ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

صندوق املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 11 شهریور 1403
بورس تهران   کاوه اوحدی
زمان انتشار 11 شهریور 1403
صندوق املاک و مستغلات چیست؟

صندوق املاک و مستغلات (Real Estate Investment Trust) که به اختصار REIT نامیده می‌شود یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است که در آن با جمع‌آوری سرمایه افراد مختلف، فعالیت «خرید و فروش املاک و اجاره واحدها» انجام شده و بدین طریق سرمایه‌گذاران را از سودِ بازار مسکن بهره‌مند می‌سازد. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق صندوق‌های املاک و مستغلات به طور غیر مستقیم به سرمایه گذاری در مسکن با پول کم بپردازند. در سایر بورس‌های جهانی این صندوق‌ها در دو نوع مشترک و ETF وجود دارند اما در حال حاضر، صندوق‌های املاک و مستغلات در بورس ایران از نوع EFT هستند. در ادامه، تمام جزئیات مربوط به این صندوق‌ها، نحوه خرید، نحوه شناسایی بهترین صندوق، میزان سود و سایر موارد مرتبط را شرح خواهیم داد.

صندوق املاک و مستغلات و سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار مسکن

صندوق املاک و مستغلات یک نوع ابزار مالی برای بهره گرفتن از افزایش قیمت ملک و فعالیت‌هایی همچون اجاره املاک است. افرادی که سرمایه لازم برای خرید ملک و سرمایه گذاری در بازار مسکن را ندارند، می‌توانند با خرید واحدهای این صندوق‌ها، از افزایش قیمت در بازار مسکن بهره‌مند شوند.

البته از آنجایی که بازدهی سرمایه گذاری غیر مستقیم کمتر از سرمایه گذاری مستقیم است، سرمایه‌گذارانی که سرمایه مورد نیاز برای خرید ملک را در اختیار دارند، بهتر است به صورت مستقیم با خرید زمین یا آپارتمان در این بازار سرمایه گذاری کنند. در صورتی که نمی‌دانید چه زمانی برای خرید ملک بهتر است و یا در چه زمانی باید ملک خود را با سود فروخته تا درگیر خواب سرمایه نشوید از مشاوره سرمایه گذاری تیم انجمن خبرگان سرمایه گذاری در ایران استفاده کنید.

سود صندوق املاک و مستغلات از چه طریقی تامین می‌شود؟

سود صندوق املاک و مستغلات از طریق خرید و فروش ملک (یا خرید، بازسازی و فروش ملک) و اجاره برخی از واحدها تامین می‌شود.

لیست صندوق‌های املاک و مستغلات در ایران

صندوق‌های املاک و مستغلات در بورس عبارتند از:

  • صندوق املاک و مستغلات مدیریت ارزش مسکن با نماد «ارزش مسکن»
  • صندوق املاک و مستغلات نیک رای با نماد «دانیک»
  • صندوق املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن با نماد «مالک آتیه»
  • صندوق املاک و مستغلات امین شهر یکم با نماد «امین شهر» (فعال نیست)

هر ۴ صندوق بالا از نوع صندوق‌های قابل معامله یا ETF هستند.

بهترین صندوق املاک و مستغلات

بهترین صندوق املاک و مستغلات

برای انتخاب بهترین صندوق املاک و مستغلات باید میزان بازدهی گذشته آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. علاوه بر این، باید گزارشات و صورت‌های مالی صندوق‌ها در سایت کدال، گزارش خالص ارزش هر واحد از صندوق و سایر موارد مرتبط با تحلیل بنیادی و تحلیل بازار مسکن را انجام دهید. در حال حاضر، تنها صندوق «ارزش مسکن»، عمری بیش از یک سال دارد و تحلیل عملکرد صندوق می‌تواند نسبت به سایر صندوق‌های نوپا دقیق‌تر باشد.

به عنوان مثال، بازدهی ۱ سال گذشته در صندوق ارزش مسکن، برابر با 2.54٪ بوده و سود نقدی هر واحد نیز معادل ۳۵ ریال بوده است. در حال حاضر، وضعیت نه چندان مطلوب صندوق‌های املاک و مستغلات نشان می‌دهد که سرمایه گذاری با پول کم در بازار طلا، بازدهی به مراتب بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد.

در بازار طلا تمام افراد می‌توانند با سرمایه کم تا زیاد سرمایه گذاری کنند؛ کافی است استراتژی‌های خرید و فروش در بازار طلا، بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری، بهترین صندوق طلا و بهترین زمان خرید و فروش آن را بدانید. پیشنهاد می‌کنیم برای آموزش سرمایه گذاری در این بازار و یادگیری تکنیک‌هایی که می‌توانند سالها برای شما بازدهی به ارمغان بیاورند از دوره سرمایه گذاری هوشمندانه در طلا و سکه استفاده کنید.

صندوق املاک و مستغلات چقدر سود دارد؟

صندوق‌های املاک و مستغلات سود به دست آمده از فعالیت‌های خرید و فروش یا اجاره واحدهای خود را به صورت ماهانه، فصلی یا سالانه بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کنند. طبق قانون، باید حداقل ۹۰٪ از سود صندوق  که ناشی از اجاره دارایی‌های غیرمنقول است و سود ناشی از سایر اوراق بهادار تحت تملک صندوق بین سهامداران تقسیم شود. البته این سود پس از کسر هزینه‌های صندوق تقسیم می‌شود. بنابراین اگر سود صندوق کم باشد یا هزینه‌های آن بالا باشند، سود سهامداران کاهش خواهد یافت.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق املاک و مستغلات

مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق املاک و مستغلات

۱- مزایای صندوق املاک و مستغلات

  • ایجاد تنوع در پرتفوی سرمایه گذاری؛ هنگامی که میزان سرمایه افراد، اجازه ورود آنها به بازار مسکن و کسب سود از آن را نمی‌دهد، سرمایه‌گذاران می‌توانند بخشی از پرتفوی خود به صندوق املاک و مستغلات اختصاص داده تا ثبات یا افزایش قیمت این صندوق، روندهای نزولی سایر اجزای پرتفوی (طلا، سهام، دلار و ...) را پوشش دهد.
  • ریسک کم در کنار بازدهی بالا: در بازار مسکن معمولا کاهش قیمت اتفاق نمی‌افتد، بنابراین ریسک سرمایه گذاری در این صندوق‌ها کم و پتانسیل بازدهی در آنها بیشتر است.
  • سرمایه گذاری با پول کم: امکان سرمایه گذاری در صندوق املاک و مستغلات با حداقل ۱۰۰ هزار تومان وجود دارد.
  • هزینه کمتر نسبت به خرید ملک: کارمزد صندوق و هزینه‌های مدیریت آن به نسبت کمتر از هزینه‌هایی همچون مالیات خرید ملک، مالیات نقل و انتقال املاک، کمیسیون مشاوران املاک و ... است.
  • شفافیت بیشتر و عدم ریسک کلاهبرداری: در خرید ملک، ریسک کلاهبرداری (فروش یک خانه به چند نفر و ...) وجود دارد اما در صندوق‌های املاک و مستغلات که تحت نظارت سازمان بورس هستند، چنین ریسک‌هایی وجود ندارد. در واقع، عملکرد این صندوق‌ها توسط سازمان بورس رصد می‌شود.
  • نقدشوندگی بیشتر نسب به خرید و فروش ملک: سرعت خرید و فروش واحدهای صندوق‌ها در بورس بسیار بیشتر از خرید و فروش یک ملک است.

۲- معایب صندوق املاک و مستغلات

  • بازدهی کمتر نسبت به خرید مستقیم ملک: بررسی آمار مربوط به این صندوق‌ها در گذشته نشان می‌دهد که بازدهی آنها به مراتب کمتر از خرید مستقیم ملک توسط افراد بوده است.
  • ریسک مدیریت صندوق: عملکرد بد مدیریت صندوق می‌تواند بازدهی آن را به شدت کاهش دهد.
  • ریسک بازار: نوسانات قیمت صندوق‌ها در بازار که در نتیجه تغییر در عرضه و تقاضا به وجود می‌آیند، می‌توانند بازدهی سرمایه‌گذاران را کاهش دهند.
  • ریسک افزایش هزینه‌های بهره‌برداری: استفاده از املاک به دلیل هزینه‌های دوره‌ای بازسازی، هزینه تاسیسات و ... نیز با ریسک همراه است. اگر این هزینه‌ها به شکل غیرمنتظره‌ای افزایش پیدا کنند، بازدهی صندوق را تحت تاثیر قرار خواهند داد.
  • ریسک اختلاف قیمت واحدهای سرمایه گذاری با ارزش خالص محاسبه شده: قیمت پایانی واحدهای صندوق می‌تواند کمتر یا بیشتر از ارزش خالص دارایی یا ارزش ذاتی هر واحد از صندوق باشد. ارزش گذاری کارشناسی صندوق املاک و مستغلات هر شش ماه یکبار انجام می‌شود و به همین علت محاسبه دقیق ارزش ذاتی نیز جز در ۲ بازه در سال امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر سرمایه‌گذاران صندوق را با قیمت بیشتر از ارزش ذاتی خریداری کنند، متضرر خواهند شد.
  • ریسک عدم تقاضا برای فروش مستغلات یا مزایده آنها: ممکن است صندوق قصد فروش بخشی از دارایی‌های خود (برای عمل کردن به تعهد خود یا کسب سود) را داشته باشد اما خریداران به دلیل شرایط اقتصادی، در خرید تعلل کنند.
  • ریسک افزایش مطالبات: اگر مستاجران اجاره بهای املاک تحت مالکیت صندوق را دیر پرداخت کنند و یا حتی شرکت بیمه، طلب ناشی از خسارت‌های غیرمترقبه به ساختمان‌ها را دیر پرداخت کند، احتمال کاهش بازدهی و سود صندوق وجود خواهد داشت.
  • ریسک نرخ بهره: در صورتی که نرخ بهره بیشتر از نرخ بازدهی املاک و مستغلات شود، سرمایه گذاری در صندوق با عدم اطمینان همراه خواهد بود. علاوه بر این، افزایش نرخ بهره بانکی و اوراق درآمد ثابت منجر به کاهش قیمت اوراق درآمد ثابت کنونی صندوق خواهد شد و بازدهی آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • هزینه صندوق: بالا بودن هزینه‌های صندوق می‌تواند منجر به کاهش بازدهی آن شود. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه تاسیس، هزینه برگزاری مجامع، کارمزد بازارگردان، کارمزد متولی، حق الزحمه حسابرس، کارمزد مدیر صندوق و ... .

خصوصیات املاک خریداری شده توسط صندوق املاک و مستغلات

خصوصیات املاک خریداری شده توسط صندوق املاک و مستغلات

اگر قصد سرمایه گذاری در صندوق‌های املاک و مستغلات را دارید، بهتر است با مشخصات املاکی که این صندوق‌ها قادر به خرید و فروش و اجاره آن هستند، آشنایی پیدا کنید. املاک خریداری شده باید حتما دارای کاربری مشخص (مسکونی، تجاری، اداری و ...) باشند. سایر ویژگی‌های مهم املاک قابل خریداری توسط صندوق املاک و مستغلات عبارتند از:

  • ملک باید سند رسمی و گواهی پایان کار معتبر داشته باشد.
  • ملک باید در ایران بوده و قابل انتقال به غیر باشد.
  • ملک نباید منع قانونی، قراردادی و یا قضایی در مالکیت داشته باشد.
  • ملک نباید در رهن یا وثیقه باشد.
  • ملک باید فاقد زمین بدون بنا یا بناهای نامتناسب با مساحت زمین باشد.

ترکیب دارایی صندوق املاک و مستغلات چگونه است؟

حداقل ۷۰٪ از ترکیب دارایی صندوق املاک و مستغلات مربوط به خرید و فروش ملک و اجاره آن است. ۳۰٪ مابقی به اوراق درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و ... است. البته میزان ترکیب دارایی در هر صندوق ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی صندوق‌ها حداقل ۶۰٪ را به سرمایه گذاری در املاک اختصاص می‌دهند. بنابراین با افزایش قیمت در بازار مسکن، این صندوق‌ها نیز دچار افزایش قیمت می‌شوند. البته نحوه مدیریت صندوق‌ها متفاوت بوده و ممکن است تمام صندوق‌ها نتوانند بازدهی متناسبی با بازار مسکن به دست بیاورند.

نحوه خرید صندوق املاک و مستغلات در بورس چگونه است؟

نحوه خرید صندوق املاک و مستغلات در بورس چگونه است؟

صندوق‌های املاک و مستغلات در تابلوی فرابورس معامله می‌شوند. برای خرید این صندوق‌ها باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی
  2. ثبت نام در کارگزاری و شارژ حساب به مقدار دلخواه
  3. جستجوی نماد صندوق املاک و مستغلات در سامانه کارگزاری
  4. خرید به مقدار دلخواه

فروش واحدهای صندوق‌های املاک و مستغلات نیز از طریق کارگزاری‌های بورسی امکان‌پذیر است.

نحوه ارزش گذاری املاک در صندوق املاک و مستغلات چگونه است؟

ارزش‌گذاری املاک در صندوق املاک و مستغلات توسط این افراد انجام می‌شود:

  • کارشناس رسمی املاک
  • مشاوره قوه قضائیه
  • کارشناس رسمی دادگستری

این ارزشگذاری در سه دوره زمانی انجام می‌شود:

  • هنگام خرید
  • در زمان نگهداری
  • هنگام فروش

هیئت کارشناسی رسمی برای ارزیابی ارزش مستغلات صندوق در دوره‌های شش ماهه و به عنوان بخشی از پروسه تهیه گزارش خالص ارزش دارایی‌های صندوق تشکیل می‌شود. گزارش «خالص ارزش هر واحد سرمایه گذاری به بهای تمام شده» مربوط به صندوق‌های املاک و مستغلات را می‌توانید از طریق سایت کدال مشاهده کنید. تصویر زیر، نمونه‌ای از صورت خالص دارایی در صندوق املاک و مستغلات ارزش مسکن را نشان می‌دهد.

نحوه ارزش گذاری املاک در صندوق املاک و مستغلات چگونه است؟

آیا تغییر در قوانین مالیاتی می‌تواند سود صندوق املاک و مستغلات را تحت تاثیر قرار دهد؟

بله. ریسک تغییر قوانین و مقررات یکی از ریسک‌هایی است که صندوق‌های املاک و مستغلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از جمله این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قوانین مالیاتی همچون قانون مالیات‌های مستقیم، قانون مالیات بر ارزش افزوده و ... .
  • قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی
  • مقررات مربوط به بازارگردانی صندوق، افزایش سرمایه، نحوه ارزش‌گذاری و ... .

تفاوت صندوق زمین و ساختمان با صندوق املاک و مستغلات

تفاوت صندوق زمین و ساختمان و صندوق املاک و مستغلات در نحوه سرمایه گذاری آنها در بازار مسکن است. در صندوق املاک و مستغلات، ملک‌های ساخته شده خرید و فروش شده یا اجاره داده می‌شوند و بازدهی حاصل آن از طریق تقسیم سود و افزایش قیمت NAV صندوق‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می گیرد اما در صندوق زمین و ساختمان، سرمایه افراد در صندوق برای پروژه‌های ساخت و ساز املاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین ترتیب پس از ساخت ساختمان و فروش آن، بازدهی آن بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود.

انواع صندوق املاک و مستغلات در جهان

انواع صندوق املاک و مستغلات در جهان

هرچند صندوق‌های املاک و مستغلات در ایران هنوز سابقه فعالیت و بازدهی چشم‌گیری نداشته‌اند اما این صندوق‌ها در سایر بورس‌های جهانی، بازدهی مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند. به نقل از وبسایت اینوستوپدیا، انواع صندوق املاک و مستغلات عبارتند از:

۱- صندوق املاک و مستغلات سهامی (Equity REIT)

این صندوق‌ها بیشتر متکی به املاک درآمدزا هستند. به عبارت دیگر، عمده بازدهی صندوق از طریق اجاره واحدها به دست می‌آید نه خرید و فروش ملک.

۲- صندوق املاک و مستغلات رهنی (Mortgage REIT)

این صندوق‌ها با استفاده از اوراق بهادار با پشتوانه رهنی، وام مورد نیاز برای ساخت املاک را در اختیار مالکان یا صاحبان پروژه ساخت و ساز قرار می‌دهند. حاشیه سود خالص آنها از طریق کم کردن هزینه‌های تامین وام از سود حاصل از پرداخت وام به دست می‌آید. طبیعی است که تغییرات نرخ بهره، میزان سود این صندوق‌ها را دستخوش تغییر خواهد کرد.

۳- صندوق املاک و مستغلات ترکیبی (Hybrid REIT)

این صندوق‌ها که تعداد آنها بسیار کم است از ترکیب استراتژی‌های صندوق املاک و مستغلات سهامی و رهنی استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

مسکن یکی از مهمترین بازارها برای سرمایه گذاری مخصوصا به هنگام تورم بالا، است. صندوق‌های املاک و مستغلات، فرصتی را فراهم کرده‌اند تا افرادی که سرمایه کمتری دارند نیز بتوانند در بازدهی بازار مسکن سهیم شوند. البته به دلایلی از جمله بازدهی کم این صندوق‌ها، در حال حاضر سرمایه‌گذاری در آنها پیشنهاد نمی‌شود. در عوض، سرمایه‌گذارانی که سرمایه کمتری دارند، می‌توانند از مزایای بازارهای طلا و بورس بهره‌مند شوند.

 

جهت آشنایی با سایر صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- نماد صندوق املاک و مستغلات چیست؟

در حال حاضر ۳ صندوق املاک و مستغلات با نمادهای «ارزش مسکن»، «داتیک»، و «مالک آتیه» در بازار سرمایه ایران فعال هستند.

۲- نماد صندوق املاک و مستغلات آگاه چیست؟

در حال حاضر، صندوق املاک و مستغلات کارگزاری آگاه با نماد کلید، راه‌اندازی نشده اما پذیره‌نویسی آن به زودی انجام می‌شود.

۳- نماد صندوق املاک و مستغلات مفید چیست؟

در حال حاضر، کارگزاری مفید صندوقی در زمینه املاک و مستغلات ندارد.

۴- آیا می‌توان در صندوق املاک و مستغلات بانک شهر سرمایه گذاری کرد؟

خیر. در حال حاضر، صندوق املاک و مستغلات بانک شهر با نماد «امین شهر» فعال نیست.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود