ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

خرید و فروش حقوقی نشان‌دهنده چیست؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 27 شهریور 1403
بورس تهران   کاوه اوحدی
زمان انتشار 27 شهریور 1403
خرید و فروش حقوقی نشان‌دهنده چیست؟

در برخی مواقع، خرید و فروش حقوقی می‌تواند نشان‌دهنده سیگنال خرید و فروش برای سهامداران حقیقی باشد. با این وجود، خرید و فروش حقوقی می‌تواند دلایل مختلفی از جمله ارزش بالای سهام برای سرمایه گذاری، تامین نقدینگی از طریق فروش سهام و یا کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت و بلندمدت سهام باشد.

در ادامه به بررسی جزئیات خرید و فروش حقوقی و مواردی که می‌توانند سیگنالی برای خرید و فروش سهام باشند خواهیم پرداخت.

منظور از حقیقی و حقوقی در بورس چیست؟

پیش از اینکه به توضیح دلایل خرید و فروش حقوقی بپردازیم، باید با مفهوم حقیقی و حقوقی در بورس آشنا شویم. افراد حقیقی، سرمایه‌گذاران شخصی هستند که در جهت کسب سود از نوسانات قیمت سهام به بورس وارد شده‌اند. افراد حقوقی، اشخاصی حقیقی یا شرکت‌هایی هستند که به منظور حفظ سهام مدیریتی، تامین نقدینگی و یا کسب سود بلندمدت از بورس (و گاهی کسب سود کوتاه‌مدت از نوسانات سهام) با سرمایه بالا وارد بورس شده‌اند. سرمای‌ گذاران حقوقی می‌توانند وابسته به نهادهای خاصی همچون صندوق بازنشستگی، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و ... باشند.

آیا روش خرید و فروش اشخاص حقوقی، سیگنال خرید و فروش سهام برای حقیقی‌ها است؟

اشخاص حقوقی در بورس با هدف‌های مختلفی خرید و فروش می‌کنند. شناسایی دقیق این اهداف در بسیاری از موارد امکان‌پذیر نیست. به همین علت، خرید و فروش حقوقی نباید مبنای معاملات حقیقی‌های بازار را شکل دهد. با این وجود، در برخی موارد نوع خرید و فروش حقوقی می‌تواند سیگنال ورود به یک سهم یا خروج از آن (در کنار سایر فاکتورهای تحلیل تکنیکال و بنیادی) را برای سرمایه‌گذاران عادی فراهم کند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

بررسی دلایل خرید و فروش حقوقی در بورس

همان طور که پیشتر اشاره شد، خرید و فروش حقوقی به دلایل مختلفی انجام می‌شود، اما از آنجایی که میزان سرمایه این افراد بسیار بالاست می‌توانند با معاملات خود، به راحتی قیمت سهام را دستخوش تغییر کنند. به همین علت، آگاهی از علل خرید و فروش حقوقی در پاره‌ای از مواقع می‌تواند با سود همراه باشد.

از جمله‌ی مهمترین دلایل خرید و فروش حقوقی در بورس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حمایت از سهم مورد نظر و حفظ تعادل در معاملات آن
  2. ارزش‌گذاری سهم و تصمیم به خرید آن در محدوده قیمتی مورد نظر
  3. کسب سهام مدیریتی در شرکت
  4. کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت سهام و ....

در ادامه به بررسی مهمترین موارد خرید و فروش حقوقی می‌پردازیم.

حفظ ثبات قیمت سهام؛ علت خرید و فروش حقوقی

حفظ ثبات قیمت سهام؛ علت خرید و فروش حقوقی

یکی از علل خرید و فروش حقوقی در بورس، حفظ ثبات قیمت در سهام مورد نظر است. بنابراین، سرمایه‌گذاران حقوقی با این هدف و در مواقعی که سهم دچار افت قیمت می‌شود، دست به خرید زده و هنگامی که به این نتیجه می‌رسند که سهام بیشتر از حد رشد داشته، دست به فروش می‌زنند. این سرمایه‌گذاران حقوقی، معمولا بخش زیادی از سهام شرکت را به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت نگهداری می‌کنند، بنابراین حفظ تعادل سهام برای آنها اهمیت دارد.

در چنین حالتی، نمی‌توان خرید و فروش حقوقی را به عنوان سیگنال خرید سهام در نظر گرفت. دقت داشته باشید که اغلب حقوقی‌ها برای فروش سهام خود به شکل پله‌ای اقدام می‌کنند تا به یکباره سهم دچار افت قیمت شدید نشود.

در صورتی که زمان یا تخصص کافی در زمینه خرید و فروش سهام را ندارید، از سیگنال بورس انجمن خبرگان که در دو بازه کوتاه‌مدت و میان‌مدت صادر می‌شوند، استفاده کنید. این سیگنال‌ها همراه با نقاط دقیق ورود و خروج در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده می‌شوند و تمام نکات مربوط به انتخاب سهام در آنها در نظر گرفته شده است.

ارزش بالای سهام برای سرمایه گذاری؛ علت خرید و فروش حقوقی

سرمایه‌گذاران حقوقی با ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها و تعیین محدوده قیمتی مناسب برای ورود، اقدام به خرید سهام می‌کنند. بنابراین در این مورد، خرید حقوقی نشان‌دهنده ارزش بالای سهام و مناسب بودن برای کسب سود در بلندمدت (و یا کوتاه‌مدت) است. هنگامی که قیمت سهام به اندازه مورد نظر حقوقی‌ها افزایش یافت، به منظور کسب سود اقدام به فروش سهام می‌کنند.

هر معامله‌گری می‌تواند با تحلیل شخصی خود در بورس سرمایه گذاری کرده و با تعیین نقاط ورود و خروج مناسب (بر مبنای استراتژی شخصی خود) به سود دست یابد. این نقاط می‌توانند برای هر شخصی متفاوت باشند. بنابراین اگر قرار باشد کورکورانه خرید و فروش حقوقی را ملاک قرار دهید، قطعا دچار زیان خواهید شد.

جمع آوری سهام؛ علت خرید و فروش حقوقی

جمع آوری سهام؛ علت خرید و فروش حقوقی

گاهی برخی از سرمایه‌گذاران حقوقی، چه هنگامی که بازار سهام مورد نظرشان مثبت است و چه هنگامی که منفی است، اقدام به خرید سهام می‌کنند. خرید حجم زیادی از سهام، میزان شناوری آن را کاهش می‌دهد. بنابراین، دست حقوقی برای کنترل قیمت سهام باز خواهد شد. سپس به علت کمبود عرضه در سهم، به تدریج قیمت سهام افزایش پیدا کرده و حقوقی می‌تواند بخش زیادی از سهام‌های خود را در قیمت‌های بالا به فروش برساند.

کسب سود کوتاه مدت از طریق رنج مثبت کشیدن؛ علت خرید و فروش حقوقی

یکی از مواردی که سرمایه‌گذاران حقوقی می‌توانند به نفع کسب سود کوتاه‌مدت از آن استفاده کنند، رنج کشیدن است. اگر سهامدار حقوقی، حجم زیادی از سفارشات فروش را خریداری کرده به طوری که هیچ سفارش فروشی در تابلوی نماد باقی نماند و در مرحله بعدی، شروع به ثبت سفارشات خرید با قیمتی بیشتر از سرخط معاملات کند، در حال رنج مثبت کشیدن است. این سفارشات خرید می‌تواند در همان روز منجر به ایجاد صف خرید شود. در نهایت، سرمایه‌گذار حقوقی می‌تواند به تدریج سفارشات خود در قسمت خرید را حذف کرده و سهامی که با قیمت پایین خریداری کرده بود را به خریدارانی که در صف خرید هستند، بفروشد.

سهامداران حقوقی می‌توانند از رنج منفی برای جمع‌آوری سهام در قیمت پایین نیز استفاده کند. جهت آشنایی بیشتر با رنج مثبت و منفی در بورس به این مقاله مراجعه کنید.

تامین نقدینگی؛ علت فروش حقوقی

گاهی، سرمایه‌گذاران حقوقی صرفا جهت تامین نقدینگی مورد نظر خود، اقدام به فروش سهام می‌کنند. در این حالت، آنها به روند قیمت سهم توجهی نداشته و صرفا مقدار مورد نیاز از سهام را به فروش می‌رسانند. تامین نقدینگی برای اهداف متفاوتی همچون پرداخت به کارمندان، خرید مواد اولیه و ... صورت می‌گیرد.

خرید و فروش حقوقی از طریق سهامداران حقیقی وابسته

یکی از انواع خرید و فروش حقوقی که می‌تواند نشان‌دهنده سیگنالی برای خرید و فروش سهام در نظر گرفته شود، فروش گسترده سهام توسط حقوقی‌ها و خرید گسترده آن توسط سهامداران حقیقی وابسته به افراد حقوقی است. به این حالت، کد به کد حقوقی به حقیقی گفته می‌شود. در این مورد، احتمال رشد قیمت سهام وجود خواهد شد. بنابراین:

چطور اطلاعات مربوط به خرید و فروش حقوقی در بورس را به دست بیاوریم؟

چطور اطلاعات مربوط به خرید و فروش حقوقی در بورس را به دست بیاوریم؟

برای دسترسی به سابقه خرید و فروش حقوقی در یک سهام خاص به سایت Testmc.com مراجعه کرده و پس از جستجوی نماد مورد نظر، وارد سربرگ «حقیقی-حقوقی» شوید.

چطور اطلاعات مربوط به خرید و فروش حقوقی در بورس را به دست بیاوریم؟

این تصویر مربوط به نماد وبلمت است. همان طور که مشاهده می‌کنید در باکس اول (مربوط به ۲۸ مرداد) حقوقی‌های فروشنده ۵۹٪ از حجم معاملات را به خود اختصاص داده در حالی که تنها ۲٪ از حجم معاملات خرید مربوط به حقوقی‌ها بوده است. برای تحلیل خرید و فروش حقوقی باید این اطلاعات را در طی چند هفته گذشته بررسی کرده و پس از در نظر گرفتن سایر تکنیک‌های تابلوخوانی و تکنیکال برای ورود به سهم یا خروج از آن تصمیم‌گیری کنید.

برای تفسیر اطلاعات این قسمت می‌توانید از محاسبه قدرت خریدار و فروشنده در بخش حقیقی و حقوقی نیز استفاده کنید.

خرید حقوقی در کف‌های قیمتی به چه معناست؟

در اغلب موارد، سرمایه‌گذاران حقوقی با خرید گسترده سهام در کف‌های قیمتی اقدام به حمایت از سهام مورد نظر می‌کنند. در این حالت، حقیقی‌ها با در نظر گرفتن محدوده حمایتی کف و مشاهده حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی اقدام به خرید سهام می‌کنند. در نتیجه، معمولا قیمت سهم افزایش می‌یابد.

سخن پایانی

در این قسمت به بررسی علل خرید و فروش حقوقی پرداخته و دانستیم که در مجموع دو علت اصلی برای معاملات حقوقی‌ها در بورس وجود دارد؛ حقوقی‌ها به قصد تامین نقدینگی مورد نیاز و یا کسب سود از نوسانات سهام، معامله می‌کنند. بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران ممکن است در شناسایی این اهداف، سردرگم شده و به اشتباه، خرید و فروش حقوقی را مبنایی برای معاملات خود قرار دهند.

پیشنهاد ما این است که در قدم اول، با توجه به تحلیل تکنیکال و بنیادی، سهم‌های با ارزش برای سرمایه‌گذاری را شناسایی کرده و در مرحله بعدی با توجه به افق زمانی سرمایه‌گذاری خود از تکنیک‌های تابلوخوانی برای ورود و خروج در زمان مناسب استفاده کنید. در این راستا می‌توانید از جدیدترین تحلیل سهام مهمترین شرکتهای بورسی استفاده کنید.

 

جهت آشنایی با سایر موضوعات مربوط به بورس ایران از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- حقوقی‌ها چگونه شما را فریب می‌دهند؟

حقوقی‌ها می‌توانند با استفاده از رنج مثبت و منفی کشیدن در سهام، سهامداران حقیقی را فریب دهند. بدین ترتیب که در رنج مثبت، سهام را با قیمت پایین خریداری کرده و با ایجاد صف خرید تصنعی، سهام را با قیمت بالا به سهامداران حقیقی می‌فروشند. در رنج منفی نیز، با ایجاد سفارشات فروش در حجم بالا، منجر به ریزش قیمت سهام شده و از این طریق در قیمت پایین، سهام سرمایه‌گذاران حقیقی را تصاحب کرده و بعدا در قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند.

۲- خرید حقوقی نشانه چیست؟

خرید حقوقی می‌تواند نشانه‌ای از ارزش بالای سهم باشد. علاوه بر این، خرید حقوقی می‌تواند نشانه خاصی نداشته و صرفا به علت کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت و بلندمدت سهام (از طریق کد به کد یا رنج کشیدن) انجام شود.

۳- فروش حقوقی در بورس نشانه چیست؟

فروش حقوقی می‌تواند صرفا به منظور تامین نقدینگی باشد. علاوه بر این، از دیگر علل فروش حقوقی می‌توان به حفظ ثبات در نوسانات سهام و کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت و بلندمدت اشاره کرد.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود