، ارزش سرمایه ایرانیان را در برابر تورم حفظ ‌می‌کند؟

در حال حاضر خیر. به علت کنترل دولت بر قیمت دلار و تاثیرپذیری قیمت تتر از دلار، بازدهی حاصل از دلار ممکن است کمتر از نرخ رشد تورم شود. به عنوان مثال، اگر دلار در یک سال ۳۰٪ رشد کند اما نرخ تورم به اندازه ۴۰٪ رشد کند، شما با سرمایه گذاری در دلار و تتر نه تنها سودی به دست نیاورده‌اید، بلکه ۱۰٪ از ارزش سرمایه شما کاسته شده است. با این وجود، می‌توان با سرمایه گذاری اصولی در سایر بازارها ارزش سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کرده و بازدهی واقعی (نرخ سود بیشتر از نرخ تورم) به دست آورد.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود