ارتباط با
پشتیبانی آنلاین

آموزش چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال | از مبتدی تا پیشرفته

زمان مطالعه 5 دقیقه
آخرین بروزرسانی 03 خرداد 1403
فارکس   فرزاد نشاط
زمان انتشار 03 خرداد 1403
آموزش چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال | از مبتدی تا پیشرفته

چنگال اندروز (Andrews' Pitchfork) یکی از ابزارهای محبوب در تحلیل تکنیکال است که توسط دکتر آلن اندروز (Dr. Alan Andrews) توسعه یافته است. این اندیکاتور از سه خط موازی تشکیل شده و سطوح احتمالی حمایت و مقاومت و همچنین محل احتمالی شکست (رو به بالا یا رو به پایین) را نشان ‌می‌دهد. جهت رسم چنگال اندروز، سه پیوت مربوط به آخرین نوسانات قیمت انتخاب ‌می‌شوند و پس از انتخاب، پلتفرم تحلیلی شما به صورت خودکار خطوط چنگال را رسم ‌می‌کند. در ادامه به آموزش ابزار چنگال اندروز، جزئیات نحوه ترسیم و سیگنال‌های آن خواهیم پرداخت.

نحوه شناسایی پیوت برای رسم چنگال اندروز

جهت ترسیم چنگال اندروز باید اول از همه پیوت‌ها را در چارت قیمت شناسایی کنیم. پیوت، محلی است که در آنجا قیمت تغییر جهت ‌می‌دهد و برای شناسایی آن اندیکاتورهای مختلفی وجود دارد. با این وجود، شما ‌می‌توانید بدون نیاز به اندیکاتور، پیوت‌ها را با روشی چشمی و مشاهده در نمودار بیابید. پیوت‌ها در واقع همان نقاط کف (Low) و سقف (High) هستند. بنابراین ‌می‌توان این نقاط را در نمودار به راحتی تشخیص داد.

در نهایت ‌می‌توانید از اندیکاتورهای زیگزاگ، مکدی (نقاط سقف در فاز مثبت مکدی و نقاط کف در فاز منفی مکدی) و فیبوناچی ریتریسمنت (اصلاح قیمت به اندازه حداقل 38.2 توسط پیوت جدید با توجه به دو پیوت قبل از آن) برای فیلتر کردن پیوت‌های شناسایی شده استفاده کنید. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در مبحث پیوت‌ها با دو نوع پیوت ماژور و مینور سروکار داریم. پیوت‌های مینور، نقاط کف و سقف کوتاه مدت که در میانه‌ی روند اصلی شکل گرفته‌اند را نشان ‌می‌دهند. پیوت‌های ماژور، نقاط چرخش قیمت در روند اصلی را نشان ‌می‌دهند.

معامله‌گرانی که استراتژی معاملاتی آنها بر مبنای پیروی از روند است از پیوت‌های ماژور برای ترسیم چنگال اندروز استفاده ‌می‌کنند اما برخی دیگر از معامله‌گران که در تایم فریم‌های کوتاه مدت ترید ‌می‌کنند ممکن است از پیوت‌های مینور نیز بدین منظور استفاده کنند. به هر حال پیش از هر اقدامی باید جهت حرکت قیمت در بازار را تشخیص دهید.

ترتیب پیوت‌ها در ابزار چنگال اندروز

بهتر است پیوت‌هایی که برای رسم پیچفورک در نظر گرفته‌اید مربوط به آخرین نوسانات قیمت باشند. ترتیب این پیوت‌ها باید به شکل زیر باشد:

  • کف، سقف و کف
  • سقف، کف و سقف

با انتخاب این سه نقطه توسط ابزار چنگال اندروز به صورت خودکار، خطوط موازی ترسیم ‌می‌شوند.

معرفی قسمت‌های مختلف ابزار چنگال اندروز

چنگال اندروز (Andrews' Pitchfork) یکی از ابزارهای محبوب در تحلیل تکنیکال است که توسط دکتر آلن اندروز (Dr. Alan Andrews) توسعه یافته است. این اندیکاتور از سه خط موازی تشکیل شده و سطوح احتمالی حمایت و مقاومت و همچنین محل احتمالی شکست (رو به بالا یا رو به پایین) را نشان ‌می‌دهد

خط میانی؛ به خطی که از پیوت اول و وسط ِ دو پیوت دیگر، ترسیم ‌می‌شود، خط میانی گفته ‌می‌شود.

خطوط موازی (باله‌ها)؛ به دو خط موازی که در بالا و پایین خط میانی رسم ‌می‌شود، باله‌های کناری یا خطوط موازی گفته ‌می‌شود.

خطوط ماشه؛ خطوطی که از وصل کردن پیوت اول به هر یک از پیوت‌های دوم و سوم رسم ‌می‌شود، خطوط ماشه نامیده ‌می‌شوند.

شروط مورد نیاز برای ترسیم چنگال اندروز

برای اینکه ترسیم چنگال اندروز، کاربردی باشد بایستی سه شرط زیر را در نظر بگیرید:

۱- محدوده جابه‌جایی قیمت در چنگال اندروز باید بین دو بال یا چنگال کناری باشد. در صورت خروج قیمت از دو بال کناری، چنگال اندروز ترسیمی دیگر مورد تایید نخواهد بود. با اینحال، خروج جزیی قیمت از باله‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

شروط مورد نیاز برای ترسیم چنگال اندروز

۲- بهتر است نقطه C در هر دو چنگال صعودی و نزولی در میانه نقاط A و B باشد. به عنوان مثال، در تصویر بالا خط BC، مقدار اصلاح قیمت نسبت به خط AB‌ را نشان می‌دهد. اما اگر نقطه C پایین‌تر از نقطه A قرار می‌گرفت، بدین معنی بود که روند صعودی یا نزولی قالبی در بازار وجود ندارد. البته وجود این اصل برای ترسیم چنگال اندروز الزامی نیست.

۳- نقطه B نیز نباید مابین نقاط A و C‌ باشد. رسم اشتباه چنگال اندروز در چنین حالتی ناشی از انتخاب اشتباه پیوت‌ها است.

اصول چنگال اندروز

در ادامه به اصول چنگال اندروز می‌پردازیم.

۱- هنگامی که چنگال اندروز بر مبنای آخرین نوسانات قیمت ترسیم شود، قیمت در 80%‌ مواقع به خط میانی برمی‌گردد و آن را لمس ‌می‌کند.

۲- هنگامی که قیمت، خط میانی را لمس ‌می‌کند، در اغلب موارد یک پیوت شکل می‌گیرد.

۳- در اغلب موارد، قیمت در نزدیکی‌های خط میانی نوسان خواهد داشت و بیشتر از یک بار آن را لمس خواهد کرد.

۴- چهارمین اصل چنگال اندروز مربوط به مواقعی است که قیمت خط میانی را لمس نمی‌کند؛ اگر قیمت خط میانی را لمس نکرده و برگردد اولین تارگت، رسیدن قیمت به نقطه سوم (C) چنگال است.

نحوه معامله بر اساس قانون اول چنگال اندروز

از آنجایی که در این بخش از مقاله، آموزش چنگال اندروز پیشرفته را هدف قرار داده‌ایم به انواع روشهای ترید با چنگال اندروز می‌پردازیم.

قانون اول چنگال اندروز بر مبنای برگشت قیمت به خط میانی )در 80% مواقع( است. برای ترید کردن در این حالت، ابتدا چنگال اندروز را ترسیم کنید و منتظر بازگشت قیمت از نقطه C باشید. برای اینکه از بازگشت قیمت از نقطه C به خط میانی چنگال مطمئن شوید از نکات زیر استفاده کنید:

  • به آرایش کندلی پس از نقطه C‌ دقت کنید. در صورت مشاهده الگوهای شمعی بازگشتی ‌می‌توان به برگشت قیمت امیدوار بود.
  • همزمان ‌می‌توانید از ابزار فیبوناچی اصلاحی استفاده کرده و پس از اصلاح خط BC به اندازه 8% فاکتور تاییدی دیگری بگیرید.
  • در نهایت ‌می‌توانید از سیگنال اندیکاتورهایی همچون استوکاستیک، RSI، مکدی و ... استفاده کنید.

نحوه معامله بر اساس قانون اول چنگال اندروز

به عنوان نمونه در نمودار جفت ارز NZD/USD، چنگال اندروز صعودی را ترسیم کرده‌ایم (دقت کنید که نقطه C‌ در میانه AB قرار نگرفته است). پس از تشکیل نقطه C، الگوی پوشای صعودی شکل گرفته است. همان طور که مشاهده ‌می‌کنید، استوکاستیک نیز از سمت منطقه اشباع فروش به سمت بالا حرکت کرده است.

 نحوه معامله بر اساس قانون اول چنگال اندروز

برای اینکه از برگشت قیمت مطمئن شوید نیز ‌می‌توانید منتظر اصلاح 38.2 درصدی فیبوناچی باشید و پس از آن وارد معامله خرید در کندل جاری یا کندل بعدی شوید. در این حالت ‌می‌توانید حد سود خود را بر روی خط میانی چنگال تنظیم کنید. حد ضرر در این روش، کمی پایین‌تر از نقطه C قرار داده می‌شود اما با توجه به فاصله حد سود و حد ضرر در این مثال، نسبت ریسک به ریواردی مناسبی نخواهید داشت. بنابراین بهتر است حد ضرر را کمی پایین‌تر از آخرین کف قرار دهید.

  • این روش ترید و تمام روشهای بعدی جنبه آموزشی دارند. برای انجام معاملات واقعی باید حتما از یک استراتژی معاملاتی که مدیریت ریسک و روانشناسی را نیز پوشش دهد، استفاده کنید. پیشنهاد ‌می‌کنیم جهت آشنایی با استراتژی معاملاتی موفق CTS و نمونه تریدهای انجام شده با آن در بازار فارکس به این قسمت مراجعه کنید.

نکات مهم در خصوص قانون دوم و سوم چنگال اندروز

نوسان قیمت در محدوده خط میانی و تشکیل پیوت در این ناحیه، دو قانون بعدی چنگال اندروز هستند. در این زمینه به نکات زیر دقت کنید:

  • در اغلب موارد، پیوتی که در خط میانی چنگال تشکیل ‌می‌شود، مبنایی برای تشکیل یک چنگال جدید است.
  • نوسان قیمت در محدوده خط میانی نشان‌دهنده بی تصمیمی معامله‌گران در آن منطقه قیمتی است.

نکات مهم در خصوص قانون دوم و سوم چنگال اندروز

نحوه معامله با قانون چهارم چنگال اندروز

از آنجایی که این قانون بر این نکته دلالت دارد که در صورت برگشت قیمت از خط میانی (در حالی که خط میانی تاچ یا لمس نشده باشد) انتظار برگشت تا نقطه C وجود دارد. همان طور که در تصویر زیر مشاهده ‌می‌کنید، قیمت خط میانی را تاچ نکرده و پس از مدتی به محل نقطه C‌ (مستطیل آبی) رسیده و از آن گذشته است.

نحوه معامله با قانون چهارم چنگال اندروز

نحوه معامله با خطوط موازی و خطوط ماشه در چنگال اندروز

هر گاه یکی از خطوط موازی چنگال اندروز شکسته شود، هشداری برای تغییر روند صادر ‌می‌شود. اگر فاصله خط موازی شکسته شده و خط ماشه زیاد و با شیب مناسب باشد، سیگنال احتمال تغییر روند صادر ‌می‌شود. بهتر است بلافاصله پس از شکست وارد معامله نشده و صبر کنید تا پس از اتمام پولبک و ادامه حرکت وارد پوزیشن شوید.

نحوه معامله با خطوط موازی و خطوط ماشه در چنگال اندروز

حمایت و مقاومت در چنگال اندروز

خطوط موازی و خط میانی توسط اغلب معامله‌گران به عنوان مناطق حمایت و مقاومت شناسایی ‌می‌شوند. با این حال، اعتبار خطوط موازی بیشتر از خط میانی است. به طور کلی، معامله‌گران (در چنگال صعودی) دارایی مالی را در نزدیکی‌های خط پایینی یا حمایت خریداری کرده و در نزدیکی‌های خط بالایی یا مقاومت به فروش می‌رسانند. لازم به ذکر است که استفاده از این خطوط به عنوان حد سود و حد ضرر نیز رایج است. البته سیگنال‌های اصلی چنگال اندروز تحت عنوان قوانین چنگال نیز شناخته ‌می‌شوند.

قوانین چنگال اندروز

در این قسمت، سیگنال‌های چنگال اندروز را که به شکل عمومی در بین معامله‌گران رواج دارند و با نام قوانین چنگال اندروز شناخته ‌می‌شوند را شرح خواهیم داد.

قانون اول خرید: هر گاه قیمت بتواند خط موازی بالایی چنگال نزولی را بشکند، احتمال صعود بازار قوت گرفته و سیگنال خرید صادر ‌می‌شود.

قانون دوم خرید: هر گاه قیمت در یک چنگال نزولی، نتواند به خط میانه برسد و با حرکت به سمت خط ماشه بالایی، آن را بشکند، سیگنال خرید صادر ‌می‌شود.

قانون اول فروش: هر گاه قیمت خط موازی پایینی چنگال صعودی را بشکند، احتمال افت قیمت در بازار قورت گرفته و سیگنال فروش صادر ‌می‌شود.

قانون دوم فروش: هر گاه قیمت در یک چنگال صعودی، نتواند به خط میانی برسد و با حرکت به سمت خط ماشه پایینی، منجر به شکسته شدن آن شود، سیگنال فروش صادر ‌می‌شود.

در هر صورت باید سیگنال سایر اندیکاتورها یا الگوها را بر مبنای استراتژی معاملاتی خود نیز در نظر داشته باشید.

خطوط هشدار در ابزار چنگال اندروز

دکتر اندروز پس از ترسیم چنگال در نمودار، خطوطی به موازات دو خط موازی بالایی و پایینی خط میانه ترسیم می‌کرد. فاصله این خطوط تا خطوط موازی برابر با فاصله خطوط موازی تا خط میانه بود. او این خطوط جدید را خطوط هشدار نمود. در تصویر زیر، خطوط هشدار با خطوط زرد رنگ نشان داده شده‌اند.

خطوط هشدار در ابزار چنگال اندروز

 اندروز معتقد بود که قیمت ‌می‌تواند به این خطوط هشدار نیز عکس العمل نشان دهد. بدین صورت که با رسیدن قیمت به این محل:

  • در صورت شکست خط هشدار، به سمت خط هشدار بعدی حرکت ‌می‌کند.
  • در صورت تشکیل پیوت، احتمال برگشت قیمت وجود خواهد داشت.

همان طور که در تصویر بالا مشاهده ‌می‌کنید، قیمت هم خط موازی پایینی و هم خط ماشه پایینی (خط چین آبی) را شکسته و سیگنال فروش صادر شده است.

در انواع پلتفرم‌های تحلیلی از جمله تریدینگ ویو، امکان بهره‌گیری از انواع خطوط هشدار وجود دارد. کافی است به قسمت تنظیمات اندیکاتور چنگال اندروز (که در واقع جز ابزارهای کانال دسته‌بندی ‌می‌شود) رفته و تیک مربوط به اعداد مورد نظر خود را بزنید.

خطوط هشدار در ابزار چنگال اندروز

محدودیت‌های چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال چیست؟

انتخاب سه پیوتی که منجر به رسم چنگال اندروز ‌می‌شوند، اهمیتی حیاتی دارد. حتی یک اشتباه کوچک در این زمینه ‌می‌تواند منجر به ضرر قطعی در معامله شود.

بررسی انواع چنگال اندروز در تریدینگ ویو

تا بدینجا درباره نسخه اصلی چنگال اندروز صحبت کردیم. با این وجود در تریدینگ ویو، سه نوعِ دیگر چنگال که تغییرات اندکی نسبت به نسخه استاندارد پیدا کرده‌اند نیز وجود دارند.

  1. چنگال (Pitchfork): این همان نسخه اصلی است که توسط دکتر آلن اندروز توسعه داده شده است. در حالت پیشفرض این ابزار، به جای ۳ خط از ۵ خط استفاده شده است. شما ‌می‌توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات، تیک مربوط به خطوط اضافی در نقطه 0.5 را برداشته یا در صورت نیاز حتی تیک مربوط به سایر خطوط موازی با خط میانه را فعال کنید.
  2. چنگال با خط میانی شیف (Schiff Pitchfork): این ابزار نیز از چنگال استاندارد مشتق شده با این تفاوت که خط میانی بر مبنای یک دوم فاصله افقی و یک دوم فاصله عمودی بین دو نقطه اول ترسیم ‌می‌شود. ایده اصلی پشت این ابزار، ترسیم یک نوع کانال قیمتی بوده است. بر این اساس، زمانی که قیمت از کانال خارج شود احتمال تغییر در جهت آن وجود خواهد داشت.
  3. چنگال با خط میانی بهبود داده شده (Modified Schiff Pitchfork): در این نسخه که مشابه نسخه قبلی است، دسته‌ی چنگال (ابتدای خط میانی) در وسط فاصله عمودی و افقی دو پیوت اول قرار داده شده است.
  4. چنگال داخلی (Inside Pitchfork):در این ابزار، مبدا بر اساس خطوط موازی تعیین ‌می‌شود نه خط میانی. یک دوم فاصله افقی و یک دوم عمودی بین دو پیوت اول مبنای محاسبات است.

سخن پایانی

در این مقاله به آموزش چنگال اندروز و نحوه ترسیم آن پرداختیم. پیشنهاد ‌می‌شود برای رسم چنگال، ابتدا روند اصلی را تشخیص داده و پس از آن سه پیوت ماٰژور آخر را شناسایی کنید. در صورتی که قیمت از خطوط موازی چنگال خارج شد، هشدار تغییر جهت قیمت صادر ‌می‌شود و در صورتی که خطوط ماشه بالایی یا پایینی نیز شکسته شدند، سیگنال خرید یا فروش صادر ‌می‌شود. در نهایت، پیشنهاد ‌می‌کنیم حتما اصول معامله‌گری را بر مبنای یک استراتژی معاملاتی موفق یاد بگیرید. در دوره جامع فارکس با استراتژی CTS، یک استراتژی موفق و چندین بار تست شده جهت انجام معاملات در بازار فارکس و سایر بازارهای جهانی آموزش داده ‌می‌شود. فراجویان پس از یادگیری اصول معامله‌گری (تحلیل تکنیکال کلاسیک، پرایس اکشن، الیوت، مدیریت ریسک و ...) این استراتژی را در حساب‌های معاملاتی دمو خود آزمایش کرده و پس از تمرین کافی و رفع خطاها توسط استادیارهای دوره، ‌می‌توانند به مهارت در معامله‌گری و کسب بازدهی دست پیدا کنند.

 

جهت آشنایی با سایر ابزارها و الگوهای تحلیل تکنیکال از مقالات آموزشی زیر استفاده کنید.

 

سوالات متداول

۱- چنگال اندروز چیست؟

چنگال اندروز یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که با استفاده از آن ‌می‌توان در تمام بازارهای مالی همچون بورس، فارکس و ... نواحی حمایت و مقاومت و سیگنال خرید و فروش دریافت کرد.

۲- نحوه رسم چنگال اندروز چگونه است؟

جهت رسم چنگال اندروز، سه پیوت آخر قیمت (ترجیحا پیوت‌های ماژور) را شناسایی کنید و پس از انتخاب ابزار چنگال اندروز با ترتیب سقف، کف، سقف و یا کف، سقف، کف پیوت‌ها را انتخاب کنید. تریدینگ ویو، متاتریدر یا هر پلتفرم دیگری به صورت خودکار خطوط موازی این ابزار را بر روی چارت قیمت ترسیم خواهد کرد.

 

 

: ارسال نظر
آموزش بورس

ورود با کد یکبار مصرف

کد بازیابی به ایمیل و شماره موبایل ارسال شد

این کد حداکثر 5 دقیقه اعتبار دارد

کد شش رقمی (عدد لاتین)

آموزش بورس

ورود

آموزش بورس

ثبت نام

از قبل حساب کاربری دارید؟ ورود