ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

ساعت معامله صندوق‌های سرمایه گذاری؛ از صندوق طلا تا صندوق سهامی

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 08 مهر 1403
بورس تهران   کاوه اوحدی
زمان انتشار 08 مهر 1403
ساعت معامله صندوق‌های سرمایه گذاری؛ از صندوق طلا تا صندوق سهامی

صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران به دو دسته قابل معامله در بورس (ETF) و صدور و ابطالی تقسیم ‌می‌شوند. ساعت معامله در هر کدام از این دو صندوق با یکدیگر اندکی متفاوت است. ساعت معامله اغلب صندوق‌های قابل معامله از ۹ صبح تا ۱۵ عصر است اما استثنائاتی در این زمینه نیز وجود دارد. در ادامه ساعت معامله انواع صندوق‌های سرمایه گذاری و جزئیات مربوط به آنها را شرح خواهیم داد.

ساعت معامله صندوق سهامی (ETF)

زمان معامله صندوق سرمایه گذاری سهامی  (بورس و فرابورس) از ۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه است. زمان پیش‌گشایش معاملات نیز از ۸:۴۵ تا ۹:۰۰ است. ساعت معامله صندوق اهرمی، صندوق بخشی، صندوق شاخصی نیز مطابق صندوق سهامی است.

ساعت معامله صندوق مختلط (ETF)

زمان معامله صندوق سرمایه گذاری مختلط (بورس و فرابورس) از ۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه است. زمان پیش‌گشایش معاملات نیز از ۸:۴۵ تا ۹:۰۰ است. ساعت معامله صندوق تضمین اصل سرمایه نیز مطابق با صندوق مختلط است.

ساعت معامله صندوق درآمد ثابت (ETF)

زمان معامله صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت (بورس)  از ۹:۰۰ تا ۱۵:۰۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه است. زمان پیش‌گشایش معاملات نیز از ۸:۴۵ تا ۹:۰۰ است.

زمان معامله صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت (فرابورس)  از ۸:۳۰ تا ۱۵:۰۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه است. زمان پیش‌گشایش معاملات نیز از ۸:۲۵ تا ۸:۳۰ است.  ساعت معامله صندوق درآمد ثابت نوع دوم نیز مطابق صندوق درآمد ثابت نوع اول است.

ساعت معامله صندوق طلا (ETF)

زمان معامله صندوق سرمایه گذاری طلا از ۱۲:۰۰ تا ۱۵:۰۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه است. زمان پیش‌گشایش معاملات نیز از ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۰۰ است.

ساعت معامله صندوق زعفران (ETF)

زمان معامله صندوق سرمایه گذاری زعفران از ۹:۰۰ تا ۱۵:۰۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه است. زمان پیش‌گشایش معاملات نیز از ۸:۴۵ تا ۹:۰۰ است.

سایر انواع صندوق‌های سرمایه گذاری ETF از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۵:۰۰ قابل معامله هستند.

ساعت معامله صندوق‌های سرمایه گذاری از نوع صدور و ابطالی

صندوق‌های سرمایه گذاری صدور و ابطالی ساعت مشخصی برای معامله ندارند. در واقع، شما نمی‌توانید همچون صندوق‌های ETF، در هر لحظه از زمانِ فعالیت بازار این صندوقها را خرید و فروش کنید. برای خرید صندوق‌های صدور و ابطالی، باید ابتدا درخواست صدور واحدها را از طریق وبسایت صندوق یا مراجعه حضوری به آدرس صندوق ارائه دهید. پس از یک تا سه روز کاری، صندوق مطابق با NAV روز گذشته، درخواست خرید شما را اجرا ‌می‌کند. علت این تاخیر، عدم محاسبه NAV‌ یا خالص ارزش هر واحد سرمایه گذاری صندوق به صورت لحظه‌ای است. به عبارت دیگر،  NAV صندوق تنها در پایان روز معامله شده و در نهایت NAV‌ دیروز مبنای خرید امروز شما قرار داده ‌می‌شود.

در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم؟

در کدام صندوق، سرمایه گذاری کنیم؟

بازدهی چند سال گذشته صندوق‌های سرمایه گذاری نشان ‌می‌دهد که این صندوقها نه تنها بازدهی واقعی (= بازدهی منهای نرخ تورم) برای سرمایه‌گذاران به همراه نداشته‌اند بلکه نتوانسته‌اند ارزش سرمایه افراد را در برابر تورم محافظت کنند. البته در بین آنها، صندوق طلا یک استثنا است که خرید و فروش آن در بازه زمانی مناسب ‌می‌تواند افراد را از بازدهی بالای بازار طلا بهره‌مند سازد. به غیر از این مورد، سرمایه گذاری مستقیم در سهام گزینه مناسب‌تری برای کسب بازدهی واقعی به شمار می‌آید. در صورتی که به نحوه انجام معاملات تسلط نداشته یا زمان کافی برای شناسایی سهام پربازده و صندوق‌های طلا در اختیار ندارید، ‌می‌توانید از سیگنال سهام و طلا انجمن خبرگان استفاده کنید. این سیگنال‌ها همراه با زمان دقیق خرید و فروش در اختیار علاقه‌مندان قرار داده ‌می‌شوند.

سخن پایانی

در این بخش به بررسی ساعت معامله انواع صندوق‌های سرمایه گذاری پرداخته و دانستیم که صندوق‌های ETF، قابلیت خرید و فروش لحظه‌ای در طول ساعات مشخص شده را دارند اما برای خرید صندوق‌های سرمایه گذاری صدور و ابطالی ساعت مشخصی وجود نداشته و معمولا NAV روز گذشته مبنای خرید واحدهای سرمایه گذاری در روز جاری است.

 

جهت آشنایی با سایر موارد مربوط به صندوق‌های سرمایه گذاری از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- زمان معامله صندوق‌های طلا در بورس چه ساعتی است؟

ساعت معامله صندوق‌های طلا از ۱۲:۰۰ تا ۱۵:۰۰ و ساعت پیش گشایش نیز از ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۰۰ است.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود