ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

دامپینگ چیست و چه تاثیری بر نظام اقتصادی جهان می گذارد؟

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 09 مهر 1403
اقتصاد و سرمایه گذاری   فرزاد نشاط
زمان انتشار 06 مرداد 1401
دامپینگ چیست و چه تاثیری بر نظام اقتصادی جهان می گذارد؟

در علم اقتصاد و در تجارت جهانی، اصطلاح دامپینگ (Dumping) هنگامی به کار می‌رود که کشور یا شرکتی، محصول تولیدی خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار داخلی کشور وارد کننده، به آن کشور صادر می‌کند.

دامپینگ‌ها می‌توانند برای تولیدکنندگان کشور وارد کننده، خطرناک باشند؛ دلیل این امر به ورود حجم بسیار بالا و قابل توجهی از یک محصول با قیمتی ارزان‌تر نسبت به کالاهای مشابه داخلی مربوط می‌شود. در ادامه مقاله، به بررسی دامپینگ و تاثیرات آن در اقتصاد جهانی می‌پردازیم.

مشاهده بیشتر: فارکس

دامپینگ چیست؟

اصطلاح دامپینگ (Dumping) از کلمه «Dump» به معنای «ارزان ‌فروختن یک محصول» گرفته شده است، اصطلاح مقابل این واژه «آنتی دامپینگ» یا «Anti-dumping» است که تمام فعالیت‌های کشورها برای مقابله با این ماجرا را در بر می‌گیرد.

به بیان ساده‌تر، اصطلاح دامپینگ را می‌توان این طور تعریف کرد که، محصولی خارجی با قیمتی بسیار کمتر از محصول داخلی به فروش می‌رسد و همین موضوع باعث می‌شود که مردم جذب کالاهای ارزان قیمت‌تر شوند و از خرید کالاهای داخلی اجتناب کنند.

مثالی از دامپینگ در اقتصاد جهانی

یکی از نمونه‌های بارز دامپینگ، کشور چین است که با عرضه زیاد محصولات خود در سراسر دنیا توانسته کالاهایی را با قیمت پایین‌تر از کشور وارد کننده، به فروش رسانده و بسیاری از بازارهای دنیا را در اختیار خود بگیرد.

  • ایران، یکی از کشورهایی است که چین در حال انجام دامپینگ در ایران است.

بررسی انواع دامپینگ

دامپینگ‌ها را می‌توان بسته به مدت زمانی که دارند به سه دسته تقسیم کرد.

مشاهده بیشتر: آموزش رایگان فارکس

انواع دامپینگ

1. دامپینگ فصلی

هنگامی که فروشندگان یا تولیدکنندگان یک کشور، فصل فروش محصولاتشان در کشور خودشان به پایان برسد و در آن فصل خواهانی برای محصولات نداشته باشند، باقی مانده اجناس فروش نرفته خود را به دیگر کشورها صادر می‌کنند.

  • نمونه دامپینگ فصلی را می‌توان در صنعت پوشاک مشاهده کرد.

2. دامپینگ کوتاه مدت

همانطور که از نام این نوع دامپینگ پیداست، به صورت کوتاه مدت و سریع اتفاق می‌افتد و هدف اصلی آن، بیشتر برای به دست آوردن سهم بیشتری از یک بازار و خارج‌ کردن رقبای داخلی و خارجی است.

پیشنهاد ویژه: استراتژی فارکس

3. دامپینگ بلند مدت

در این نوع از دامپینگ، قیمت یک محصول در کشور تولید کننده نسبت به کشور وارد کننده به دلایل مختلف همچون

  • ارزان بودن ماده اولیه در آن کشور نسبت به کشور مقصد
  • وجود تکنولوژِی‌های پیشرفته‌تر
  • ارزان بودن نیروی کار
  • و...

بدون وارد کردن ضرر به کشور تولید کننده، ارزان‌تر تمام می‌شود. به همین دلیل، کشور تولیدکننده می‌تواند در بلندمدت، محصول مشابهی با نمونه‌های داخلی اما با قیمت پایین‌تر صادر کند. 

بررسی مزایای دامپینگ

بررسی مزایای دامپینگ

از اثرات مثبت دامپینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مصرف کنندگان، محصول وارد شده به وسیله دامپینگ را با قیمت کمتری خریداری می‌کنند و همین عامل باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.

۲- دامپینگ می‌تواند باعث ایجاد رقابت در بین صنایع یا شرکت‌های موجود در بازارهای خارجی (بازارهای وارداتی) شود و اگر پیش بینی آن‌ها این باشد که ممکن است دامپینگ برای بلند مدت ادامه داشته باشد، باید راه‌هایی برای کاهش هزینه و بهبود کیفیت محصولات خود پیدا کنند تا نسبت به محصولات بقیه رقبا عملکرد و فروش بهتری داشته باشند و این مورد برای مصرف کننده می‌تواند بسیار مناسب باشد.

۳- دامپینگ به کشورها و صادرکنندگان اجازه می‌دهد تا مقداری از موجودی خود که انباشته شده و ممکن است به هدر برود را به فروش برسانند. انجام این کار باعث به وجود آمدن مشاغل و درآمدهای بیشتر و از همه مهم‌تر استاندارد زندگی بالاتر در بسیاری از کشورهای صادرکننده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش خرید و فروش در بازار فارکس

معایب دامپینگ

معایب دامپینگ

دامپینگ علاوه بر مزایا، معایب و اثرات منفی نیز دارد که می‌توان به مواردی همچون خارج کردن تولید کنندگان از دور تجارت در کشورهای وارد کننده اشاره کرد. این موضوع باعث از بین رفتن مشاغل و افزایش بیکاری در آن کشور وارد کننده می‌شود.

روش مقابله کشورها با پدیده دامپینگ

کشورها برای مقابله با دامپینگ از دو روش «تعیین مالیات جبرانی و عوارض سنگین گمرکی» و «حمایت از تولیدکنندگان داخلی» استفاده می‌کنند.

۱- تعیین مالیات سنگین یکی از روشهای قدرتمند مقابله با پدیده دامپینگ است. در نتیجه، قیمت تمام شده محصولات افزایش یافته و از شدتِ پدیده ارزان فروشی کاسته می‌شود.

۲- دولت‌ها می‌توانند با استفاده از روشهایی همچون معافیت مالیاتی، پرداخت یارانه، رفع قوانین دست و پاگیر تولید و ... از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند. در نتیجه، قیمت محصولات داخلی کاهش یافته و موضوع ارزان قیمت بودن کالاهای خارجی از بین می‌رود.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به مفهوم دامپینگ، انواع، مزایا و معایب آن اشاره شد. دامپینگ که به معنای ارزان تر فروختن یک محصول است می‌تواند توسط عواملی که پیش‌تر گفته شد باعث تغییرات اساسی در اقتصاد یک کشور شود. همچنین اصطکاک ناشی از دامپینگ زمانی می‌تواند حادتر شود که دامپینگ به صنایعی که برای رفاه اقتصادی ملی و امنیت ملی حیاتی تلقی می‌شوند صدمه بزند یا آن‌ها را از بین ببرد.

 

جهت افزایش دانش خود در رابطه با اقتصاد و سرمایه گذاری از مقالات زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

دامپیینگ چیست؟

اصطلاح دامپینگ (Dumping) از کلمه «Dump» به معنای «ارزان‌ فروختن یک محصول» گرفته شده است و به این مورد اشاره دارد که کشور یا شرکتی، محصول تولیدی خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار داخلی کشور وارد کننده، به آن کشور صادر می‌کند.

دامپینگ‌ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

دامپینگ‌ها را می‌توان بسته به مدت زمانی که دارند به سه دسته: فصلی، کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرد.

 

 

: ارسال نظر
نظرات :
  • comment 265
    ریحانه
    1401-05-11

    جالب بود که دامپینگ در اقتصاد تاثیر مثبت هم داره

  • comment 611
    عباس
    1401-08-03

    دامپینگ تنها از طریق کشورهای خارجی تحمیل میشه؟

    • درود به شما، به اصطلاح دامپینگ و روش اجرای اون به طور کامل در متن مقاله اشاره کردیم.

  • comment 805
    ahmad
    1401-09-11

    فقط پیشی گرفتن از رقبا دلیل ایجاد دامپینگ هست؟

    • عرض سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز، دامپینگ میتونه دلایل مختلفی داشته باشه که در متن مقاله اشاره کردیم.

  • comment 1758
    (ghazal)
    1402-01-15

    سلام قوانینی برای دامپینگ وجود نداره؟ این طور باشه هر کشوری میتونه با این روش رقبا رو به راحتی حذف کنه و بازار اون محصول رو خراب کنه!

    • عرض سلام و احترام خدمت شما، خیر، دامپینگ گران است و سال ها طول می کشد تا صادرکنندگان با قیمت کمتری بفروشند و رقبا را از کار بیاندازند و همچنین ممکن است بدهی کشور صادرکننده به دلیل یارانه های ارائه شده برای فروش با قیمت های پایین تر در خارج از کشور افزایش یابد و این موارد میتواند برای یک کشور مضر باشد.

  • comment 3736
    GhazalGhasemi
    1402-05-25

    سلام. به جز رقابت، چه دلیل دیگری برای ایجاد دامپینگ وجود دارد؟

    • عرض سلام و احترام. از دلایل دیگه دامپینگ میشه به فروش سریع محصولاتی که بیش از نیاز بازار تولید شده‌اند. بازکردن جای خود در یک بازار جدید و خلاص‌شدن از دست کالاهای کم‌ارزش اشاره کرد.

آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود