ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

شاخص VIX چیست؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 05 خرداد 1403
فارکس   فرزاد نشاط
زمان انتشار 05 خرداد 1403
شاخص VIX چیست؟

شاخص VIX با نام کامل CBOE Volatility Index، میزان عدم قطعیت بازار را با استفاده از نوسانات شاخص S&P500 در آینده‌ای نزدیک نشان ‌می‌دهد. علاوه بر این، شاخص ویکس به نوعی سنتیمنت بازار و میزان ترس فعالان بازار را نشان ‌می‌دهد. شاخص VIX از قیمت قراردادهای آپشن یا اختیار معامله شاخص اس‌اند‌پی‌500 با تاریخ انقضایی در آینده‌ی نزدیک به وجود آمده و بدین طریق نوسانات این شاخص را در ۳۰ روز آینده پیش‌بینی ‌می‌کند.

مفهوم نوسان یا Volatility چیست؟

اگر قصد دارید از طریق بروکرهای فارکس در بورس آمریکا سرمایه گذاری کنید با ما همراه باشید تا جزئیات این شاخص و نحوه تحلیل آن را آموزش دهیم.

چه نهادی شاخص VIX را به وجود آورده است؟

شاخص VIX توسط بورس اختیار معامله شیکاگو (CBOE) ایجاد شده و نگهداری آن بر عهده شرکت مالک این بورس است. این شاخص که اولین بار در سال 1993 میلادی معرفی شد بر اساس قیمت‌های زنده قراردادهای آپشن شاخص اس اند پی 500 حرکت می‌کند. این شاخص مهم در دنیای سرمایه گذاری، معیاری برای سنجش ریسک بازار بورس آمریکا است و البته در سطح جهانی نیز سرمایه گذاران تغییرات آن رصد ‌می‌کنند.

نحوه خوانش اعداد شاخص VIX چگونه است؟

به نقل از وبسایت فارکس.دات کام، VIX به صورت درصد ارائه شده و مشابه سایر اسیلاتورها از 0 تا 100 حرکت ‌می‌کند. نحوه خوانش اعداد ویکس با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت ترکیب ‌می‌شود:

  • کمتر از 12: نوسانات کم
  • بین 12 تا 20: نوسانات عادی
  • بیشتر از 20: نوسانات بالا

شاخص VIX چگونه نوسانات قیمت را محاسبه ‌می‌کند؟

به طور کلی دو روش برای اندازه گیری نوسانات وجود دارد؛ روش آماری و روش معاملات آپشن که شاخص VIX از دومی استفاده ‌می‌کند.

  • در روش اول بر اساس داده‌های آماری، میانگین‌ها، و ... نوسانات تاریخی بررسی شده و در نهایت بر اساس انحراف استاندارد، نوسانات به دست می‌آیند.
  • در روش دوم که به نام «نوسانات ضمنی آینده‌نگر» شناخته ‌می‌شود، نوسان قیمت در معاملات اختیار معامله با تاریخ سررسید معینی اندازه‌گیری ‌می‌شوند.

شاخص ویکس با استفاده قراردادهای آپشن شاخص اس اند پی 500 (با نماد SPX) انتظارات بازار از نوسانات 30 روز آینده این شاخص را نشان ‌می‌دهد و به نوعی وضعیت بازار بورس آمریکا را پیش‌بینی ‌می‌کند. این اندیکاتور میانگین وزنی قیمت‌های اعمال چندین قرارداد آپشن که دوره سررسید آنها بیش از 23 روز و کمتر از 37 روز باشد را مبنای محاسبات خود قرار ‌می‌دهد.

شاخص VIX چگونه نوسانات قیمت را محاسبه ‌می‌کند؟

افزایش و کاهش شاخص VIX نشان دهنده چیست؟

افزایش شاخص VIX نشان ‌می‌دهد که معامله‌گران انتظار دارند شاخص S&P500 نوسانات بیشتری داشته باشد.

  • هر چه ویکس بالاتر باشد، میزان ترس بیشتر است (معامله‌گران خلاف جهت، این نوسانات بالا را به عنوان سیگنال خرید در نظر می‌گیرند).
  • هر چه ویکس پایین‌تر باشد، میزان ترس کمتر و بازار آرام‌تر است (انتظار معامله‌گران آپشن از نوسانات شاخص S&P500 کمتر است).

افزایش و کاهش شاخص VIX نشان دهنده چیست؟

تصویر بالا نمودار شاخص VIX را از سال 1997 نشان ‌می‌دهد. مناطق مقاومتی در نمودار به عنوان سیگنال خرید سهام (به خصوص سهام‌هایی که شاخص اس اند پی 500 بر مبنای آنها به وجود آمده است) در نظر گرفته ‌می‌شوند. از طرف دیگر، مناطق حمایتی در نمودار نشان‌دهنده این است که بازار به سطوح قیمتی بالا رسیده و احتمال شروع حرکت نزولی و رکود وجود خواهد داشت.

رابطه شاخص VIX و شاخص S&P500

رابطه‌ی دو شاخص VIX و S&P500 اغلب معکوس یکدیگر است به طوری که با سقوط شاخص اس اند پی500، شاخص VIX افزایش می‌یابد و برعکس.

رابطه شاخص VIX و شاخص S&P500

به طور کلی:

  • اعداد بالای 30 (یا 20) در شاخص ویکس نوسانات زیاد ناشی از افزایش عدم اطمینان، ریسک و ترس سرمایه گذاران را نشان ‌می‌دهد.
  • اعداد پایین 20 در شاخص ویکس، دوره‌های پایدار و بدون استرس را در بازار نشان ‌می‌دهد.

آیا شاخص VIX‌ همچون سایر شاخص‌ها قابل ترید کردن است؟

خیر. شاخص VIX، به خودی خود قابل ترید کردن نیست اما افرادی که علاقه‌مند به انجام معاملات بر روی این شاخص نوسان‌محور هستند، ‌می‌توانند از معاملات فیوچرز یا آپشن ویکس استفاده کنند.

نحوه ترید کردن شاخص VIX چگونه است؟

ترید کردن شاخص VIX بر مبنای قراردادهای مشتقه امکان‌پذیر است. بورس شیکاگو اولین قرارداد آتی مبتنی بر VIX را در سال 2004 میلادی راه‌اندازی کرد و پس از آن در سال 2006 قراردادهای آپشن مربوط به آن فعال شد.

  • اگر بروکر شما، یکی از ابزارهای «آتی VIX» و «آپشن VIX» را ارائه کند، ‌می‌توانید به انجام معاملات دوطرفه خرید و فروش در این شاخص بپردازید.

انواع شاخص‌های VIX

پس از محبوبیت شاخص VIX، انواع دیگری از این نوع شاخص برای سنجش نوسانات بازار به وجود آمد.

  • شاخص ویکس 9 روزه (VIX9D)
  • شاخص ویکس 3 ماهه (VIX3M)
  • شاخص ویکس 6 ماهه (VIX6M)

از دیگر محصولات مشابه که بر اساس سایر شاخص‌های مهم بورس آمریکا به وجود آمده‌اند، ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شاخص ویکس بر مبنای نوسانات شاخص نزدک 100 (VXN)
  • شاخص ویکس بر مبنای نوسانات شاخص داوجونز (VXD)
  • شاخص ویکس بر مبنای نوسانات شاخص راسل 2000 (RVX)

شاخص VIX در کریپتو

شاخص ویکس در بازار کریپتو با نام VCRIX  شناخته ‌می‌شود. این شاخص، نوسانات بازار ارزهای دیجیتال را بر مبنای شاخص CRIX نشان ‌می‌دهد که عملکردی مشابه با شاخص VIX در بازار سهام دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به شاخص VIX پرداخته و دانستیم این شاخص با استفاده از قیمت‌های لحظه‌ای در معاملات آپشنِ مهمترین شاخص بورس آمریکا یعنی شاخص S&P500، میزان نوسانات و درجه عدم قطعیت فعالان بازار را در 30 روز آینده نشان ‌می‌دهد. این شاخص آینده‌نگر به طور گسترده توسط سرمایه‌گذاران انواع بازارهای مالی جهانی برای پیش‌بینی آینده نزدیک بازار سهام آمریکا رصد می‌شود.

 

جهت یادگیری سایر موارد مشابه از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- شاخص ویکس چیست؟

شاخص ویکس ابزاری برای پیش‌بینی عدم قطعیت در بازار، سنتیمنت و یا میزان ترس فعالان بازار در آینده‌ای نزدیک است که بر مبنای تغییرات قیمت قراردادهای آپشن شاخص S&P500 شکل گرفته است.

۲- بالا و پایین رفتن شاخص VIX چه چیزی را نشان ‌می‌دهد؟

اعداد بالای شاخص VIX نشان‌دهنده عدم قطعیت بیشتر در بازار (سیگنال خرید) است، در حالی که اعداد پایین این شاخص، نشان‌دهنده عدم قطعیت کمتر در بازار (سیگنال فروش) هستند.

۳- رابطه شاخص VIX و شاخص S&P500 چیست؟

به طور معمول با افزایش شاخص S&P500، شاخص VIX کاهش پیدا ‌می‌کند و برعکس. اما این رابطه معکوس همیشه برقرار نیست.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود