ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

صندوق شاخصی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 10 شهریور 1403
بورس تهران   کاوه اوحدی
زمان انتشار 10 شهریور 1403
صندوق شاخصی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

صندوق شاخصی (Index fund) یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است که در هر دو نوع قابل معامله (ETF) یا صدور و ابطالی (مشترک) وجود دارد. در صندوق شاخصی، چینش پرتفوی مشابه به یکی از شاخص‌های بازار سهام همچون شاخص کل، شاخص هم وزن و ... است.

مدیریت این نوع صندوق‌ها از نوع غیرفعال است و کافی است مدیر صندوق سهم‌های موجود در یک شاخص را به همران وزن آنها در پرتفوی لحاظ کند. در مجموع، صندوق شاخصی عملکرد یک شاخص را ردیابی ‌می‌کند و اگر شاخص مربوط رشد کند، صندوق نیز رشد ‌می‌کند. برعکس قضیه نیز صادق است؛ در صورت افت شاخص، صندوق شاخصی نیز افت خواهد کرد.

لیست صندوق‌های شاخصی

صندوق‌های شاخصی بورس عبارتند از:

  1. صندوق شاخصی آرام مفید (نماد آرام)
  2. صندوق تجارت شاخصی کاردان (نماد کاردان)
  3. صندوق شاخص سی شرکت بزرگ فیروزه (نماد فیروزه)
  4. صندوق شاخصی بازار آشنا (نماد وبازار)
  5. صندوق شاخصی کیان (نماد هم وزن)
  6. صندوق مشترک شاخصی کار آفرین

تمام صندوق‌های ذکر شده در بالا به جز صندوق شاخصی کارآفرین، از نوع ETF یا قابل معامله در بورس هستند. صندوق کارآفرین نیز از طریق صدور و واحد ابطال‌ها در بستر وب سایت خود قابل خرید و فروش است.

هدف صندوق‌های شاخصی چیست؟

هدف صندوق‌های شاخصی کسب بازدهی برابر با شاخص مبنای صندوق است. مدیر صندوق شاخصی، نوع سهام و وزن آنها در پرتفوی صندوق را بر اساس شاخص مبنا انتخاب ‌می‌کند تا در نهایت بازدهی مشابه شاخص مورد نظر را به دست بیاورد.

مزایا و معایب صندوق شاخصی

۱- مزایای صندوق شاخصی

  • عدم ریسک مدیریت صندوق
  • کاهش هزینه‌های صندوق
  • احتمال کسب بازدهی مشابه با شاخص مبنا
  • معافیت از مالیات
  • امکان سرمایه‌گذاری با پول کم

۲- معایب صندوق شاخصی

  • از دست دادن فرصت کسب سود بیشتر با خرید سهام
  • احتمال افت قیمت در شاخص مبنا و در نتیجه افت قیمت صندوق
  • احتمال انحراف از شاخص مبنا
  • احتمال بازدهی کمتر نسبت به شاخص مبنا به دلیل هزینه‌های صندوق
  • عدم انعطاف و نبود استراتژی مناسب در زمان افت شاخص مبنا
  • تنظیم خودکار پرتفوی بر اساس شاخص و احتمال خرید سهام‌های ضعیف از نظر بنیادی یا بیشتر از حد ارزشگذاری شده در بازار

تاریخچه صندوق شاخصی

در دهه ۱۹۷۰ میلادی، فردی به نام جان بوگل، اولین صندوق شاخصی را با مبنا قرار دادن شاخص S&P500، ایجاد کرد. ایده تشکیل صندوق شاخصی، وجود فرضیه بازار کارا است. در این فرضیه، اعتقاد بر این است که قیمت، تمام اطلاعات مرتبط با سهام را منعکس ‌می‌کند، بنابراین تحلیل بیشتر منجر به بازدهی بیشتر نخواهد شد. در چنین شرایطی، صندوق شاخصی که بازدهی مشابه شاخص بازار دارد، ‌می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مفید باشد.

البته بازار بورس ایران و بسیاری از بورس‌های دیگر، کارا نیست، به همین علت با استفاده از تحلیل تکنیکال و بنیادی سهام ‌می‌توان بازدهی بیشتری نسب به سایر سرمایه‌گذاران به دست آورد.

بهترین صندوق شاخصی کدام است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا صندوق‌های شاخصی ایران و بازدهی آنها در سال گذشته را با یکدیگر مقایسه ‌می‌کنیم.

بهترین صندوق شاخصی کدام است؟

همان طور که مشاهده ‌می‌کنید با توجه به بازدهی اندک و در مواردی منفی صندوق‌های شاخصی در یک سال گذشته نمی‌توان هیچ کدام از آنها را به عنوان بهترین صندوق شاخصی معرفی کرد.

چطور اطلاعات مربوط به صندوق‌های شاخصی را به دست بیاوریم؟

برای کسب اطلاعات به روز از صندوق‌های شاخصی ایران ‌می‌توانید به سایت فیپیران مراجعه کرده و از منوی بالا، گزینه «فهرست صندوق‌های سرمایه گذاری» و سپس گزینه «صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام» را انتخاب کنید.

سود صندوق شاخصی چقدر است؟

سود صندوق شاخصی چقدر است؟

بازدهی صندوق شاخصی عدد مشخصی نیست. به عبارت دیگر، بازدهی صندوق شاخصی متناسب با بازدهی شاخص مبنا که ‌می‌تواند شاخص کل، شاخص هم وزن یا شاخص ۳۰ شرکت بزرگ باشد، است. البته احتمال اینکه بازدهی صندوق مقداری از شاخص مبنا انحراف داشته باشد، وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است بازدهی شاخص ۷٪ باشد اما بازدهی صندوق ۸٪ و یا حتی منفی ۴٪ شود.

ضریب همبستگی صندوق با شاخص، معیاری است که به شما میزان انحراف عملکرد صندوق شاخصی نسبت به شاخص مبنا را نشان می‌دهد. میزان ضریب همبستگی هر صندوق در امیدنامه آن درج ‌می‌شود. علاوه بر این، کسر هزینه‌های صندوق از خالص ارزش دارایی ‌می‌تواند موجب بازدهی کمتر صندوق نسبت به شاخص شود.

نحوه خرید صندوق شاخصی چگونه است؟

برای خرید صندوق شاخصی مراحل زیر را انجام دهید:

  1. از سامانه سجام کد بورسی دریافت کنید.
  2. در یک کارگزاری معتبر، ثبت نام کنید.
  3. حساب خود در کارگزاری را شارژ کنید.
  4. نماد یا نام صندوق مورد نظر را از لیست صندوق‌های شاخصی موجود در ابتدای مقاله انتخاب کرده و در قسمت جستجوی سامانه کارگزاری وارد کنید.
  5. به مقدار دلخواه، از واحدهای صندوق شاخصی مورد نظر خود خرید کنید.

البته به دلیل بازدهی کم صندوق‌های شاخصی، سرمایه گذاری در آنها پیشنهاد نمی‌شود.

ترکیب دارایی‌های صندوق شاخصی چگونه است؟

حداقل ۸۰٪ از ترکیب دارایی صندوق شاخصی مربوط به سهام و حق تقدم سهام و مابقی آن مربوط به اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده، وجه نقد و ... است.

تفاوت صندوق شاخصی و صندوق سهامی در چیست؟

صندوق شاخصی یکی از زیرمجموعه‌های صندوق سرمایه گذاری در سهام به شمار می‌رود، با این حال با صندوق سهامی تفاوت‌هایی دارد. پرتفوی صندوق شاخصی به شکل غیرفعال مدیریت شده و ترکیب آن برگرفته از سهم‌های موجود در شاخص مبنای صندوق است. در طرف مقابل، پرتفوی صندوق سهامی به شکل فعال مدیریت شده و ترکیب آن برگرفته از تحلیل‌های تیم مدیریت صندوق در جهت انتخاب سهام‌های مناسب در بازار است. علاوه بر این، به دلیل مدیریت غیرفعال در صندوق شاخصی، هزینه‌های آن کمتر از صندوق سهامی است.

عمده وزن هر دو صندوق سهامی و شاخصی از سهام به وجود آمده و ریسک سرمایه گذاری در هر دوی آنها نسبتا بالاست.

سخن پایانی

در این قسمت به صندوق شاخصی که یکی از زیرمجموعه‌های صندوق‌های سهامی در بورس است پرداخته و دانستیم که در این نوع صندوق، یک شاخص مبنای تشکیل پرتفوی آن قرار می‌گیرد. ریسک سرمایه گذاری در صندوق شاخصی بسیار بالاست حال آنکه پتانسیل کسب بازدهی از آن در حد کم تا متوسط است. اگر سطح ریسک‌پذیری شما بالاست، پیشنهاد ‌می‌کنیم از سیگنال سهام انجمن خبرگان که همراه با زمان دقیق ورود و خروج اعلام ‌می‌شوند، استفاده کرده و بدین طریق بازدهی بیشتر از صندوق‌های سرمایه گذاری را برای خود رقم بزنید.

 

جهت آشنایی بیشتر با سایر موضوعات مربوط به صندوق‌های سرمایه گذاری از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- صندوق سرمایه گذاری شاخصی چیست؟

صندوق سرمایه گذاری شاخصی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری است که پرتفوی آن مشابه با یکی از شاخص‌های بورس چیده شده و هدف از تشکیل آن، به دست آوردن عملکرد مشابه با شاخص مبنا است.

۲- نحوه سرمایه گذاری در صندوق شاخصی چگونه است؟

برای سرمایه گذاری در صندوق شاخصی باید کد بورسی داشته باشید و از طریق کارگزاری خود اقدام به خرید این صندوق‌ها کنید.

۳- سرمایه گذاری در صندوق شاخصی مناسب چه افرادی است؟

معمولا صندوق شاخصی مناسب افرادی است که سطح ریسک‌پذیری نسبتا بالایی داشته و زمان کافی جهت تحلیل و بررسی بازار را ندارند. البته به دلیل ریسک بالا و بازدهی کم این صندوقها، سرمایه گذاری در آنها توصیه نمی‌شود.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود