ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

بازار توافقی فرابورس چیست؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 13 مهر 1403
بورس تهران   کاوه اوحدی
زمان انتشار 13 مهر 1403
بازار توافقی فرابورس چیست؟

بازار توافقی فرابورس، یکی از زیرمجموعه‌های بازار فرابورس است که در آن سهام شرکت‌هایی که مورد پذیرش سازمان بورس بوده اما در بازارهای بورس و فرابورس پذیرفته نشده یا از آنجا لغو پذیرش شده‌اند، خرید و فروش ‌می‌شوند. علاوه بر این، سهم‌های موجود در بازار توافقی، در بازار پایه فرابورس معامله نمی‌شوند. این بازار فرصتی را فراهم ‌می‌کند تا شرکت‌های کوچکتری که مورد تایید سازمان بورس هستند اما شرایط پذیرش در یکی از بازارهای بورس یا فرابورس را ندارند، از منابع نقدینگی موجود در بازار سرمایه استفاده کنند. در ادامه به بررسی شرایط ورود شرکت به این بازار و قوانین مربوط به معاملات سهام در آن ‌می‌پردازیم.

شرایط پذیرش شرکت‌ها در بازار توافقی فرابورس چیست؟

طبق ماده ۲ «دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس ایران»، شرایط‌ پذیرش شرکت‌ها در بازار توافقی‌ فرابورس، به‌ شرح زیر است‌:

۱- بهای اسمی سهام شرکت به صورت کامل پرداخت شده باشد.

۲- سهام شرکت عادی باشد. اگر شرکت سهام ممتاز دارد باید بر اساس مصوبات هیئت مدیره سازمان بورس، امکان نقل و انتقال آن در سامانه معاملات وجود داشته باشد.

۳- حسابرس شرکت از بین موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس انتخاب شده باشد.

۴- شرکتی که قصد پذیرش در بازار توافقی فرابورس را دارد باید حداقل یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

  • سهام شرکت نزد سازمان بورس ثبت شده اما در هیچ کدام از بازارهای بورس یا فرابورس پذیرش یا درج نشده باشد.
  • سهام شرکت از بازارهای بورس یا فرابورس، لغو پذیرش یا لغو درج شده باشد و در نتیجه از ثبت نزد سازمان بورس خارج شده و مجددا نزد سازمان ثبت شود.
  • سهام شرکت از طریق فرابورس، پذیره‌نویسی نشده باشد.
  • سهام شرکت مطابق مقررات مربوطه از بازار پایه فرابورس (جهت انتقال به بازار توافقی) لغو درج شود.

نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس

مهمترین شرایط و قوانین بازار توافقی فرابورس به شرح زیر هستند:

  • معاملات بازار توافقی فرابورس تنها به روش معاملات بلوکی و معاملات عمده انجام شده و امکان انجام معاملات عادی سهام در آنها وجود ندارد.
  • معاملات سهام در بازار توافقی فرابورس از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9:00 تا 12:30 انجام ‌می‌شوند.
  • در بازار توافقی، دامنه نوسان روزانه قیمت و حجم مبنا اعمال نمی‌شود.
  • امکان انجام نوسان‌گیری روزانه یعنی خرید سهام و فروش آن در همان روز وجود ندارد.

چه کسانی ‌می‌توانند در بازار توافقی فرابورس معامله ‌‌کنند؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به جز ارکان‌های زیر، امکان فعالیت در بازار توافقی فرابورس را دارند:

دقت داشته باشید که معاملات بازار توافقی صرفا از نوع بلوکی و عمده می‌باشد.

آیا امکان استفاده از اعتبار معاملاتی کارگزاری‌ها در بازار توافقی فرابورس وجود دارد؟

خیر. برای انجام معاملات بازار توافقی فرابورس نمی‌توان از اعتبار معاملاتی استفاده کرد. علاوه بر این، نمادهای بازار توافقی، در محاسباتی که کارگزاری برای وجه تضمین دریافت اعتبار انجام ‌می‌دهند، در نظر گرفته نمی‌شوند.

حداقل حجم معاملات در بازار توافقی فرابورس چقدر است؟

حداقل حجم معاملات در بازار توافقی فرابورس چقدر است؟

همان طور که پیشتر اشاره شد، معاملات سهام در بازار توافقی به صورت عمده یا بلوکی انجام ‌می‌شوند. هر سفارش در سمت خرید باید به نحوی باشد که مجموع حجم یا ارزش سفارشات فروش انتخاب شده برای معامله آن سفارش خرید به میزان حداقل:

  • یک دهم درصد (0.1%) از سرمایه پایه شرکت یا 500 میلیون تومان (هر کدام که کمتر است) باشد.

به عنوان مثال، اگر 0.1% سرمایه شرکت برابر 700 میلیون تومان باشد، میزان حداقل ارزش سفارش برابر با 500 میلیون تومان خواهد بود. اگر 0.1٪ سرمایه شرکت برابر 250 میلیون تومان باشد، در فرآیند سفارش‌گیری، 250 میلیون تومان به عنوان حداقل ارزش سفارش در نظر گرفته ‌می‌شود.

سفارشات خریدی که این حد نصاب را ندارند، انجام نخواهند شد. در صورتی که شرکت فرابورس تصمیم بگیرد این میزان حداقلی را افزایش دهد، حداقل ۲ روز کاری قبل از اعمال، در خصوص آن اطلاع‌رسانی ‌می‌کند. البته در صورتی که سفارش فروش اشخاص، حد نصاب‌های لازم را نداشته باشند، تامین کننده نقدینگی ‌می‌تواند بدون لحاظ این موارد حداقلی، سهم‌ها را خریداری کند.

 

آیا در بازار توافقی فرابورس، قراردادهای آتی، اختیار معامله و اختیار فروش تبعی وجود دارد؟

خیر. در بازار توافقی قراردادهای آتی، اختیار معامله و اختیار فروش تبعی سهام منتشر نمی‌شوند. علاوه بر این، در این بازار امکان انجام معاملات فروش استقراضی یا تعهدی نیز وجود ندارد.

نحوه ورود به بازار توافقی فرابورس چگونه است؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به جز انواع صندوق‌های سرمایه گذاری که پیشتر به آن اشاره کردیم، ‌می‌توانند در معاملات بلوکی یا عمده سهام بازار توافقی فرابورس شرکت کنند. دقت داشته باشید که حداقل ارزش معاملات به اندازه 0.1٪ از سرمایه پایه شرکت یا 500 میلیون تومان است.

برای ورود به بازار توافقی بورس، سرمایه‌گذاران باید در ابتدا «اقرارنامه و بیانیه پذیرش ریسک معاملات» کارگزاری در خصوص بازار توافقی فرابورس را به صورت آنلاین یا حضوری امضا کنند. پس از آن ‌می‌توانند درخواست ثبت سفارش را در کارگزاری مربوطه ثبت کنند.

کارمزد معاملات در بازار توافقی فرابورس چقدر است؟

کارمزد معاملات خرید در بازار توافقی فرابورس عبارت از 0.003472 ارزش معامله و کارمزد معاملات فروش در این بازار برابر با 0.00356 است. در مجموع کارمزد خرید و فروش برابر است با 0.007032 از ارزش معامله. جزئیات مربوط به میزان کارمزد بازار توافقی فرابورس در تصویر زیر نشان داده شده است.

کارمزد معاملات در بازار توافقی فرابورس چقدر است؟

چطور نمادهای بازار توافقی را مشاهده کنیم؟

جهت مشاهده نمادهای بازار توافقی کافی است به بخش بازار توافقی سایت فرابورس ایران مراجعه کنید. در حال حاضر ۱۳ نماد در صنایع مختلقی همچون «سرمایه گذاری‌ها»، «انبوه سازی، املاک و مستغلات»، «استخراج کانه‌های فلزی»، «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم»، «منسوجات» و «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» وجود دارد. از جمله نمادهای بازار توافقی ‌می‌توان به «ابنیه» و «سپرده» اشاره کرد.

قوانین مربوط به توقف نمادها و بازگشایی آنها در بازار توافقی فرابورس چگونه است؟

قوانین توقف نمادها و بازگشایی آنها در بازار توافقی همچون سایر قوانین مربوط به نمادهای بورسی و فرابورسی است. جهت مطالعه این قوانین و اطلاع از علل توقف نمادها و زمان بازگشایی آنها از این مقاله استفاده کنید.

نحوه ارسال سفارش در بازار توافقی فرابورس چگونه است؟

ارسال سفارش در بازار توافقی فرابورس در بستر ایستگاه‌های نامک انجام ‌می‌شود. ایستگاه نامک یکی از ایستگاه‌های معاملاتی است که در کنار ایستگاه معاملاتی آنلاین گروهی، امکان ارسال سفارشات از کارگزاری به هسته معاملات را فراهم ‌می‌سازد.

سخن پایانی

در این قسمت به شرح نحوه انجام معاملات و قوانین بازار توافقی فرابورس پرداخته و دانستیم نمادهایی که تاکنون در بازارهای بورس و فرابورس یا بازار پایه پذیرش نشده و یا لغو پذیرش شده‌اند، در بازار توافقی فرابورس به صورت عمده یا بلوکی و بدون محدودیت دامنه نوسان یا حجم مبنا خرید و فروش ‌می‌شوند.

 

جهت آشنایی با سایر قوانین مربوط به بازارهای بورس و فرابورس از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- آدرس اینترنتی سایت بازار توافقی فرابورس چیست؟

جهت مشاهده نمادهای بازار توافقی ‌می‌توانید به سایت شرکت فرابورس ایران مراجعه کنید.

۲- دامنه نوسان قیمت در بازار توافقی فرابورس چقدر است؟

معاملات سهام در بازار توافقی فرابورس بدون محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا انجام می‌شوند.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود