ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

مفهوم سال مالی در بورس چیست؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 02 مهر 1403
بورس تهران   کاوه اوحدی
زمان انتشار 02 مهر 1403
مفهوم سال مالی در بورس چیست؟

سال مالی (Fiscal year) یک دوره زمانی ۱۲ ماهه با آغاز و پایان مشخص است که شرکت‌ها برای انجام فعالیت‌ها و تهیه صورت‌های مالی خود تعیین ‌می‌کنند. سال مالی اغلب شرکت‌های بورسی از آغاز فروردین شروع شده و در انتهای اسفند به پایان می‌رسد. با این حال، سال مالی برخی دیگر از شرکت‌های بورسی به دلیل زمینه متفاوت فعالیت شرکت از «ابتدای مهر تا پایان شهریور ماه سال بعدی» و «ابتدای دی تا پایان آذر ماه سال بعدی» است. در ادامه به بررسی جزئیات مربوط به سال مالی در بورس خواهیم پرداخت.

تعریف سال مالی

سال مالی یک دوره ۱۲ ماهه با آغاز و پایان مشخص است که شرکت‌ها برای برنامه‌ریزی، تنظیم بودجه و چرخه درآمدزایی تعیین ‌می‌کنند. عملکرد یک شرکت در صورت‌های مالی سالانه بهتر مشخص شده و مدیران ‌می‌توانند از آن برای برنامه‌ریزی برای عملکرد بهتر شرکت در آینده استفاده کنند. علاوه بر این، پرونده‌های مالیاتی بر اساس سال مالی شرکت‌ها تنظیم ‌می‌شوند.

علت تفاوت سال مالی برخی از شرکت‌های بورسی چیست؟

زمان شروع و پایان سال مالی با توجه به شرایط شرکت و نوع فعالیت آن تعیین ‌می‌شود. با اینکه سال مالی اغلب شرکت‌های بورسی منتهی به اسفند ماه است، اما معمولا شرکت‌های سرمایه گذاری و خدمات مالی، سال مالی منتهی به شهریور یا آذر دارند. البته شرکت‌ها ‌می‌توانند با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، سال مالی خود را تغییر داده و سرمایه‌گذاران را از طریق سایت کدال مطلع سازند.

علت اهمیت سال مالی در بورس چیست؟

همان طور که پیشتر اشاره شد، شرکت‌ها پس از پایان سال مالی، گزارشات و صورت‌های مالی خود را تنظیم ‌می‌کنند. مدیران شرکت ‌می‌توانند از این گزارشات برای بررسی عملکرد خود در گذشته و تصمیم‌گیری‌های بهتر در آینده استفاده کنند. اهمیت سال مالی برای سرمایه‌گذاران نیز در ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های بورسی است. سرمایه‌گذاران با استفاده از تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها ‌می‌توانند ارزش ذاتی سهام آنها را تعیین کرده و برای سرمایه گذاری در سهام این شرکت‌ها تصمیم‌گیری کنند. از دیگر علل اهمیت سال مالی در بورس ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبق قانون، شرکت‌ها موظف به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ظرف حداکثر ۴ ماه پس از تشکیل سال مالی هستند.
  • طبق قانون، شرکت‌ها موظف به پرداخت سود نقدی سهامداران ظرف حداکثر ۸ ماه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تصویب صورت‌های مالی هستند.

تفاوت دوره مالی و سال مالی در چیست؟

تفاوت دوره مالی و سال مالی در زمان شروع و پایان آنها است. در سال مالی، عملکرد و گزارشات مالی شرکت طی یک سال سنجیده ‌می‌شوند اما در دوره مالی، عملکرد و گزارشات مالی شرکت طی بازه‌های زمانی معین کمتر از یک سال (۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه) سنجیده ‌می‌شوند. به گزارشاتی که در پایان سال مالی منتشر ‌می‌شوند، گزارشات و صورت‌های مالی سالیانه گفته ‌می‌شود و به گزارشاتی که در دوره‌های مالی منتشر ‌می‌شوند، گزارشات میان دورهای یا گزارشات فصلی گفته ‌می‌شود.

تنظیم سال مالی بر اساس سال میلادی

برخی از شرکت‌ها که با شرکت‌های خارجی ارتباط دارند، ‌می‌توانند سال مالی خود را بر اساس سال میلادی تنظیم کنند. سال مالی چنین شرکت‌هایی از اول دی ماه شروع شده و در پایان آذر ماه سال بعدی به اتمام می‌رسد.

تفاوت سال مالی و سال مالیاتی در چیست؟

تفاوت سال مالی و سال مالیاتی در چیست؟

طبق ماده 155 قانون ماليات‌های مستقيم، سال مالیاتی عبارت از یک سال شمسی است که از اول فرودین آغاز شده و به آخر اسفند همان سال ختم ‌می‌شود. شرکت‌ها (= اشخاص حقوقی) موظف به پرداخت مالیات در پایان سال مالیاتی هستند اما اگر سال مالی شرکت‌ها متفاوت از سال مالیاتی باشد، سال مالی به جای سال مالیاتی، مبنای پرداخت مالیات قرار می‌گیرد.

بستن سال مالی شرکت و مراحل آن

بستن سال مالی شرکت بدین معناست که شرکت‌ها پس از پایان سال مالی، تمام رویدادهای مالی را بررسی کرده و در اصطلاح حسابداری، سالی مالی را می‌بندند و برای سال پیش‌رو، فایل‌های جدیدی باز ‌می‌کنند. تمام دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت به گزارشات جدید اضافه شده، بنابراین لازم نیست برای بررسی عملکرد شرکت، گزارشات چندین سال گذشته آن را بررسی کرد. مراحل بستن سال مالی شرکت عبارتند از:

۱- بستن حساب‌های موقت

۲- صدور سند تعدیل ماهیت

۳- صدور سند اختتامیه

۴- صدور سند افتتاحیه سال جدید

چرا سرمایه‌گذاران باید از سال مالی شرکت‌ها در بورس مطلع باشند؟

چرا سرمایه‌گذاران باید از سال مالی شرکت‌ها در بورس مطلع باشند؟

برای کسب بازدهی از بورس، سرمایه‌گذاران باید از سال مالی شرکت‌ها مطلع شوند. در پایان سال مالی، سرمایه‌گذاران ‌می‌توانند:

  • عملکرد مالی یک شرکت‌ (میزان درآمد، میزان سود عملیاتی و ...) را در طی یک سال گذشته بررسی کنند.
  • عملکرد یک ساله شرکت را با سایر شرکت‌های هم‌گروه خود مقایسه کرده و از این طریق بهترین سهام‌های موجود در یک صنعت بورسی را انتخاب کند.
  • چینش پرتفوی خود را بر اساس عملکرد سالانه شرکت‌ها تغییر دهند.
  • برای شرکت در مجامع عمومی عادی سالیانه و دریافت سود نقدی، تصمیم‌گیری کنند.

در صورتی که زمان کافی برای بررسی صورت‌های مالی و انتخاب سهام بنیادی را ندارید، پیشنهاد ‌می‌کنیم از سیگنال بنیادی سهام انجمن خبرگان استفاده کنید. متخصصان این انجمن با نظارت استاد هومن مقراضی، بهترین سهام‌های بنیادی را همراه با زمان دقیق خرید و فروش در اختیار علاقه‌مندان قرار ‌می‌دهند.

چطور از سال مالی شرکت‌های بورسی مطلع شویم؟

برای اطلاع از سال مالی شرکت‌های بورسی به سایت کدال مراجعه کرده و نام یا نماد شرکت مورد نظر خود را در قسمت «جستجوی اطلاعیه‌ها» وارد کرده و گزارشات مالی میان دوره‌ای یا سالانه آن را مشاهده کنید. تصویر زیر، سال مالی نماد کاما در بورس را نشان ‌می‌دهد.

چطور از سال مالی شرکت‌های بورسی مطلع شویم؟

سخن پایانی

در این قسمت به بررسی سال مالی در بورس پرداخته و دانستیم سال مالی اغلب شرکت‌ها مطابق با سال شمسی است اما برخی از شرکت‌ها به دلیل نوع متفاوت فعالیت، سال مالی منتهی به شهریور یا آذر دارند. اهمیت سال مالی برای سرمایه‌گذاران در بررسی صورت‌های مالی سالیانه و میزان سود نقدی است که هر شرکت پس از برگزاری مجمع پرداخت خواهد کرد.

 

جهت آشنایی با سایر مفاهیم بورسی از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- سال مالی در ایران چه تاریخی است؟

سال مالی در ایران، اغلب از ابتدای فروردین تا پایان اسفند و مطابق با سال تقویمی است. البته پایان سال مالی برخی شرکت‌ها متفاوت است. سال مالی اغلب شرکت‌های بورسی منتهی به پایان اسفند است اما برخی دیگر همچون شرکت‌های سرمایه گذاری، سال مالی منتهی به پایان شهریور یا پایان آذر ماه دارند.

۲- شروع سال مالی شرکت تازه تاسیس چه تاریخی است؟

شرکت‌های تازه تاسیس اغلب سال مالی خود را مطابق با سال تقویمی از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ماه تعیین ‌می‌کنند.

۳- آیا امکان تغییر سال مالی شرکت‌ها وجود دارد؟

بله. شرکت‌ها ‌می‌توانند سال مالی خود را تغییر دهند. شرکت‌ها برای تغییر سال مالی در مجمع فوق‌العاده تصمیم‌گیری کرده و در نهایت تغییرات سال مالی را از طریق وب سایت کدال اطلاع‌رسانی ‌می‌کنند.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود