ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

صندوق سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری تأمین مالی چیست؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 05 مهر 1403
بورس تهران   کاوه اوحدی
زمان انتشار 05 مهر 1403
صندوق سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری تأمین مالی چیست؟

صندوق تامین مالی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است که با هدف تامین مالی پروژه‌ها، ساختمان‌سازی و راه‌اندازی کسب‌و‌کارها تشکیل شده است. سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای این صندوق‌ها ‌می‌توانند سهمی در تامین مالی پروژه داشته باشند و در نهایت از بازدهی آن، سود به دست بیاورند. البته همچون هر نوع دیگری از سرمایه گذاری، در این مورد نیز ریسک کاهش ارزش سرمایه یا ضرر کردن نیز وجود دارد. صندوق پروژه، صندوق زمین و ساختمان و صندوق جسورانه، انواع صندوق تامین مالی در ایران هستند. در ادامه به بررسی هر سه نوع صندوق و مزایا و معایب و میزان آنها خواهیم پرداخت.

انواع صندوق تامین مالی

انواع صندوق تامین مالی؛ صندوق زمین و ساختمان

تامین مالی از طریق صندوق زمین و ساختمان یکی از روشهایی است که در کنار وام، به سازندگان مسکن کمک ‌می‌کند تا عملیات ساخت‌و‌ساز را سریعتر به اتمام برسانند. در صندوق زمین و ساختمان، سرمایه خرد افراد به منظور تامین مالی پروژه‌های ساختمانی تجمیع ‌می‌شود. انبوه‌سازان با کمک این صندوق ‌می‌توانند فرآیند ساخت و ساز خود را تسریع داده و بهبود ببخشند. سرمایه‌گذاران نیز ‌می‌توانند پس از اتمام ساخت ساختمان و فروش واحدهای آن، از سود حاصله به نسبت درصد مالکیت خود در صندوق بهره‌مند شوند. برخی از مهمترین ویژگی‌های صندوق زمین و ساختمان عبارتند از:

  • امکان سرمایه گذاری با پول کم در بازار مسکن به صورت غیر مستقیم
  • پتانسیل بازدهی متوسط
  • ریسک بالای کاهش سود نسبت به تورم
  • کاهش بازدهی افراد به علت هزینه‌های نسبتا بالا صندوق
  • شفافیت بالا به دلیل نظارت سازمان بورس
  • معافیت از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده (در صدور و ابطال واحدها)

در حال حاضر تنها صندوق زمین و ساختمان نگین در زمینه تامین مالی پروژه‌های ساختمانی فعال است.

انواع صندوق تامین مالی؛ صندوق پروژه

تامین مالی از طریق صندوق پروژه یکی دیگر از روشهایی است که با استفاده از آن سرمایه خُرد افراد در جهت بهر‌ برداری از پروژه‌های مختلف اقتصادی، تجمیع ‌می‌شود. صندوق پروژه در ابتدا یک شرکت سهامی خاص به نام «شرکت پروژه» تاسیس ‌می‌کند. پس از تامین مالی و شروع پروژه، این شرکت به سهامی عام تبدیل شده و در نهایت پس از اتمام پروژه و پایان یافتن فعالیت صندوق، تمام دارایی و بدهی صندوق به شرکت پروژه منتقل شده و سرمایه‌گذاران به تناسب درصد مالکیت خود در صندوق، سهام شرکت پروژه را دریافت خواهند کرد. پس از آن دارندگان سهام شرکت ‌می‌توانند نسبت به نگهداری سهام خود یا فروش آن تصمیم‌گیری کنند. از جمله مهمترین ویژگی‌های صندوق پروژه ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به تامین مالی پروژه‌ها و رشد اقتصادی کشور
  • پیچیدگی پیش‌بینی میزان بازدهی سرمایه‌گذار در پایان پروژه

در حال حاضر تنها صندوق پروژه آرمان پرند مپنا در زمینه تامین مالی پروژه‌های مربوط به نیروگاه‌های حرارتی و نفت و گاز فعال است.

انواع صندوق تامین مالی؛ صندوق جسورانه

تامین مالی از طریق صندوق جسورانه در راه‌اندازی استارت آپ‌ها و کسب و کارهای کوچک که انتظار رشد بلندمدت از آنها می‌رود، به کار گرفته ‌می‌شود. در این روش نیز سرمایه خُرد افراد به منظور تامین مالی کسب و کار نوپا از ایده تا اتمام پروژه، تجمیع ‌می‌شود. پتانسیل بازدهی در صندوق جسورانه بسیار بالاست و به تبع میزان ریسک سرمایه گذاری در آن بسیار زیاد است. در این صندوق‌ها اصل سرمایه و میزان سود آن تضمین نشده و سرمایه‌گذار ممکن است در پایان پروژه، مبلغی کمتر از سرمایه‌ای که به صندوق اختصاص داده را دریافت کند. از جمله مهمترین ویژگی‌های صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمرکز بر کارآفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور
  • پتانسیل بازدهی و ریسک بالا
  • مناسب برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر

از جمله صندوق‌های جسورانه قابل معامله در بورس ‌می‌توان به صندوق جسورانه فیروزه و صندوق جسورانه پیشرفت اشاره کرد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق تامین مالی

۱- مزایای صندوق تامین مالی

  • کمک به رشد اقتصادی از طریق تامین مالی پروژه‌ها و استارت آپ‌ها
  • پتانسیل بازدهی بالا

۲- معایب صندوق تامین مالی

  • ریسک بالای سرمایه گذاری و احتمال ضرر کردن
  • نامشخص بودن میزان سود صندوق

آیا سرمایه گذاری در صندوق تامین مالی با سود همراه خواهد بود؟

آیا سرمایه گذاری در صندوق تامین مالی با سود همراه خواهد بود؟

بررسی ما از میزان بازدهی هر سه نوع صندوق تامین مالی نشان ‌می‌دهد که اغلب آنها بازدهی تک رقمی در یک سال گذشته داشته و حتی برخی از آنها، سرمایه‌گذاران را دچار زیان بیشتر از ۵۰٪ کرده‌اند. به دلیل ریسک بالای صندوق‌های تامین مالی، سرمایه گذاری در آنها پیشنهاد نمی‌شود. در صورت نداشتن زمان کافی برای یادگیری یا شناسایی سهام پربازده در بورس ‌می‌توانید از سیگنال بورس تهران که در دو نوع کوتاه‌مدت و میان‌مدت ارائه ‌می‌شود به همراه زمان دقیق ورود و خروج استفاده کنید. این سهم‌ها پس از بررسی‌های کارشناسانه تیم انجمن خبرگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده ‌می‌شوند.

سخن پایانی

در این قسمت به بررسی صندوق سرمایه گذاری تامین مالی پرداخته و دانستیم که تامین مالی پروژه‌ها هدف اصلی تشکیل این صندوق‌ها است. صندوق تامین مالی شامل سه نوع است؛ صندوق پروژه، صندوق زمین و ساختمان و صندوق جسورانه. ریسک سرمایه گذاری در تمام این صندوق‌ها به شدت بالاست و بازدهی آنها در یک سال گذشته نشان ‌می‌دهد که اگر سرمایه‌گذاران در بازار طلا یا سهام شرکت می‌کردند، سود به مراتب بیشتری نسبت به رشد تورم به دست می‌آورند.

 

جهت آشنایی با سایر صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- سود صندوق تامین مالی چقدر است؟

عدد دقیقی برای تعیین میزان سود یا زیان صندوق‌های تامین مالی وجود ندارد. برخی از این صندوق‌ها در یک سال گذشته بازدهی مثبت و برخی دیگر بازدهی منفی داشته‌اند. شما ‌می‌توانید با بررسی گزارشات و صورت‌های مالی در وبسایت کدال، تا حدودی میزان بازدهی صندوق تامین مالی در آینده را پیش‌بینی کنید.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود