ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

مطالعه علم اقتصاد چه کمکی به شما ‌می‌کند؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 12 مرداد 1403
اقتصاد   فرزاد نشاط
زمان انتشار 10 تیر 1403
مطالعه علم اقتصاد چه کمکی به شما ‌می‌کند؟

مهمترین علت ضرورتِ مطالعه علم اقتصاد، گرفتن تصمیمات مالی بهتر در زندگی و افزایش سطح سواد مالی است. مردم ‌می‌توانند با افزایش سطح سواد مالی که شامل موارد زیر ‌می‌شوند، از یک فرد عادی به یک سرمایه‌گذار موفق تبدیل شوند:

  • تسلط بر نحوه محاسبه سود و ضرر (یا سود و هزینه) یک فعالیت مالی برای آسان‌تر کردن فرآیند تصمیم‌گیری از بین گزینه‌های مختلف.
  • توسعه دانش، مهارت، تجربه و سایر ویژگی‌های لازم برای دسترسی به اهداف مالی.
  • آمادگی برای مشارکت موفق در اقتصاد قرن جدید.
  • و از همه مهمتر، به کارگیری علم اقتصاد در نحوه مخارج، کسب درآمد، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، مدیریت پول (و اعتبار) و مدیریت ریسک.

در ادامه با معرفی مبانی علم اقتصاد، ضرورت مطالعه و یادگیری این دانش را با جزئیات بیشتر شرح خواهیم داد.

مبانی علم اقتصاد

تعریف علم اقتصاد

در پاسخ به پرسش ِ اقتصاد چیست به زبان ساده ‌می‌توان گفت که اقتصاد، سیستمی ‌است که در طی آن منابعِ محدود بشر برای ساخت کالاها و ارائه خدمات به کار گرفته ‌می‌شوند. نحوه به کارگیری این منابع برای رفع نیازهای نامحدود انسان‌ها و نحوه توزیع آنهاست که علم اقتصاد را شکل ‌می‌دهد. اگر به جمله ابتدای متن که نقل قولی از آدام اسمیت در کتاب «ثروت ملل» است دقت کنید، متوجه ‌می‌شوید که هر کسی برای تامین نیازهای خود در اقتصاد به کاری مشغول است. البته منظور آدام اسمیت، خودخواهی انسان‌ها نیست. در واقع، او معتقد است که اگر هر فردی در اقتصاد در جهت منافع شخصی خود حرکت کند (به کمک «دست نامرئی» موجود در بازار) به صورت خودکار عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و قیمت‌ها ثبات خواهند داشت.

اقتصاد خُرد و کلان و علت اهمیت مطالعه آنها

اقتصاد خُرد، دانشی است که آدام اسمیت به عنوان بنیان‌گذار آن شناخته ‌می‌شود. در این رشته، نحوه رفتار بنگاه‌ها (= تولیدکنندگان) و خانوارها (= مصرف‌کنندگان) در یک بازار بررسی ‌می‌شود.

اقتصاد خُرد و کلان و علت اهمیت مطالعه آنها

اقتصاد کلان، دانشی که شکل امروزی آن حاصل نظریات جان مینارد کینز است. در این رشته، عملکرد کلی اقتصاد بررسی ‌می‌شود. این دانش بر اساس تحلیل نرخ اشتغال، نرخ بهره، پول، تورم و ... سلامت اقتصادی یک کشور را می‌سنجد.

  • ترکیب اقتصاد خرد و کلان، اقتصاد مدرن را شکل ‌می‌دهند.

در گذشته مرزهای این دو رشته کاملا جدا از یکدیگر بود اما امروزه پیوستگی بین این دو بیشتر شده به نحوی که اقتصاددانان از ابزارهای اقتصاد خرد برای حل موضوعاتی همچون بیکاری و تورم استفاده ‌می‌کنند. اما اهمیت مطالعه اقتصاد کلان و اقتصاد خرد در چیست؟

۱- مطالعه علم اقتصاد خُرد به شما در تعیین قیمت کمک خواهد کرد.

  • اینکه کالاها را با چه قیمتی بخرید که ضرر نکنید.
  • اینکه کالاهایی که قصد فروش آنها را دارید با چه قیمتی به فروش برسانید تا حداکثر سود را به دست بیاورید.
  • اینکه نحوه ارزش‌گذاری خدمت ارائه شده توسط خود را بدانید و قیمت آن را تعیین کنید.
  • و ... .

به عنوان مثال، اقتصاد خرد به شما می‌گوید که اگر خودرو به یکباره دچار افزایش قیمت شدیدی شود، مصرف‌کنندگان تعداد کمتری خودرو خریداری خواهند کرد؛ این یکی از اصول اقتصادی است که هرچه قیمت افزایش یابد، میزان تقاضا نیز کاهش می‌یابد.

اهمیت اقتصاد کلان

۲- مطالعه علم اقتصاد کلان به شما در سرمایه گذاری و تصمیم‌گیری‌های مالی کمک خواهد کرد.

  • اینکه با تغییر متغیرهای اقتصادی، پول هوشمند به سمت کدام بازار مالی (طلا، بورس، ملک و ...) خواهد رفت؟
  • اینکه چطور سرمایه خود را بیشتر از رشد تورم، رشد دهید؟
  • اینکه چطور درآمد خود را افزایش دهید؟
  • اینکه چطور اثر سیاست‌های انبساطی و انقباضی را بر بازارهای مالی پیش‌بینی کنید؟
  • و ... .

به عنوان مثال، هنگامی که بانک مرکزی آمریکا با در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی و به منظور کاهش تورم، نرخ بهره را افزایش ‌می‌دهد، طلا با کاهش قیمت مواجه ‌می‌شود. آموزش اقتصاد کلان به خصوص در جوامعی همچون ایران که با نرخ تورم بالا رو به رو هستند، یکی از ضروریات است؛ اشخاص با استفاده از مطالعه اقتصاد کلان و انجام تمرین‌های کاربردی در این زمینه ‌می‌توانند چرخه‌های نزولی و صعودی در انواع بازارهای مالی را شناسایی کرده و حتی با کمترین سرمایه، درصد بازدهی بالایی به دست بیاورند.

علت اهمیت مطالعه علم اقتصاد در چیست؟

در زمانه کنونی یکی از مهمترین دلایل مطالعه اقتصاد، کسب دانش لازم برای سرمایه گذاری در بازارهای بورس، فارکس، طلا، مسکن و ... و به دست آوردن ثروت از این طریق است. چراکه تمام این بازارها از متغیرهای اقتصادی تاثیر گرفته و به آنها واکنش نشان ‌می‌دهند.

علت اهمیت مطالعه علم اقتصاد در چیست؟

 مطالعه علم اقتصاد و رفع مشکلات اقتصادی

امروزه تقریبا تمام مردم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند و برای رفع آنها به دنبال چاره می‌گردند. یکی از مهمترین راه حل‌ها برای رفع این مشکلات، مطالعه علم اقتصاد است.

۱- مهمترین دلیل مطالعه اقتصاد این است که با استفاده از ‌می‌توانید جهان پیرامون را بهتر بشناسید. در این راه ‌می‌توانید پاسخ پرسش‌هایی از این دست را بیابید:

  • چرا تورم در برخی کشورها همچون ایران بسیار بالاست و چرا در برخی دیگر از کشورها قیمت‌ها ثبات دارند؟
  • چرا یافتن شغل در برخی سالها راحت‌تر و در برخی سالهای دیگر با دشواری همراه است؟

۲- با مطالعه اقتصاد ‌می‌توانید تصمیمات اقتصادی بهتری بگیرید. همه ما در زندگی خود با تصمیم‌های اقتصادی بسیاری رو به رو هستیم. به عنوان مثال، وقتی شغلی پیدا ‌می‌کنید، تصمیم می‌گیرید که چقدر از درآمد خود را خرج کرده و چقدر از آن را پس‌انداز کنید. در مرحله بعدی تصمیم می‌گیرید که پس‌اندازهای خود را چگونه سرمایه گذاری کنید. حتی ممکن است کسب و کار خود را راه اندازی کرده و در خصوص قیمت کالاها یا خدماتی که ارائه ‌می‌کنید، تصمیم‌گیری کنید.

مطالعه علم اقتصاد و افزایش سواد به عنوان یک رای‌دهنده

هر فردی به عنوان یک رای‌دهنده در انواع انتخابات سیاسی باید علم اقتصاد را مطالعه کند. اگر افراد درک درستی نسبت به کسری بودجه دولت، مالیات، تجارت آزاد، تورم و بیکاری نداشته باشند، چطور ‌می‌توانند گفته‌های نامزدهای انتخابات را تحلیل کرده و بر اساس صلاح کشور خود رای دهند. علاوه بر این، این موضوعات از جمله مهمترین فاکتورهای اقتصاد کلان بوده که تحلیل آنها به پیش‌بینی قیمت و شروع روندهای اصلی در بازارهای مالی کمک ‌می‌کند.

مطالعه علم اقتصاد و افزایش سواد به عنوان یک رای‌دهنده

مطالعه علم اقتصاد و انتخاب شغل

انتخاب شغل یکی از مهمترین تصمیمات اقتصادی زندگی هر فرد است. توانمندی‌های شما در انتخاب شغل موثر هستند اما کسب درآمد بالا از شغل خود نیز منوط به آگاهی از چگونگیِ تاثیر نیروهای اقتصادی خارج از کنترل شما بر روی دستمزدتان است. علاوه بر این، عدم آگاهی از تکنیک‌های ساده‌ایی که با استفاده از آنها ‌می‌توان از هر شغلی همچون آرایشگری، معلمی و ... درآمد بسیار بالایی به دست آورد نیز باعث شده تا افراد نتوانند از این طریق به ثروت دست یابند.

دوره ثروت آفرینی با مدل PS3M با هدف آموزش این تکنیک‌ها به کسانی که قصد دارند از شغل خود به درآمد بالایی دست پیدا کنند، طراحی شده است. این دوره با افراد کمک ‌می‌کند تا ظرف مدت زمان کوتاهی تمام آنچه که ‌می‌توان از تجربیات افراد ثروتمند، سمینارها و کتاب‌های تخصصی در حوزه کسب ثروت یاد گرفت، به شیوه‌ای کاربردی بیاموزند.

مطالعه علم اقتصاد و شناخت سوگیری‌های رفتاری انسان‌ها

اقتصاد رفتاری یکی از شاخه‌های علم اقتصاد است که به مطالعه رفتارهای انسانها پرداخته و با ترکیب روان‌شناسی و اقتصاد، تصمیمات افراد را تحلیل ‌می‌کند. به عنوان مثال، «معماری انتخاب» یکی از فاکتورهای اقتصاد رفتاری است که به تاثیر تبلیغات در انتخاب‌های اقتصادی افراد می‌پردازد.

مطالعه علم اقتصاد و شناخت سوگیری‌های رفتاری انسان‌ها

به عنوان مثال، فرد چاقی که دارای اضافه وزن است از نظر عقلانی باید رژیم بگیرد تا وزنش به تعادل برسد اما اگر این فرد تبلیغِ پُر تکرارِ یک بستنی را در تلویزیون مشاهده کند، بدون در نظر گرفتن عقلانیت و صرفا بر اساس تبلیغات به خرید آن بستنی راغب ‌می‌شود.

«ذهنیت گله‌ای» یکی دیگر از مواردی است که در اقتصاد رفتاری به آن اشاره ‌می‌شود. به عنوان مثال، در بازار بورس عده زیادی از مردم بدون آگاهی از نحوه تحلیل سهام صرفا بر اساس شنیده‌هایی همچون «افراد زیادی این سهم را خریده‌اند» اقدام به خرید سهام ‌می‌کنند. در اغلب موارد این افراد با ضرر سنگین از بورس خارج ‌می‌شوند.

در نهایت ‌می‌توان گفت مطالعه علم اقتصاد رفتاری و آگاهی از سوگیری‌های رفتاری اشتباه انسان ‌می‌تواند به گرفتن تصمیمات اقتصادی بهتر و پولسازتر کمک کند.

سخن پایانی

مطالعه اقتصاد، به تنهایی منجر به ثروتمند شدن نخواهد شد اما ابزاری در اختیار شما قرار ‌می‌دهد که با استفاده از آن ‌می‌توانید مسیر ثروتمند شدن را بپیمایید. اگر اکنون در زمینه اقتصاد آموزش ببینید، در آینده نزدیک و به هنگام سرمایه گذاری یا اداره کسب و کار خود، این دانش به کمک شما ‌می‌آید تا تصمیمات بهتر و پولسازتری را اتخاذ کنید.

 

جهت آشنایی با سایر موضوعات اقتصادی تاثیرگذار بر سرمایه گذاری از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- آیا با مطالعه علم اقتصاد ‌می‌توان در بازارهای مالی سرمایه گذاری کرد؟

بله. یکی از مهمترین کاربردهای مطالعه علم اقتصاد به ویژه اقتصاد کلان، پیش‌بینی چرخه‌های نزولی و صعودی قیمت در انواع بازارهای مالی است. بنابراین ‌می‌توان گفت افرادی که به دانش اقتصاد مجهز هستند، سود بیشتری از این بازارها به دست ‌می‌آورند.

۲- آیا با مطالعه علم اقتصاد ‌می‌توان از هر شغلی درآمد بالایی کسب کرد؟

بله. دانش اقتصادی در ترکیب با تکنیک‌های کسب درآمد از مشاغل که در دوره ثروت آفرینی آموزش داده ‌می‌شوند، به شما کمک ‌می‌کنند تا هر مهارتی که دارید را به نحو مناسبی قیمت‌گذاری کرده و مشتریان بیشتری بیابید. در نهایت خواهید توانست به بهترین شکل ممکن از زمان خود استفاده کرده و درآمد بالایی نسبت به سایر همکاران خود که مهارتی مشابه با شما دارند، به دست بیاورید.

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود