ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 27 شهریور 1403
ثروت آفرینی   فرزاد نشاط
زمان انتشار 27 شهریور 1403
مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران

سرمایه گذاری در بازار مسکن می‌تواند هم موجب ثروتمندتر شدن افراد شود و هم عدم رشد سرمایه و حتی در برخی مواقع ضرر سرمایه‌گذار را به دنبال داشته باشد. سود و ضرر در تمام بازارهای مالی از جمله بازار ملک وجود دارند، به همین جهت امروز قصد داریم مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

از جمله مزایای سرمایه گذاری در بازار مسکن می‌توان به مواردی همچون پتانسیل کسب بازدهی بالا، احتمال بسیار کم کاهش قیمت املاک، حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم، ایجاد درآمد اضافه از طریق اجاره دادن ملک و ... اشاره کرد. از جمله معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن می‌توان به مواردی همچون نیاز به سرمایه اولیه بالا، هزینه تعمیرات، نقدشوندگی پایین و ... اشاره کرد.

مزایای سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران

 

مزایای سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران

از جمله مزایای سرمایه گذاری در بازار ملک ایران می‌توان به مواردی همچون امکان کسب بازدهی بالا از خرید و فروش ملک، کسب درآمد اضافه از طریق اجاره‌بها و ... اشاره کرد.

۱- پتانسیل بازدهی بالا

سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران پتانسیل سوددهی بالایی دارد. این پتانسیل بالا بیشتر در خدمت سرمایه‌گذارانی است که می‌توانند با استفاده از دانش اقتصاد کلان، بهترین زمان خرید و فروش مسکن را شناسایی کنند. این افراد با توجه به فاکتورهایی همچون نرخ بهره، تورم و ... هنگامی که قیمت‌ها در سطح پایینی قرار داشته (یا رکود تورمی نسبی در بازار برقرار بوده یا رو به اتمام است) اقدام به خرید کرده و در نهایت با افزایش حجم معاملات و خروج بازار مسکن از رکود، ملک خود را فروخته و از این طریق بازدهی بالایی به دست می‌آورند.

  • جهت اطلاع از زمان مناسب سرمایه گذاری در بازار مسکن و سایر بازارهای مالی همچون طلا، دلار و ... به این قسمت مراجعه کنید.

۲- پتانسیل کسب درآمد بیشتر از طریق اجاره‌بها

برخلاف سایر بازارهای مالی، در بازار مسکن می‌توان علاوه بر کسب سود از افزایش قیمت ملک از طریق اجاره دادن نیز درآمد بیشتری به دست آورد.

۳- عدم ریسک سرقت

سرمایه گذاری در بازار مسکن، ریسک سرقت ندارد و از این نظر، گزینه مطلوبی برای سرمایه گذاری به حساب می‌آید.

۴- امکان تغییر کاربری

امکان تغییر کاربری ملک خریداری شده وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توان کاربری یک واحد مسکونی را به ادارای تغییر دارد و از طریق فروش و اجاره آن درآمد بیشتری به دست آورد. البته تغییر کاربری ملک نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

۵- ثبات بازار مسکن

برخلاف سایر بازارهای مالی همچون بورس که نوسانات قیمت نسبتا بالایی دارد، بازار مسکن دارای ثابت است. در اغلب موارد، بازار املاک نوسانات شدیدی تجربه نمی‌کند و علاوه بر این، افت قیمت شدیدی در این بازار رخ نمی‌دهد.

۶- پوششی در برابر تورم

سرمایه گذاری در بازار مسکن می‌تواند به حفظ ارزش سرمایه افراد در برابر تورم کمک کند. علاوه بر این، اگر این سرمایه گذاری به شکلی اصولی انجام شود، می‌تواند بازدهی بیشتر از تورم را برای سرمایه‌گذار به همراه داشته باشد.

۷- ریسک کم

به طور کلی، سرمایه گذاری در بازار مسکن نسبت به سایر بازارهای مالی ریسک کمتری دارد. بدین طریق سرمایه‌گذاران می‌توانند بخشی از دارایی خود را به بازار املاک اختصاص داده و از این راه پرتفوی خود را متنوع سازند.

معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران

معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران

از جمله معایب سرمایه گذاری در بازار ملک ایران می‌توان به مواردی همچون نیاز به سرمایه اولیه بالا، هزینه معاملات بالا، تفاوت قیمت ملک‌ها در سطح محله‌ها، نقدشوندگی پایین و ... اشاره کرد.

۱- نقدشوندگی پایین

یکی از مهمترین معایب سرمایه گذاری در مسکن، نقدشوندگی پایین است. در واقع، شما نمی‌توانید در زمان دلخواه به سرعت ملک خود را به فروش رسانده و سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید.

۲- سرمایه اولیه بالا

سرمایه گذاری در املاک به سرمایه اولیه بسیاری نیاز دارد، بنابراین تمام افراد نمی‌توانند از پتانسیل کسب سود در این بازار استفاده کنند. طبق آخرین آمار بانک مرکزی در خرداد ماه ۱۴۰۳، متوسط قیمت مسکن در تهران ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع بوده است. در نتیجه، سرمایه‌گذاران به طور متوسط برای خرید یک آپارتمان ۵۰ متری به سرمایه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد تومان نیاز خواهند داشت.

۳- هزینه استهلاک

اگر ملکی را خریداری کرده و قصد نگهداری آن در بازه نسبتا بلندمدت را دارید باید هزینه استهلاک آن را نیز در نظر بگیرید. گاهی افراد قصد فروش ملک خود را داشته اما به دلیل وجود رکود در بازار مسکن نمی‌توانند مشتری مناسبی با قیمت دلخواه پیدا کنند. در این صورت، این افراد مجبور هستند با گذر زمان، هزینه‌ای را برای تعمیرات ساختمان بپردازند. در صورت عدم تعمیر ملک، فرد مجبور است آن را با قیمت پایین‌تری به فروش برساند.

۴- تفاوت قیمت ملک در محله‌های مختلف

یکی از پیچیدگی‌های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، تفاوت قیمت املاک در محله‌های مختلف است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی شرایط اقتصاد کلان و آمار مربوط به نهاده‌های ساختمانی، حجم معاملات و ... زمان مناسب خرید و فروش ملک را بیابند اما در سطح بعدی، باید جزئیات بیشتری در خصوص محله‌های مختلف و تفاوت قیمت املاک آنها بررسی کنند.

۵- هزینه معاملات

هزینه معاملات خرید و فروش مسکن نسبتا بالاست. از جمله‌ی این هزینه‌ها می‌توان به مواردی همچون هزینه نقل و انتقال، کارمزد معاملات، عوارض، مالیات و ... اشاره کرد.

۶- وقوع بلایای طبیعی

بلایای طبیعی یکی از ریسک‌های سرمایه گذاری در بازار مسکن است که گرچه به ندرت اتفاق می‌افتد اما می‌تواند ملک شما را نابود کند. البته سرمایه‌گذاران در این راستا، می‌توانند از خدمات بیمه استفاده کنند.

۷- تسهیلات بانکی

بانک ملی و بانک مسکن دو مورد از بانک‌های ایرانی هستند که تسهیلات بانکی ویژه‌ای برای خرید مسکن یا ساخت آن در اختیار افراد قرار می‌دهند. بنابراین کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازار ملک را دارند می‌توانند از این تسهیلات به نفع سرمایه گذاری خود استفاده کنند.

پاسخ به سوالات متداول در خصوص سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران

پاسخ به سوالات متداول در خصوص سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران

در این قسمت به مهمترین پرسش‌های افراد در خصوص سرمایه گذاری در بازار ملک می‌پردازیم.

۱- سرمایه گذاری در مسکن مناسب چه افرادی است؟

سرمایه گذاری در مسکن برای افرادی که سرمایه اولیه بالا، تخصص کافی در تحلیل شرایط اقتصادی تاثیرگذار بر مسکن و توانایی تحلیل آمار مربوط به املاک را دارند، مناسب است. در صورت عدم برخوداری از تخصص سرمایه گذاری در مسکن، به بخش مشاوره سرمایه گذاری انجمن خبرگان مراجعه کنید.

۲- انواع روشهای سرمایه گذاری در بازار مسکن کدامند؟

سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران تنها شامل خرید و فروش آپارتمان یا اجاره آن نمی‌شود. «خرید خانه قدیمی و بازسازی بدون تخریب»، «مشارکت در ساخت آپارتمان‌های نوساز»، «خرید و فروش املاک تجاری» و «خرید زمین و ساخت‌و‌ساز» می‌شود.

۳- آیا آینده سرمایه گذاری در مسکن روشن است؟

بازار مسکن ایران از جمله بازارهای مالی است که احتمال کاهش قیمت در آن بسیار اندک است. بنابراین سرمایه گذاری در مسکن، آینده روشنی دارد. با این وجود سرمایه گذاران باید زمان مناسب خرید را بدانند و بتوانند به نحوی سرمایه گذاری کنند که خواب سرمایه کمتری داشته باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله پیش بینی بازار مسکن مراجعه کنید.

۴- آیا امکان سرمایه گذاری در مسکن از طریق بورس وجود دارد؟

در بورس ایران طرح‌هایی همچون خرید متری مسکن مطرح شده که به دلیل مشکلات فراوان، این طرح هنوز اجرایی نشده است. به جز این طرح، سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان و یا صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات از پتانسیل افزایش قیمت در بازار املاک بهره ببرند. دقت داشته باشید که بعضا بازدهی این صندوق‌ها بسیار کم بوده و در نهایت افراد را خانه‌دار نخواهند کرد. در واقع سرمایه‌گذاران به شکل غیرمستقیم از افزایش قیمت املاک (با توجه به میزان سرمایه اولیه خود) بهره‌مند خواهند شد.

۵- آیا سرمایه گذاری در ملک با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟

سرمایه گذاری در بازار مسکن هزینه‌بر بوده و به سرمایه اولیه نسبتا بالایی نیاز دارد. با این وجود می‌توان با استفاده از روشهایی میزان سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در املاک را کاهش داد. از جمله این روش‌ها می‌توان به خرید آپارتمان در محله‌های ارزان قیمت، خرید آپارتمان با کمترین امکانات، خرید آپارتمان در محله‌های رو به رشد، خرید اوراق تسهیلات مسکن و دریافت وام مسکن و پیش خرید ملک اشاره کرد.

چطور می‌توان با تحلیل متغیرهای اقتصاد کلان در بازار مسکن سرمایه گذاری کرد؟

۶- چطور می‌توان با تحلیل متغیرهای اقتصاد کلان در بازار مسکن سرمایه گذاری کرد؟

قیمت مسکن در ایران نیز همچون سایر بازارهای مالی تابع شرایط اقتصادی و متغیرهایی همچون نرخ بهره، سطح اشتغال، تورم و ... است. بنابراین فردی که نحوه تاثیرگذاری این متغیرها بر بازارهای مالی را آموزش دیده، می‌تواند به صورت مطلوبی در بازار مسکن سرمایه گذاری کند. به عنوان مثال،  در شرایط رکود اقتصادی (بدون تورم) امکان کاهش قیمت مسکن وجود خواهد داشت در نتیجه بسیاری از سرمایه‌گذاران در صورت فروش ملک خود دچار زیان خواهند شد.

البته در ایران به دلیل تورم بالا و سایر شرایط اقتصادی، قیمت مسکن معمولا دچار کاهش نمی‌شود اما بازار مسکن می‌تواند در شرایط رکورد تورمی قرار بگیرد. در این شرایط تقاضا برای خرید مسکن کم است و ممکن است مالکان برای فروش سریعتر ملک خود، قیمت پایین‌تری تعیین کنند. در چنین شرایطی و با پیش‌بینی اتمام رکود تورمی، خرید ملک با بازدهی قابل توجهی همراه خواهد بود.

در صورتی که علاقه‌مند هستید شخصا تصمیمات سرمایه گذاری خود در بازار مسکن و سایر بازارهای مالی را اتخاذ کرده و از قِبَل آنها بازدهی بالایی به دست بیاورید، از دوره آموزش اقتصاد کلان استفاده کنید. در این دوره، استاد هومن مقراضی به تدریس متغیرهای اقتصادی پرداخته و نحوه تاثیرگذاری آنها بر انواع بازارهای مالی از جمله مسکن، طلا، ارزهای خارجی، سهام و ... را آموزش می‌دهد.

سخن پایانی

در این قسمت به بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن پرداخته و دانستیم که مهمترین مزیت‌های بازار مسکن پتانسیل کسب بازدهی بالا و برخورداری از درآمد ثابت ناشی از اجاره ملک است. از مهمترین معایب سرمایه گذاری در املاک ایران نیز می‌توان به نقدشوندگی پایین و نیاز به سرمایه اولیه بالا اشاره کرد.

 

جهت آشنایی با سایر موضوعات مربوط به سرمایه گذاری، از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- مزایای سرمایه گذاری در مسکن چیست؟

مزایای سرمایه گذاری در مسکن شامل پتانسیل بازدهی بالا، کسب درآمد از طریق اجاره‌بها، حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم، امکان دریافت تسهیلات بانکی، ثبات بازار و ... است.

۲- معایب سرمایه گذاری در مسکن چیست؟

معایب سرمایه گذاری در مسکن شامل نقدشوندگی پایین، نیاز به سرمایه اولیه بالا، ریسک بلایای طبیعی، استهلاک و هزینه تعمیرات، هزینه بالای معاملات و ... است.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود